RegioJet chce zvýšiť kapacitu vlakov na juhu Slovenska

Český železničný dopravca RegioJet rokuje so slovenským ministerstvom dopravy o posilnení kapacity vlakových spojov na dotovanej regionálnej linke z Bratislavy do Komárna.

07.10.2014 13:27 , aktualizované: 15:42
debata

Dôvodom je vyťaženosť existujúcich súprav počas dopravnej špičky, uviedol v utorok majiteľ RegioJetu Radim Jančura, ktorý v Bratislave predstavil nové vagóny dopravcu, patriaceho do skupiny Student Agency.

RegioJet vstúpil na 100 kilometrov dlhú trať na juhu Slovenska v marci 2012. Na prepravu cestujúcich nasadil komfortnejšie súpravy, než tam v minulosti prevádzkoval štátny dopravca ZSSK Slovensko, a skrátil tiež intervaly medzi spojmi. Zmluva so štátom zabezpečuje RegioJetu dotácie na prevádzku vlakov do roku 2020.

„Máme problémy s pokrytím špičiek. Ide o to, aby sme posilnili súpravy, aby boli dlhšie. Súpravy by sa predĺžili tým, že by boli zdvojené,“ povedal Jančura. V špičke dopravca jazdí na regionálnej trati trikrát za hodinu. Jančura upozornil, že po 17. novembri, odkedy by mali študenti a seniori na slovenskom cestovať vlakom zadarmo, sa počet cestujúcich na železnici zvýši.

RegioJet vlani na trati Bratislava-Komárno prepravil 1,78 milióna ľudí, za necelý rok 2012 to bolo 1,25 milióna pasažierov. Od začiatku tohto roka do 26. septembra využilo služieb RegioJetu na tejto linke 1,39 milióna ľudí.

Zavedenie bezplatného cestovania vlakom pre študentov a seniorov v tomto roku sľúbili vládny sociálni demokrati premiéra Roberta Fica ako jedno z opatrení na zlepšenie životnej úrovne ľudí.

Železničná trať z Bratislavy do Komárna na juhu krajiny v minulosti nepatrila medzi najvyťaženejšie na Slovensku. V okolí Bratislavy ale prechádza lokalitami, kde v posledných rokoch vyrástlo mnohých rodinných a bytových domov. To sa prejavilo v zahustení automobilovej dopravy a vytváraní kolón v dopravnej špičke.

RegioJet vybudoval záchytné parkoviská na staniciach v Dunajskej Strede a Kvetoslavove a podľa dopravcu by ich kapacitu bolo potrebné rozšíriť.

„Naučili sme cestujúci jazdiť na stanici svojim autom alebo na bicykli a prestúpiť na vlak do Bratislavy,“ povedal Jančura.

RegioJet bude jazdiť aj do Košíc

Súkromný vlakový dopravca RegioJet začne v nedeľu 12. októbra skúšobnú prevádzku na novej trati z Košíc cez Žilinu do Prahy s jedným párom vlakov. Súpravy budú na novej predĺženej linke, fungujúcej doteraz z Prahy do Žiliny, zastavovať aj v staniciach Vrútky, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Štrba, Poprad – Tatry, Spišská Nová Ves (do 13. decembra) a Kysak, informovala v utorok spoločnosť.

Plánovaný odjazd vlaku z Košíc bude o 7:22 a príjazd do Prahy o 16:16, cesta tak potrvá osem hodín a 54 minút. Z Prahy bude vlak odchádzať o 7:44 a do Košíc by mal prísť o 16:46 po deviatich hodinách a dvoch minútach jazdy. Základné cestovné na uvedenej trase pri vnútroštátnej doprave by malo byť zhruba o štvrtinu nižšie oproti štátnemu vlakovému osobnému prepravcovi. Od začiatku nového cestovného poriadku 14. decembra by mala pribudnúť aj linka z Prahy do Martina.

RegioJet začne v polovici decembra jazdiť aj na hlavnej vnútroštátnej trati Bratislava – Žilina – Košice. Najprv na nej bude prevádzkovať tri páry IC vlakov so zastávkami aj v staniciach Trnava, Trenčín, Považská Bystrica, Vrútky, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Poprad-Tatry a Kysak. Vlaky budú mať odchod z Bratislavy o 5:50, 11:50 a 17:50, príchod do Košíc o 10:43, 16:43 a 22:43, z Košíc budú odchádzať o 5:17, 11:17 a 17:17, do Bratislavy prídu o 10:10, 16:10 a 22:10. Cesta medzi Bratislavou a Košicami potrvá štyri hodiny 53 minút. V marci 2015 prepravca pridá štvrtý pár nočných vlakov z Bratislavy do Košíc a v júni aj spojenie Bratislava – Martin.

„Sme prvý železničný dopravca, ktorý poskytne svojim cestujúcim v Českej republike a Slovenskej republike sedačky so zabudovanými dotykovými displejmi už v druhej triede. Klienti, ktorí pocestujú vo vagóne RegioJet – Astra, zažijú pohodlné a moderné cestovanie, ktoré by u iného dopravcu mali v prvej triede za výrazne vyššie cestovné,“ tvrdí Radim Jančura, majiteľ holdingu Student Agency, ktorého súčasťou je RegioJet.

Spoločnosť predstavila prvý z desiatich objednaných vozňov, ktoré bude používať medzi Bratislavou a Košicami. Výrobcom vozňov je rumunská firma Astra Vagoane Calatori v Arade a jeden vozeň stojí 1 mil. eur. Jančura povedal, že v budúcom roku plánujú počet vozňov zvýšiť na 80. Vlaková súprava bude mať desať vozňov v troch cenových kategóriách, v každom vlaku bude pätnásťčlenný personál. Ako prvý železničný vozeň v Európe má zabudované dotykové obrazovky s multimediálnym systémom priamo v sedačkách. Vozeň má dĺžku 26,4 metra, šírku 2,8 metra a kapacitu 80 miest, je schválený pre medzinárodnú prepravu po celej Európe a je registrovaný v Rakúsku.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. akceptuje príchod konkurenta na domáce železnice, ale v súčasnosti ešte nechce konkretizovať, ako bude na to reagovať.

debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlak #RegioJet