V Bratislave by sa mýto malo platiť, odporúča dopravný ústav

Výskumný ústav dopravný navrhuje opätovné platenie mýta najmä v intraviláne Bratislavy na úsekoch diaľnice D1 a D2.

23.09.2014 15:39
debata (4)

Výskumný ústav dopravný, a.s. (VÚD) v Žiline navrhuje prehodnotiť rozhodnutie ministerstva dopravy o neplatení mýta v intravilánoch, najmä v Bratislave na diaľniciach D1 a D2. Po zrušení mýta v intraviláne hlavného mesta SR prichádza štát na základe intenzity dopravy a mýtnych sadzieb ročne o 8 mil. eur, pričom 4 mil. eur by zaplatili zahraniční cestní dopravcovia. V prípade Žiliny na cestách I. triedy č. 18 a 64 vypočítal ústav stratu asi na 1,3 mil. eur a v Košiciach na cestách I. triedy č. 50 a 68 na 1,2 mil. eur.

Minimálne nespoplatnenie intravilánu Bratislavy považuje VÚD za absolútne nelogické. „Ide o diaľničné úseky v ekonomicky najsilnejšom regióne Slovenska. Vo väčšine okolitých krajín sú diaľnice spoplatnené aj v mestách a systém sa dá nastaviť tak, že sa to nedotkne miestnej obsluhy,“ informoval generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák. „Všetky ostatné diaľničné úseky sú spoplatnené,“ dodal s tým, že 8 mil. eur stojí za úvahu, či rozhodnutie o zrušení platieb mýta v intraviláne Bratislavy neprehodnotiť.

Negatívny dopad cestnej dopravy na životné prostredie a obyvateľov je najväčší práve v obytných častiach miest a obcí. „Slovenskí dopravcovia nemajú veľký priestor na znižovanie nákladov a preto je potrebné sledovať, ako ich to zaťaží,“ uviedol Palčák. Po prípadnom opätovnom zavedení mýta v intravilánoch podľa neho treba zvýšené náklady domácim dopravcom kompenzovať napríklad ďalším znížením dane z motorových vozidiel na úroveň okolitých štátov. Ešte viac by sa mohli znížiť aj mýtne sadzby ekologických vozidiel a otvoriť by sa mohla otázka vratky dane z motorových vozidiel.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) kritizovala návrh VÚD a odmieta tvrdenia Palčáka o nutnosti alebo výhodnosti spoplatnenia intravilánov. „Spoplatnenie intravilánov je neštandardný nápad a nie je takmer nikde v Európe a ani na svete. Autodopravcovia už platia dosť, dokonca omnoho viac ako je v iných krajinách a neexistuje priestor na ďalšiu daňovú záťaž,“ reagovala UNAS. Súkromnému dopravnému ústavu odporučila prehodnotiť svoj nápad. Vyzvala Palčáka, aby pripravil správu o efektívnosti využívania výberu mýtnych poplatkov a ostatných daní v porovnaní s inými štandardnými krajinami a v porovnaní s rozsahom a kvalitou vybudovanej cestnej infraštruktúry. „Vyvráti tak podozrenie, že Výskumný ústav dopravný je lobistickou skupinou, ktorá poškodzuje Slovensko,“ uviedla únia autodopravcov.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že jeho dlhodobým cieľom je vyladiť mýtny systém tak, aby podnikateľské prostredie pre autodopravcov bolo vyvážené, ale aby pritom nebola dotknutá kvalita života obyvateľov Slovenska. „O úpravách mýtneho systému vedieme pravidelne rokovania so združeniami autodopravcov. Ministerstvo presadzuje princíp, kedy má znečisťovateľ a používateľ platiť minimálne za využívanie nadradenej cestnej infraštruktúry, teda diaľnic a rýchlostných ciest,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa.

Rezort zaviedol znovu nulovú sadzbu spoplatnenia prejazdov nákladných vozidiel cez obce a mestá v dĺžke takmer tisíc kilometrov 15. marca. Išlo o jednu z hlavných požiadaviek autodopravcov pre negatívne dopady po zavedení rozsiahlych zmien v mýtnom systéme od začiatku tohto roka. Ministerstvo vyhlásilo, že je proti spoplatneniu ciest II. a III. triedy a že sa nebude rozširovať rozsah spoplatnenia ciest I. triedy, okrem novovybudovaných úsekov. Nespoplatnenie ciest II. a III. triedy je podmienené súhlasom samosprávnych krajov.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Mýto #Výskumný ústav dopravný