Trnavský PSA Peugeot Citroën na dva týždne preruší výrobu

Automobilový závod v Trnave na dva týždne preruší výrobu modelov Citroën C3 Picasso a Peugeot 208.

22.09.2014 07:00
PSA Peugeot Citroën, automobilka, Trnava Foto: ,
Dva týždne bude v trnavskej automobilke PSA výroba stáť. Žilinská Kia ani bratislavský Volkswagen obmedzenie výroby zatiaľ nehlásili.
debata

Dôvodom je, že záujem ľudí o kúpu malých automobilov nedokáže plne pokryť výrobné kapacity francúzskeho automobilového závodu. Zamestnanci sa na základe kolektívnej zmluvy nemusia obávať prepúšťania. No problémová situácia vo výrobe sa prejavila zmrazením platov v tomto aj v minulom roku.

„Dopyt po nových vozidlách sa na jeseň pre sezónny výkyv na automobilovom trhu tradične spomaľuje. Z tohto dôvodu bude v Trnave počas dvoch nasledujúcich týždňov, od 22. septembra do 3. októbra, výroba zastavená,“ povedal Peter Švec, hovorca PSA Peugeot Citroën Slovakia. Závod napriek tomu plánuje vyrobiť viac automobilov ako v roku 2013, keď v priebehu roka z výrobných liniek zišlo 248-tisíc nových automobilov.

Ďalšie dva automobilové závody pôsobiace na Slovensku, bratislavský Volkswagen a žilinská Kia, do konca roka nepočítajú s prerušením výroby. Zmeniť tento plán by mohol len prípadný zákaz dovozu automobilov do Ruska. Takúto možnosť v minulosti spomenul ruský prezident Vladimir Putin, ako možnú reakciu na sprísňovanie európskych sankcií. Žilinská Kia do Ruska vyvezie každý piaty vyrobený automobil a bratislavský Volkswagen zaradil Rusko medzi svojich top 10 trhov.

Výroba v trnavskej automobilke bezchybne šliapala prvých 8 mesiacov roku 2014. Za toto obdobie bránu závodu opustilo 188-tisíc automobilov. „Prvá polovica roka 2014 bola v prípade automobilky v Trnave v znamení rastu objednávok, čo vyústilo do nevyhnutnosti zavedenia siedmich sobotných ranných pracovných zmien a jednej predĺženej nočnej zmeny z nedele na pondelok,“ priblížil Švec. Ak by toto výrobné tempo nebolo zastavené zhoršením jesenných objednávok, závod by v tomto roku vyrobil až 282-tisíc nových automobilov.

"Zavedenie ďalších nevýrobných dní do konca roka 2014 bude závisieť od konkrétneho objemu objednávok a režim práce bude po dohode s odborovou organizáciou oznámený zamestnancom. Automobilka vo svojej aktuálnej Kolektívnej zmluve garantuje nezmenenú zamestnanosť,“ ubezpečil Švec. Dvojročný zákaz prepúšťania odbory získali v roku 2013 dohodou na dvojročnom zmrazení platov.

Práve v roku obsahujúcom nešťastné číslo 13 sa začali problémy PSA Peugeot Citroën Slovakia. V tomto roku totiž automobilka prijala pre spustenie výroby Peugeotu 208 okolo 900 nových zamestnancov. Od nového modelu si francúzske vedenie sľubovalo zvýšenie výroby na 300-tisíc automobilov za rok. V roku 2013 automobilka nakoniec vyrobila „len“ 248-tisíc automobilov, čo si aj v minulom roku vyžiadalo viacero prerušení výroby. Dosiahnutie plnej výroby sa odhaduje až na rok 2016, keď automobilka nahradí zastaraný model Citroën C3 Picasso úplne novým automobilom. S odvolaním na zdroje blízke automobilke sa má podľa agentúry Reuters v Trnave spustiť výroba novej generácie Citroënu C3.

V súčasnosti sa C3 vyrába vo francúzskom meste Poissy neďaleko Paríža. Pre vysoké mzdové náklady sa automobilový koncern vo svojej dlhodobej stratégii rozhodol presunúť výrobu malých automobilov do fabrík umiestnených v strednej a vo východnej Európe. Generálny riaditeľ PSA Carlos Tavares i jeho predchodca už viackrát vo vyjadreniach pre médiá uviedli, že nie je dlhodobo možné vyrábať malé automobily pre masové trhy vo Francúzsku, pretože silná konkurencia na trhu týchto automobilov znamená, že ceny pre zákazníkov musia byť nízke a vo Francúzsku tak nie je možné pokryť náklady na ich výrobu. V budúcnosti sa tak vo Francúzsku majú vyrábať len veľké luxusné automobily.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #PSA Peugeot Citroën