Neštátne budú len IC vlaky. Rýchliky najskôr o dva roky

Cestujúci by mohli ťažiť z konkurencie na železnici oveľa viac, ako je to dosiaľ. Kým na Slovensku má súkromný prepravca len jednu trať z Bratislavy do Komárna a od decembra budú mať viacerí dopravcovia aj štátom nedotované IC vlaky na hlavnej trati z Bratislavy do Košíc, v susednom Česku je liberalizácia výrazne ďalej.

23.09.2014 20:00 , aktualizované: 24.09.2014 07:00
Pendolino, vlak, vozeň Foto:
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko spolu s Českými dráhami nasadzuje na trať z Košíc do Prahy moderné Pendolino. Služby sa zlepšujú s príchodom konkurencie.
debata (35)

V Česku už hľadajú súkromných prepravcov aj na šesticu rýchlikových tratí, ktoré dotuje štát. Od liberalizácie si tam sľubujú nižšie štátne výdavky na vlakokilometer a pre cestujúcich vyššiu kvalitu vozňov a služieb. Na Slovensku na to ide štát oveľa opatrnejšie. Ministerstvo dopravy tvrdí, že najbližšie dva roky dotované trate pre súkromných dopravcov nesprístupní. Vytvorí sa tak čas, aby sa štátne železnice na súťaž pripravili cez kúpu moderných vozňov a znižovanie prevádzkových nákladov. Najväčšími zmenami tak nateraz bude cestovanie zadarmo pre dôchodcov a študentov od 17. novembra rýchlikmi a osobnými vlakmi a decembrový boj štátnych a súkromných IC vlakov do Košíc.

Naopak, v Česku sú ďalej. "Postupné a regulované otváranie trhu v diaľkovej doprave prinesie vyššiu kvalitu poskytovaných služieb, efektívne vynakladanie prostriedkov a vyššiu kvalitu pre cestujúcich,“ vraví český minister dopravy Antonín Prachař.

Slovenský rezort dopravy chce najskôr dobudovať systémový grafikon vlakovej dopravy so vzájomným prepojením diaľkovej, medziregionálnej a prímestskej železničnej dopravy. "Až po komplexnom dobudovaní tohto režimu predpokladáme otvorenie tohto segmentu pre všetkých prípadných záujemcov, no so zachovaním podmienok dopravnej obslužnosti a miestnych i medziregionálnych väzieb,“ dodáva Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Slovensko zatiaľ pustilo konkurenciu len k InterCity vlakom, ktoré premávajú na trase Bratislava – Košice. Na prevádzku týchto vlakov však štátny dopravca ani súkromní dopravcovia nedostanú dotáciu. Prítomnosť konkurenčných dopravcov, ktorí avizujú na hlavnej štreke nižšie cestovné aj o polovicu či detské kupé, si vypýtala podobnú reakciu aj u štátneho dopravcu.

V Česku sa spúšťa súťaž na prevádzku tratí. Predpokladá sa, že po nájdení dopravcov sa zhruba od decembra 2016 Česi do práce či školy nepovezú len v štátnych rýchlikoch, ale pre zmenu vo vlakoch RegioJetu, Leo Expressu, Arrivy či Deutsche Bahn. Spomínaní dopravcovia totiž budú verejne súťažiť o diaľkové trasy Liberec – Pardubice, Liberec – Ústí nad Labem, Plzeň – Most, Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb, Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem – Děčín a Ostrava – Krnov – Olomouc.

Rýchliková trasa z Ostravy do Olomouca mala byť pôvodne prvou liberalizovanou. Vlani ju mal do prevádzky dostať český RegioJet, ktorý požadoval štátnu dotáciu 6,83 eura na vlakokilometer. České ministerstvo dopravy dosiaľ štátne dráhy dotovalo na tejto trase sumou 8,18 eura na vlakokilometer. Zároveň sa súkromná spoločnosť zaviazala, že cestujúci okrem atraktívnejšej ceny lístka dostanú nové vlakové súpravy Pesa Link2 a vytvoria sa nové pracovné miesta. "Tento zámer sa nakoniec, bohužiaľ, nerealizoval. Došlo k zmene vlády a rokovania neboli dokončené. Naďalej tak na tejto trase jazdí dopravca České dráhy,“ vysvetľuje Martin Novák z českého ministerstva dopravy.

Liberalizácia železničnej dopravy je bežná v Holandsku či vo Švédsku. Európska legislatíva zatiaľ neprikazuje, aby členské štáty otvárali svoje železničné trhy a nechávajú to na slobodné rozhodnutie vlád. "Česká republika sa dlhodobo pripravovala na uvoľnenie trhu v osobnej železničnej doprave v podobe súťaženia jednotlivých liniek. Vieme o tom, že na Slovensku, ale aj vo Francúzsku či v Nemecku sa zatiaľ takéto kroky podniknúť nechystajú,“ poznamenal Novák.

Česká vláda umožní poberať štátne dotácie aj súkromníkom zatiaľ len na šesticu rýchlikových trás, trh teda otvára postupne. Tamojšia vláda je totiž naďalej presvedčená, že sú trasy, kde si bude dopravné služby objednávať od Českých dráh. Ide o trasy medzinárodných expresov z Prahy na Slovensko cez Ostravu, trasu z Nemecka cez Ústí nad Labem, Prahu a Brno ďalej do Rakúska a na Slovensko alebo o trasu z Rakúska a Slovenska cez Břeclav, Brno, Ostravu a ďalej do Poľska.

Istá forma liberalizácie nastala na našich tratiach počas vlády Ivety Radičovej, keď prepravu z Bratislavy na južné Slovensko dostal český RegioJet. K zmluve o poskytovaní služieb vo verejnom záujme, teda s dotáciou, však RegioJet prišiel bez súťaže, priamym zadaním. Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) vtedy čelil kritike, že ponukové konanie bolo netransparentné, hoci dotácie na vlakokilometer sa zo 6,78 eura znížili na 5,82 eura. Čas však ukázal, že súkromník vie pritiahnuť do vlakov viac ľudí. Predtým štátna železničná spoločnosť ročne zaplnila svoje vozne 760-tisíc cestujúcimi. Obsadenosť vlakov tak bola 25-percentná a štátny dopravca bol stratový. Nepomohla mu ani dotácia. Súkromník vozne naplnil tak, že sa nimi odviezlo za rok 1,5 milióna cestujúcich.

O pár mesiacov budú o cestujúceho bojovať štátny dopravca so súkromným RegioJetom a Leo Expressom na hlavnej trase do Košíc. Na prevádzku však ani jeden z nich nedostane od štátu ani cent. InterCity vlaky totiž krajina nedotuje. Takýto boj sa u susedov odohráva na trase Praha – Ostrava. Okrem Českých dráh tam premáva aj RegioJet a Leo Express. Každý z nich prišiel s inou cenovou politikou, súkromníci nasadili špičkové vlaky. S cenou išiel dole aj štátny dopravca, súkromníci nato ešte cestovné viac znížili. Najnovšie sa na túto trať chystá aj ďalší súkromník National Express.

"Medzi dopravcami je doslova konkurenčný boj. Z toho logicky plynú výhody pre cestujúcich, pretože dopravcovia ponúkajú výhody, či už pri cestovnom, alebo v poskytnutých službách,“ tvrdí Novák.

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #IC vlak