Polepšia si najmä slovenské automobilky

Z uzatvorenia dohody o voľnom obchode medzi USA a EÚ by profitovali najmä slovenské automobilky. Práve tie bojujú s komplikovaným licencovaním jednotlivých súčastí vozidla. Hlavný analytik Sberbank Vladimír Vaňo hovorí, že dohoda dokáže prispieť k tvorbe nových pracovných miest v odvetviach s vyššou pridanou hodnotou a vo firmách, ktoré si môžu dovoliť platiť zamestnancom vyššie než priemerné mzdy. Na druhej strane za kratší koniec môžu ťahať odvetvia a firmy s nižšou pridanou hodnotou.

Vladimír Vaňo
Vladimír Vaňo
Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Ako konkrétne by pomohla dohoda Slovensku?
Prínos pre Slovensko treba rozdeliť do dvoch rovín – medzinárodný obchod a priame zahraničné investície. V prvej oblasti by malo nielen odstránenie taríf, ktoré sú už teraz na relatívne nízkej úrovni, ale najmä netarifných bariér podporiť vzájomný obchod medzi EÚ a USA. Okrem najvýraznejších prínosov v automobilovom, chemickom alebo farmaceutickom priemysle môžu najvýraznejšie profitovať firmy s vyššou pridanou hodnotou. USA sú napríklad významným trhom pre slovenské softvérové firmy. Nesmieme však zabudnúť, že dohoda o zóne voľného obchodu sa nepripravuje len pre firmy, ale aj pre spotrebiteľov a domácnosti, teda pre bežných ľudí.

Čo to prinesie ľuďom?
Zníženie taríf a ciel, inými slovami zlacnenie, znamená pre spotrebiteľa spolu so zvýšením konkurencie potenciál pre výhodnejší nákup. Dohoda firmám v krátkodobom horizonte neulahodí, pretože odstránenie netarifných bariér preložené do normálneho jazyka znamená aj zníženie bariér pre vstup nových hráčov na trh, teda zostrenie konkurencie. Musíme si naliať čistého vína a otvorene priznať, že pre menej konkurencieschopné firmy a firmy s nižšou pridanou hodnotou zostrenie konkurencie nemusí byť práve príjemné, avšak pre spotrebiteľov bude prínosom.

Preto aj tieto firmy tlačia na to, aby sa dohoda neuzavrela?
Samotná dohoda o znížení ciel, ktoré sú už tak veľmi nízke, až taká komplikovaná nie je. Oveľa zložitejšie je dosiahnutie dohody v oblasti netarifných bariér, keďže to si vyžaduje istú mieru kompromisu pri zlaďovaní regulácií v jednotlivých dotknutých odvetviach. To môže na oboch brehoch Atlantiku narážať nielen na technokratické argumenty a rokovania, ale aj na politickú opozíciu v prípade tých odvetví, ktoré aktívne lobujú proti odstráneniu bariér, ktoré by zjednodušili prístup dovozcov na ich domáci trh. Aj preto bude proces prípravy dohody veľmi zložitý a relatívne zdĺhavý.

Vytvorí sa priestor na tvorbu nových pracovných miest?
Áno. Z krátkodobého pohľadu zostrenie konkurencie, ktoré fi rmy dotlačí k rastu produktivity ako najdôležitejšieho zdroja konkurencieschop­nosti, dokáže prispieť k tvorbe nových pracovných miest v odvetviach s vyššou pridanou hodnotou a vo firmách, ktoré si môžu dovoliť platiť zamestnancom vyššie než priemerné mzdy. Na druhej strane za kratší koniec môžu ťahať odvetvia a firmy s nižšou pridanou hodnotou, ktoré platia menej ako priemerné mzdy. Drvivá menšina priemyslu môže čeliť tlaku napríklad na prepúšťanie. Avšak z pohľadu slovenskej ekonomiky ako celku treba dohodu o voľnom obchode vnímať jednoznačne ako prínos. Už dlho na Slovensku počúvame, že nechceme byť montážnou halou s nízkou pridanou hodnotou, a že chceme podporovať odvetvia, kde je pridaná hodnota vyššia. Zo strednodobého pohľadu dohoda podporí už prebiehajúcu reštrukturalizáciu slovenského priemyslu. Okrem toho ako dôležité vnímam, že aj negatíva, o ktorých sa hovorí, budú rozložené nerovnomerne. Firmy zo Slovenska a z východnej Európy na tom budú z hľadiska konkurencieschop­nosti nepomerne lepšie ako firmy zo západnej Európy. Tie budú mať dôvodov na „hlavybôľ“ oveľa viac.

Kto bude z dohody profitovať viac? USA alebo EÚ?
Vyčíslenie prínosov v nominálnom vyjadrení je viac v prospech EÚ. Predstavuje približne 60 až 119 miliárd eur ročne v závislosti od toho, do akej miery sa dohodou podarí odstrániť najmä netarifné bariéry. Pokiaľ ide o obyvateľstvo, v prepočte na jednu štvorčlennú rodinu sú prínosy v ľudnatejšej EÚ približne 545 eur ročne. Okrem toho netreba zabúdať na to, že nehovoríme len o zjednodušení obchodu, ale o transatlantickom partnerstve o obchode a investíciách. USA sú nielen najväčším obchodným partnerom EÚ, ale smeruje tam aj najviac priamych zahraničných investícií. Z EÚ do USA smeruje 17 percent obchodnej výmeny a takmer tretina priamych zahraničných investícií. Takže dohoda znamená prínos aj vďaka liberalizácii pravidiel pre investície.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Elektrina, šnúra, zástrčka

Stratové Vojany budú naďalej vyrábať elektrinu aspoň rok

24.08.2016 16:31

Tepelná elektráreň Vojany bude vyrábať elektrinu minimálne aj v budúcom roku.

VW Golf GTE

Závod Volkswagenu v Martine je opäť v plnej prevádzke

24.08.2016 16:29

Výroba automobilového závodu Volkswagen v Martine je opäť v plnej prevádzke po dočasnom obmedzení výroby komponentov.

Volkswagen Martin,vyroba spojky

VW tlačí viac aj na slovenských dodávateľov

24.08.2016 15:00

Aj keď automobilka Volkswagen dosiahla v Nemecku dohodu s dodávateľmi a plánuje obnoviť výrobu, podobné situácie do budúcna nie sú vylúčené.

Andor Šándor

Šándor: Školy by mali učiť, ako si pomôcť v kríze

24.08.2016 19:00

V Nemecku vláda v rámci plánu civilnej obrany hovorí o tom, že by ľudia mali mať doma zásoby potravín na desať dní. Český bezpečnostný analytik Andora Šándora súhlasí.

Joe Biden, USA

Biden prisľúbil v Ankare pomoc v súvislosti s Gülenom

24.08.2016 18:17

Americký viceprezident Joe Biden prisľúbil Turecku pomoc pri formálnej príprave možného vydania duchovného Fethullaha Gülena.

mestské zastupiteľstvo, Nesrovnal

Nesrovnal informoval GP o stave petície proti hazardu

24.08.2016 18:10

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal informoval vedenie Generálnej prokuratúry SR o aktuálnom stave petície proti hazardu.

Airlander 10, vzducholoď,

Najväčšia vzducholoď sveta mala nehodu, narazila do zeme

24.08.2016 17:27

Najväčší letecký stroj súčasnosti, hybridná vzducholoď Airlander 10, mal v stredu pri druhom skúšobnom lete vo východnom Anglicku nehodu.