Štát zanedbal bločkovú lotériu. Záujem ochabol

Záujem ľudí o národnú bločkovú lotériu, ktorá pomáha pri odhaľovaní únikov daní, výrazne poklesol. Kým vlani na jeseň pri štarte bolo v jednom žrebovaní až 7 miliónov bločkov, teraz je to 2,5 až 3 milióny.

25.07.2014 20:00 , aktualizované: 26.07.2014 15:00
debata (51)

Projekt je naďalej životaschopný, ale zjavne potrebuje nový impulz. V opačnom prípade môže záujem ďalej klesať. Zmeny majú podľa informácií Pravdy prísť na jeseň.

Do lotérie sa môže prihlásiť každý nakupujúci a súťažiť tak o výhru až 10-tisíc eur či o auto. Prihlásené bločky evidujú daniari a táto databáza im pomáha zvyšovať efektívnosť kontrol pri odhaľovaní nelegálnych pokladníc.

Doteraz sa do lotérie aktívne zapojilo viac ako 450-tisíc hráčov. Štátny Tipos tvrdí, že pokles prihlásených bločkov „zodpovedá štandardnému vývoju, respektíve štandardnému cyklu v prevádzkovaní lotériových hier“. Faktom však je, že kým o iných hrách Tipos informuje pravidelne, poslednú tlačovú správu k bločkovej lotérii vydal v úvode roka. Znížila sa aj marketingová podpora, a to napriek tomu, že postupne sa do lotérie zapojili takmer všetky väčšie obchody s potravinami. Bloček tak možno zaregistrovať už pri pokladnici a netreba sa prihlasovať do internetu a prepisovať 16-miestne kódy.

Pri nižšej registrácii bločkov môže poklesnúť vplyv lotérie na odhaľovanie únikov daní. Aj vďaka tomu, že do lotérie ľudia najmä po prvotnom ošiali zaregistrovali spolu 79 miliónov bločkov, sa zvýšila efektívnosť daniarov pri odhaľovaní nelegálnych elektronických registračných pokladníc. Úspešnosť kontrol stúpla z menej ako 30 percent v roku 2012 na asi 45 percent v roku 2013.

Daniari často vďaka lotérii išli naisto, a to vtedy, ak dostali tip od nakupujúcich, že bloček nie je možné zaregistrovať. Vďaka tomu daňová kobra uskutočnila razie v menších obchodoch, ale aj na pumpách či v obchodných reťazcoch. Falošné bločky našli daniari aj v značkových obchodoch, aj keď nie vždy štátu nebola odvedená daň z pridanej hodnoty.

Tipos má aktuálne 24 oficiálnych partnerov, cez ktorých si ľudia môžu bezplatne zaregistrovať bloček z nákupu do lotérie. Urobia to za nich pokladníci stlačením jedného tlačidla. Záujem napriek tomu klesá. „Vyslovene zapojenie do lotérie neľutujeme, ale naše očakávania z pohľadu pridanej hodnoty pre zákazníkov sa nenaplnili, záujem zo strany zákazníkov je pomerne malý, niektorí dokonca na ponúkanú možnosť reagujú vyslovene negatívne. Ak by sme sa rozhodovali dnes, asi by sme zapojenie zvážili,“ povedal Karol Dittinger, predseda predstavenstva FaxCopy.

Ďalší partner lotérie obchod s kancelárskymi potrebami Ševt nepozoruje zvýšenie tržieb na základe bločkovej lotérie. „Doteraz evidujeme 114¤896 zaregistrovaných bločkov. Vyhodnocujeme to po mesiacoch, registrácie majú veľmi výrazne klesajúcu tendenciu,“ tvrdí Lívia Hrašková zo spoločnosti Ševt.

Náklady na zmenu pokladníc

Reťazce či firmy, ktoré sa zapojili takýmto spôsobom do lotérie, museli upraviť pokladnice a zaškoliť zamestnancov. Väčšina to urobila na svoje náklady, napríklad FaxCopy vyčíslilo celkové náklady spojené s úpravou softvéru a nasadením systému do predajní na zhruba 3-tisíc eur. Bloček registrujú bezplatne.

Na druhej strane Tesco, ktoré sa zapojilo do lotérie len v máji tohto roka, všetky registrácie bločkov s hodnotou viac ako jedno euro spoplatnilo sumou šesť centov. „Symbolický poplatok sme zaviedli z dvoch dôvodov. Prioritne odráža náklady spojené na technické i organizačné zastrešovanie možnosti ľahko a rýchlo registrovať svoj bloček. Ďalším dôvodom je prevencia pred rozblokovávaním nákupov,“ vysvetľuje Tomáš Ferenčák z odboru komunikácie Tesca.

Lotéria pomáha daniarom

Lotéria mala primárne slúžiť na odhaľovanie daňových únikov. Mnohí nepoctiví obchodníci sa vďaka nej zľakli a prestali obchádzať platenie daní štátu. „Potenciálny pozitívny vplyv lotérie na ročný výnos DPH na základe údajov z roku 2013 je 7 až 8 miliónov eur, najmä v menších podnikoch v sektore maloobchodu a reštauračných služieb,“ uvádza Inštitút finančnej politiky (IFP).

Daniari však tvrdia, že skutočný prínos lotérie je podstatne vyšší. „Finančná správa do dnešného dňa prijala necelých 6,7 tisíca podnetov. Tieto podnety priebežne preverujeme v rámci kontrolnej činnosti jednotlivých colných a daňových úradov,“ povedala hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková. Kontroly sa tak stali efektívnejšie. Na otázku, koľko z podvodov bolo odhalených daniarmi na základe bločku z lotérie, Finančná správa nevedela povedať. „Finančná správa nevedie evidenciu kontrol podľa toho, z akého zdroja podnet na kontrolu prišiel,“ argumentuje Macíková.

Vlani Finančná správa skontrolovala takmer 17-tisíc pokladníc, z toho našla až 7,5 tisíca pochybení. Rok predtým pri 15-tisícovom počte kontrol našla niečo vyše 4-tisíc porušení zákona.

Tipos lotériu zmení

Tipos zrejme príde so zmenami vo fungovaní lotérie. Pribudnúť by mali aj ďalší partneri. Vlani boli vyplatené výhry vo výške 378-tisíc eur a počiatočné náklady na prevádzku a marketing dosiahli 1,6 milióna eur. IFP predpokladá, že v tomto roku sa na výhry minie približne 1,26 milióna eur, na marketing vyše 400-tisíc eur a ďalšie náklady by mali predstavovať asi 50-tisíc eur. „Len na DPH by si lotéria mala na seba zarobiť asi štvornásobne,“ vyčíslil IFP.

„Do lotérie sa zapojili takmer všetky veľké obchodné reťazce na Slovensku. Tí, čo ešte svojim zákazníkom neponúkajú možnosť registrovať bločky cez ERP (elektronická registračná pokladnica – pozn. red.), si však vyžiadali kompletnú technickú dokumentáciu, a tak predpokladáme, že sa do národnej bločkovej lotérie ešte zapoja,“ povedal hovorca Tiposu Rastislav Čépe. Zapojenie sa do lotérie aktuálne zvažuje Kaufland, Billa či Lidl.

© Autorské práva vyhradené

51 debata chyba
Viac na túto tému: #dane #bločková lotéria