Po ruskej odvete hrozí Európe prebytok áut

Po potravinách by vyostrovanie obchodných sankcií mohlo priniesť Európe prebytok jazdených automobilov.

13.09.2014 10:00
autobazár, ojazdené auto, doprava, autá Foto: ,
Rusko zvažuje zákaz dovozu ojazdených áut ako odvetu za sankcie Európskej únie.
debata (85)

Rusko totiž v najnovších odvetných opatreniach proti rozšíreným sankciám zo strany EÚ uvažuje zakázať dovoz ojazdených automobilov.

Podľa ruských politikov je v hre aj sprísňovanie dovozu nových automobilov, ale aj oblečenia. Odkedy Rusko v auguste odvetne zastavilo dovoz potravín, ich prebytok na európskom trhu ničí farmárov. Najmä ceny ovocia sa znížili až pod náklady na pestovanie. Brusel je nútený farmárov odškodňovať.

Podobný scenár hrozí pri autách. Kompenzácie by zrejme boli v hre, ak by sa odvetné sankcie rozšírili na nové autá. Aj pri ojazdených autách však môže prebytok áut znížiť ich ceny a presvedčiť napríklad aj Slovákov, aby zašli po zánovné ešte lacnejšie auto radšej do Nemecka. Už teraz tvorí zhruba polovicu z nových registrácií dovoz ojazdených áut z cudziny a zvyšok je nákup nových áut. To má dosahy na kvalitu vozidiel, ich vek a bezpečnosť na cestách.

zväčšiť
rusko, sankcie, auto

Predajcovia áut čakajú na to, čo Rusko do odvetných sankcií naozaj zahrnie. Spoločnosť AAA AUTO priamy dosah na trhy v strednej Európe zatiaľ neočakáva. „Na druhej strane je pravda, že ceny ojazdených automobilov spolu s cenami nových automobilov dlhodobo klesajú,“ povedala šéfk a spoločnosti Karolína Topolová.

Rusko pripraví sankcie, ktoré ho nepoškodia

Rusko zatiaľ nepovedalo, ako zareaguje na to, že EÚ za postoj Ruska ku konfliktu na Ukrajine stopla úvery v eurách pre ruské ropné firmy. „Keď situácia smeruje k mierovému riešeniu, sú podniknuté kroky, ktoré sú zamerané na prerušenie mierového procesu,“ reagoval na kroky EÚ v piatok ruský prezident Vladimir Putin, ktorý bol na návšteve v Dušanbe, hlavnom meste Tadžikistanu. „Nepríjmeme nič, čo by nás poškodilo,“ naznačil k odvetným opatreniam Putin (viac v článku Nové sankcie podľa Putina pôsobia čudne).

Ruský minister hospodárstva Alexei Ulyukayev povedal, že Rusko sa proti posledným sankciám EÚ odvolá na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO).

Únii prímerie nestačí

Európska únia sprísnila sankcie proti Rusku v rovnakom čase, ako sa obmedzili dodávky ruského plynu do Európy. Odchádzajúci šéf Európskej komisie José Manuel Barroso to však v piatok na tlačovej konferencií v Kyjeve nedal do súvisu. „Prímerie je nedostatočné na zabezpečenie trvalého mieru,“ odôvodnil sankcie Barroso.

Ukrajinskú krízu je možné podľa neho riešiť len hľadaním kompromisov. „Sme síce oddaní politickému riešeniu, ale nebudeme váhať s rozhodnou odpoveďou na neakceptovateľné správanie Ruska,“ dodal Barroso. Jeho slová ocenil ukrajinský prezident Petro Porošenko, podľa ktorého sa Ukrajina cíti členom európskej rodiny.

Na sankčom zozname je aj Kalašnikov

Európska únia v piatok výrazne pritvrdila sankcie proti Rusku. K peniazom z európskych finančných trhov sa nedostanú ruské ropné spoločnosti Rosnefť, Transnefť a Gazprom Nefť. Európa nebude obchodovať ani s ruskou zbrojovkou Uralvagonzavod, výrobcom vrtuľníkov Oboronprom či leteckým výrobcom United Aircraft Corporation, ktorý produkuje napríklad stíhacie lietadlá. Na novom sankčnom zozname ja aj legendárny výrobca samopalov spoločnosť Kalašnikov.

Celkovo sa zoznam rozšíri o deväť firiem, ktorým sa z Európy nemôžu dodávať stroje schopné nasadenia pre armádu, ale ani pre civilný sektor. Zároveň sa sprísňujú už platné sankcie. Kým doteraz nemohli európske firmy do Ruska predávať zariadenia na ťažbu ropy či plynu v Arktíde, na šírom mori či z bridlíc, po novom nebudú môcť ani poskytovať služby ani servis pre takéto zariadenia.

USA trestajú Gazprom, EÚ nie

Spojené štáty americké nie sú závislé od ruského plynu a tie na rozdiel od Európy uvalili sankcie aj na ruský plynárenský gigant Gazprom. Po prvý raz sa na americkom sankčnom zozname ocitla aj najväčšia ruská banka Sberbank. Americké spoločnosti ani jednotlivci banke Sberbank nesmú poskytovať úvery s dlhšou než 30–dennou splatnosťou. Sberbank je aj na čiernej listine EÚ.

Pre Rusko sú sankcie od dvoch najsilnejších ekonomických zoskupení dosť citeľné. Napríklad spoločnosť Rosneft bez prístupu na finančné trhy musí ruskú vládu požiadať o úver. Naopak, sprísnenie sankcií zo stany EÚ voči Rusku nebude mať priamo veľký vplyv na slovenskú ekonomiku.

„Ak berieme do úvahy výsledky vývozu za posledné tri roky do Ruskej federácie a špecifické zameranie sankcií na vybrané sektory, prijaté sankcie voči Ruskej federácií sa týkajú menej ako 0,2 percenta objemu slovenského vývozu do Ruskej federácie, pričom celkový vývoz Slovenska do Ruskej federácie predstavuje len 3,96 percenta celkového vývozu Slovenska,“ priblížila Miriam Žiaková, hovorkyňa ministerstva hospodárstva SR.

Slovensko by poškodil zákaz vývozu áut

Pre Slovensko tak môže byť nepríjemná hlavne ruská reakcia. Zamestnávatelia sa obávajú hlavne zákazu vývozu automobilov do Ruska. „Obmedzenie exportu automobilov do Ruska by na Slovensku ohrozilo minimálne 6– až 8–tisíc pracovných miest,“ povedal Jaroslav Holeček, prezident Zväzu automobilového priemyslu na Slovensku. Tri automobilové závody vyrábajúce na Slovensku spoločne do Ruska exportujú až 14 percent svojej produkcie. Zo žilinského závodu Kia ide do Ruska každý piaty vyrobený automobil. Bratislavský Volskwagen zaradil Rusko medzi top 10 vývozných trhov. Jedine trnavský PSA Peugeot Citroen vyváža do Ruska len zopár Peugeotov 208. V roku 2013 sa zo Slovenska do Ruska predali osobné automobily v hodnote 623 miliónov eur a ďalšie stámilióny eur tvorili predané súčiastky.

„Prípadné zastavenie vývozu automobilových súčiastok do Ruska nebude pre slovenských subdodávateľov likvidačné,“ uviedol Rastislav Škulec, konateľ spoločnosti Huhn PressTech. Spoločnosť zameraná na výrobu brzdových doštičiek totiž dodáva súčiastky do celého sveta. „Dnes sa žiadny slovenský výrobca automobilových súčiastok nemôže orientovať len na Rusko,“ pokračoval Škulec.

Vyostrenie obchodnej vojny by však ukončilo dobré časy slovenského automobilového priemyslu, ktorý v minulom roku vyrobil rekordných 987 718 automo­bilov. „Tiež nesmieme zabúdať, že sprísnenie sankcií voči Rusku podporujú predstavitelia nemeckého priemyslu,“ uzavrel Škulec.

Slovensko si nemôže dovoliť otvorene blokovať sprísňovanie protiruských sankcií, lebo strata západných trhov by bolela oveľa viac ako tých ruských. Kým do západnej Európy ide okolo 80 percent slovenského exportu, tak do Ruska sú to necelé štyri percentá.

© Autorské práva vyhradené

85 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska únia #Rusko #automobilky #sankcie