Štúdia realizovateľnosti pre R4 má byť hotová v septembri

Štúdia realizovateľnosti stavby rýchlostnej cesty R4 od Kapušian k hranici s Poľskom sa v súčasnosti ešte stále pripravuje a dodaná by mala byť v septembri tohto roka.

25.07.2014 12:11
Rýchlostná cesta
Rýchlostná cesta
debata (3)

V piatok potvrdil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Michal Fúrik bez uvedenia ďalších požadovaných informácií o príprave stavby úsekov R4.

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť obidva už environmentálne posudzované varianty trasy R4, modrý a červený. Podrobnejšie vyhodnotí dopravno-inžinierske a socio-ekonomické kritériá, ekonomickú efektívnosť a inžiniersko-geologické riziká vedenia trasy R4. Tieto kritériá majú preukázať opodstatnenosť stavby plného a polovičného profilu rýchlostnej cesty, ako aj jej financovanie zo zdrojov Európskej únie. Pri návrhu trasy rýchlostnej cesty v plnom a polovičnom profile sa postupuje na základe výsledkov sčítania dopravy a výpočtom výhľadovej prognózy na obdobie tridsať rokov.

Diaľničiari nereagovali na rozbehnutú petíciu samospráv z okresu Svidník za urýchlené začatie stavby R4 od Prešova po Vyšný Komárnik pri hranici s Poľskom. Mestá a obce spod Dukly z dôvodu neúnosnej tranzitnej kamiónovej dopravy protestujú proti opätovnému odďaľovaniu stavby rýchlostnej cesty. NDS neodpovedala ani na ďalšie otázky o predpokladaných termínoch vyhlásenia súťaží na výstavbu úsekov R4, resp. o začatí, dokončení a odhadovaných nákladoch stavebných prác.

NDS vlani v septembri uzavrela zmluvu na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre stavbu R4 s česko-slovenským Združením Kapušany na čele s firmou HBH Projekt, spol. s r. o. Brno. Zmluvná cena štúdie je 437,41 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty, pričom predpokladaná hodnota bola 500 tis. eur. Štúdia mala byť podľa verejnej súťaže, vyhlásenej v máji 2013, vyhotovená do šiestich mesiacov od zadania zákazky, teda do marca tohto roka.

NDS posunula na neskôr predpokladané termíny výstavby väčšiny úsekov R4. Výstavba severného obchvatu Prešova od križovatky s diaľnicou D1 po Kapušany (14,7 kilometra) by sa mala začať v roku 2016, teda o rok neskôr, a skončiť v roku 2019. Výstavba úsekov Hanušovce nad Topľou – Kapušany (15 km) by mala trvať naďalej v rokoch 2016 až 2020, Lomné – Hanušovce nad Topľou (16 km) v rokoch 2017 až 2021 a Svidník, juh – Lomné (19 km) v rokoch 2018 až 2022. Predtým sa pri týchto dvoch úsekoch uvažovalo o stavbe v rokoch 2016 až 2020. So stavbou úsekov Hunkovce – Ladomirová (8,2 km) sa počíta zatiaľ v rokoch 2019 až 2021 a stavba úseku od hranice s Poľskom po Hunkovce by mala začať predbežne v roku 2020. Tieto dva úseky sa pôvodne mali stavať v rokoch 2016 až 2018. Obchvat Svidníka na R4 v polovičnom profile (4,6 km) je v prevádzke od roku 2010.

Modrý variant R4 vedie z obce Lipníky cez Stropkov do Stročína pred Svidníkom, je dlhší a odhadované náklady na výstavbu sú vyššie ako pri červenom variante, ktorý mal viesť cez Giraltovce. Ministerstvo dopravy predtým pozastavilo projektovú prípravu na plánovaných úsekoch R4 až do vypracovania štúdie realizovateľnosti. Jej predloženie je totiž podmienkou pre zabezpečenie financovania stavby R4 z peňazí EÚ.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlostná cesta #diaľnice