Namiesto Ukrajiny sa viac lieta nad Slovenskom

Slovenský vzdušný priestor je od štvrtkovej leteckej tragédie na Ukrajine podstatne plnší. Letecké spoločnosti musia obchádzať východnú Ukrajinu a prevádzku viac presunuli aj na Slovensko.

21.07.2014 20:00 , aktualizované: 22.07.2014 08:00
letisko, departure, odlety, letisková kontrola,... Foto:
Ilustračné foto
debata (23)

Kým posledné dni pred zostrelením malajzijského lietadla, pri ktorom zahynulo 298 ľudí, prelietalo ponad Slovensko v priemere asi 1 600 lietadiel denne, následne sa ruch zvýšil až na takmer 1 900 lietadiel.

Priemerný 16,5-percentný nárast odriadených letov potvrdil štátny podnik Letové prevádzkové služby. Dispečeri garantujú bezpečnosť napriek zvýšenému pohybu. Viac lietadiel by malo zvýšiť príjmy do štátnej kasy. Poplatok za traťovú jednotku je stanovený na vyše 60 eur. Za podobné úkony tak Letové prevádzkové služby vyberú ročne vyše 60 miliónov eur, aj keď náklady sú spravidla len o niečo nižšie ako tržby.

Obchádzaním Ukrajiny sa viac naplnili letecké koridory najmä do letovísk pri Čiernom a Stredozemnom mori. To môže mať vplyv na dĺžku letu aj v prípade slovenských dovolenkárov. Letecké spoločnosti tiež spália viac paliva. Zatiaľ to však nepremietajú do cien leteniek. Väčší letecký ruch bežní Slováci nemusia spozorovať, keďže ide o lety v niekoľkých kilometroch nad zemou. "V piatok 18. júla narástla prevádzka o 16,2 percenta, počet odriadených letov bol 1 766, v sobotu narástla prevádzka o 18,2 percenta, počet odriadených letov bol 1 922 a v nedeľu narástla prevádzka o 15,1 percenta, počet odriadených letov bol 1 883,“ potvrdila Michaela Legelová, hovorkyňa Letových prevádzkových služieb SR. Ročne preletí nad Slovenskom zhruba 350-tisíc lietadiel, v júni to bolo napríklad 44-tisíc letov. V marci roku 1999, keď sa začalo bombardovanie Juhoslávie Severoatlantickou alianciou, sa naposledy tiež výrazne zvýšil počet pohybov na slovenskom nebi, keďže krajina súhlasila s preletmi. Kým dovtedy bolo bežných 250 preletov cez deň, koncom marca to už bolo 650 preletov a v júni to bolo takmer tisíc. Situácia vo vzduchu sa upokojila až koncom novembra 1999, keď počet preletov poklesol na 450 denne.

Za traťovú jednotku vyše 60 eur na lietadlo

Štát si za prelet krajinou pýta 61,08 eura za traťovú jednotku. "Príjem za poskytnuté letové prevádzkové služby konkrétnemu letu sa vypočítava na základe dvoch premenných a tými sú vzdialenosť od vstupného bodu po výstupný bod v našom vzdušnom priestore a maximálna vzletová hmotnosť lietadla. Ak to zjednodušíme, tak počet lietadiel vo vzdušnom priestore má viac-menej priamoúmerný vplyv na príjmy podniku. V našom prípade je to jediný zdroj na pokrytie všetkých nákladov,“ vysvetľuje Legelová.

Cez Slovensko, Poľsko a Bielorusko tak v pondelok leteli z Viedne do Tokia, rovnako to bolo aj v prípade linky Belehrad – Moskva. Singapurské aerolínie si pre linku Londýn – Singapur vybrali trasu Bielorusko, Rusko a následne Kazachstan. Z dovolenkového Burgasu a Antalye sa do Moskvy neletelo priamo cez Ukrajinu ako dosiaľ, ale cez Krasnohor a Rostov.

Lety sa zdržali desiatky minút

"Linky do Rostova na Done, Tbilisi, Jerevanu, Almaty a Taškentu, ktoré pôvodne viedli cez územie Slovenska a Ukrajiny na východ, respektíve juhovýchod, boli odklonené na alternatívne trate. Linka do Rostova na Done je v tejto chvíli vedená severnou trasou z Prahy ponad územie Poľska, Bieloruska a Ruska, kde sa stáča na juh. Ostatné zmieňované linky majú niekoľko alternatívnych tratí, okrem severného aj južný variant ponad Balkánsky polostrov, Turecko, respektíve smer Stredná Ázia,“ priznáva Daniel Šabík, hovorca Českých aerolínií. Rovnako aj nemecký prepravca Lufthansa obchádza Ukrajinu. "Presmerovali sme 28 letov za deň. Alternatívne trasy sme vybrali v závislosti od počasia či hustoty dopravy. Pri obvyklých maximálne 12-hodinových letoch by to malo mať minimálny dosah na náklady,“ odhaduje pre Pravdu Martin Riecken z tlačového oddelenia Lufthansy.

Legelová tvrdí, že napriek zvýšeným preletom lietadlá budú mať vo vzdušnom priestore dostatok miesta a nehrozí nebezpečenstvo. Podľa ruských dispečerov však prevádzka v koridoroch nad Rostovskou oblasťou prekračuje normy a v nedeľu ráno mali odvrátiť možnú kolíziu šiestich dopravných lietadiel, ktoré sa v jednom okamihu ocitli na rovnakej letovej hladine. "Je zabezpečené, že v našom vzdušnom priestore sa nachádza také množstvo prevádzky, ktoré je možné bezpečne zvládnuť. Na tento účel sa používa ako jedna z metód regulácia toku letovej prevádzky. To znamená určenie času, v ktorom môže konkrétne lietadlo odletieť z letiska odletu a priletieť na vstupný bod štátu, kde sa prevádzka reguluje. Tento mechanizmus ako jeden z nástrojov bezpečnosti spôsobuje zdržanie lietadla na letisku odletu,“ vraví Legelová. Dodáva, že v sobotu mali maximálne zdržanie letu 57 minút, v nedeľu to bolo 89 minút. Priemerné zdržanie na celkový počet odriadených letov sa však pohybuje v rozmedzí jednej až dvoch minút.

"Je logické, že alternatívne trate sú v porovnaní s tými pôvodnými, vzhľadom na väčšiu dĺžku, ekonomicky menej výhodné. Dopravca platí poplatky na základe odletenej väčšej vzdialenosti, spotrebuje viac paliva. Leteckej spoločnosti v takejto mimoriadnej situácii nezostáva nič iné, ako buď zachovať prevádzku na dotknutých linkách, čo znamená hľadať alternatívne trate a mať dočasne zvýšené náklady, alebo linky jednoducho zrušiť,“ dodáva Šabík.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #zostrelené malajzijské lietadlo