Dôvodom meškania prác na stavbe tohto obchvatu je daždivé počasie. To stojí aj za predĺžením výstavby diaľnice D1 od Dubnej Skaly po Turany a od Jánoviec po Jablonov.
Obchvat Žiaru nad Hronom mal byť hotový už v októbri tohto roku. "Dlhodobé dažde v priebehu tohtoročného leta naozaj spôsobili určité oneskorenie prác oproti harmonogramu. V súčasnej dobe sa maximálne snažíme toto oneskorenie dohnať,“ priznáva Edita Novotná, hovorkyňa spoločnosti Strabag, ktorá má výstavbu obchvatu pod palcom.
Obchvat Žiaru nad Hronom, ktorý je súčasťou rýchlostnej R2 ťahajúcej sa smerom na Prievidzu a Trenčín, stavia Strabag v polovičnom profile od novembra 2012. V tohtoročnom lete im práce skomplikoval zosuv zárezového svahu a tri menšie lokálne zosuvy. Dokončenie rýchlostnej cesty je mimoriadne dôležité hlavne pre Žiar nad Hronom, keďže stavba odľahčí mesto denne od 25-tisíc áut.
"Na jednej strane si želáme, aby bol obchvat okolo Žiaru nad Hronom otvorený čím skôr, pretože to výrazne zníži intenzitu dopravy v našom meste a taktiež zníži počet dopravných nehôd. Na druhej strane vieme pochopiť, že časté dažde v lete komplikovali práce na výstavbe úseku R2. Aj my v meste máme sklz pri niektorých projektoch práve pre dažde,“ tvrdí Martin Baláž, hovorca mesta Žiar nad Hronom.
Podľa Michala Fúrika z Národnej diaľničnej spoločnosti sa najnovšie ráta so spustením obchvatu koncom tohto roka. "Na hlavnej trase prebiehajú práce na konštrukčných vrstvách rýchlostnej cesty na začiatku úseku, prebieha tiež realizácia nadzárezových priekop, svahovanie a humusovanie zárezových svahov,“ poznamenal Fúrik.
Aj stavba martinskej diaľnice od Dubnej Skaly po Turany, ktorú stavia Váhostav, sa skončí o niekoľko mesiacov neskôr, ako bol plán. Šestnásťkilometrová diaľnica mala byť hotová v decembri tohto roka, no dokončenie príde v skutočnosti až na jar 2015. Dôvodom sú masívne zrážky v regióne. Váhostav nestihol načas odovzdať ani diaľnicu pri Levoči, ktorú stavia v konzorciu s českou firmou Bögl a Krýsl. Diaľnica od Jánoviec po Jablonov mala byť totiž hotová v júli tohto roka. Príčinou meškania tejto stavby je však okrem zlých poveternostných podmienok aj nedostatok kapacít. Levočská diaľnica bude realitou zrejme až začiatkom leta budúceho roka, pôvodne sa uvažovalo o tohtoročnom júli.
O obchvate Žiaru nad Hronom sa hovorí už od konca 90. rokov. Miestni sa niekoľko rokov sťažovali na veľký hluk, prašnosť a otrasy. Chodci si zase museli dávať pozor, aby nedošlo ku kolízii s autami. Mesto totiž pretína cesta medzinárodného významu a tranzituje ním hlavne veľa kamiónov. Osemdesiatpäť percent nákladov na výstavbu obchvatu Žiaru nad Hronom pokryjú eurofondy, zvyšok sa zaplatí zo štátneho rozpočtu.