Zimné obutie auta vyjde tento rok lacnejšie

Zásoby kaučuku, ktorý je základnou surovinou na výrobu pneumatík, rastú. Keďže je kaučuku na trhu omnoho viac, ako je potrebné, jeho cena rapídne klesá.

05.10.2014 20:00 , aktualizované: 06.10.2014 07:00
debata (17)

Tento rok sa to konečne prejaví aj na cene zimných pneumatík. Predajcovia gúm už hlásia poklesy cien o viac ako 5 percent. V susednom Česku, naopak, zimné pneumatiky zdraželi. Za trojpercentným zdražením stojí predovšetkým oslabenie českej koruny. K najväčšiemu zdraženiu tam pristúpila značka Bridgestone, v ktorej sa ročné navýšenie ceny pohybuje okolo 8,5 percenta.

"Cena kaučuku v súčasnosti padá pre prebytok ponuky nad dopytom. Teraz stojí kaučuk 180 japonských jenov za kilogram. Rekordné ceny kaučuku pred troma rokmi presvedčili farmárov v Thajsku, aby rozšírili plantáže. Zatiaľ ešte nepristúpili k výrubu stromov a zaplavujú svetový trh s kaučukom novou produkciou. Už sa však ozývajú názory, že budúci rok by ponuka z Thajska mohla klesnúť až o 30 percent,“ odhaduje Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Colosseum. Vlani na jeseň sa cena kaučuku hýbala na úrovni 260 japonských jenov za kilogram, čo bolo o pätinu nižšie oproti začiatku roka a oproti predchádzajúcemu roku bola cena nižšia o 10 percent. Napriek tomu sa ceny za pneumatiky smerom dole nehýbali.

"Domnievame sa, že pokles cien kaučuku na globálnych trhoch by mohol podnietiť výrobcov pneumatík, aby svoje výrobky zlacnili. Žiadny prudký prepad cien však nečakáme. Maximálne o 5 percent,“ vraví Tomčiak. Jeho slová už potvrdzujú aj samotní predajcovia pneumatík. "Ceny pneumatík pre tohtoročnú zimnú sezónu sú nižšie priemerne o 5,5 percenta,“ hovorí Boris Martinovič z AZpneu.sk.

Najdrahšie sa kaučuk predával v roku 2011, keď krátkodobý nedostatok spôsobený zaplavením thajských plantáží vyhnal cenu nad 500 jenov za kilogram. Teraz sú zásoby kaučuku vysoké. "Čína, ktorá je najväčším spotrebiteľom tejto komodity na svete, má v skladoch najviac kaučuku za posledných deväť rokov. Vzhľadom na pretrvávajúcu nadmernú produkciu sa do konca roka očakáva ďalšie mierne zvýšenie zásob,“ poznamenal Tomčiak.

Kvalita pneumatiky sa mení v závislosti od značiek. Podľa testu zimných pneumatík rozmerov 195/65 R15, ktoré sú vhodné pre autá nižšej a strednej triedy, napríklad Citroën C4, Ford Focus, Honda Civic, Kia cee'd, Opel Astra, Peugeot 308, Škoda Fabia a Octavia či Toyota Auris, dopadli najlepšie pneumatiky značky Continental ContiWinterContact TS850. Na druhom mieste sa v teste ADAC umiestnili pneumatiky Bridgestone Blizzak LM-001, ktoré vynikali predovšetkým na mokrej vozovke. Tretie a štvrté miesto patrí Dunlopu a Semperitu. Spomínané pneumatiky získali v teste chválitebné hodnotenie. Medzi motoristami obľúbená značka Matador skončila dostatočne, Barum sa v teste neumiestnil. Štyri zimné gumy Continental na Škodu Octavia tento rok vyjdú na viac ako 220 eur, za pneumatiky značky Barum zaplatí majiteľ auta 160 eur, za značku Matador ešte o pár eur menej.

V našej krajine zákon neupravuje presne obdobie, kedy by mali vodiči vymeniť letné gumy za zimné. Zákon o cestnej premávke hovorí, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vozidlo musí mať na všetkých nápravách zimné pneumatiky. Letná pneumatika v zime stráca svoju priľnavosť a akoby stvrdla. Odborníci preto radia, že je lepšie pri teplotách už nižších ako sedem stupňov Celzia použiť zimné gumy. Brzdná dráha sa skráti aj manévrovanie s autom je lepšie. Vlani začali motoristi prezúvať svoje autá zhruba začiatkom novembra. Zima však bola o dosť miernejšia ako po iné roky. "V predchádzajúcej zimnej sezóne sa najviac predávali pneumatiky značiek Barum, Matador a Continental,“ tvrdí Martinovič.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #pneumatiky