Investorom v Sme bude Penta, vedenie denníka odchádza

Po vstupe investičnej skupiny Penta do spoločnosti 7 PLUS a TREND Holding dochádza k zmene aj vo vydavateľstve Petit Press, ktoré vydáva denník Sme. Polovičný podiel vo vydavateľstve kúpi dcérska firma agentúry SITA spoločnosť NAMAV. Peniaze na celý obchod poskytla Penta.

Penta
Polovičný podiel vydavateľstva denníka Sme je definitívne v rukách Penty.
Autor: ,

Vedenie redakcie Sme, ako aj väčšina redaktorov nechceli, aby investorom vydavateľstva bola práve Penta spájaná s údajným spisom Gorila, a preto minulý týždeň pohrozili odchodom. Šéfredaktor Matúš Kostolný aj so svojimi zástupcami v utorok po ohlásení obchodu podali výpoveď a oznámili projekt založenia nového denníka.

Nemecký akcionár Rhenische Post mal 50-percentný podiel v Petit Presse. Druhú polovicu vlastní Prvá slovenská investičná skupina (PSIS) Petra Vajdu. Minulý týždeň vo štvrtok uplynula lehota, počas ktorej si mohla PSIS uplatniť predkupné právo a rozhodnúť sa, či kúpi podiel od nemeckých akcionárov.

Spoločnosť SITA už pred niekoľkými mesiacmi začala rokovania o kúpe polovičného podielu s nemeckou vydavateľskou skupinou. V auguste rokovania uzatvorili podpísaním kúpnej zmluvy. Doterajší akcionár, PSIS Petra Vajdu, zaslal minulý týždeň nemeckým partnerom návrh, ako zvýšiť svoj podiel v Petit Presse o 10 percent, čím by jeho podiel narástol na 60 percent. Napokon sa však nemecký akcionár s Vajdom nedohodol.

Ako uviedol v utorok spravodajský portál denníka Sme, predaj 50 percent akcií vydavateľstva bude dokončený, keď ho povolí Protimonopolný úrad. Vajdova skupina sa môže pokúsiť prevod akcií zablokovať na súde. Podľa portálu sa generálny riaditeľ Petit Pressu Alexej Fulmek stretol s redakciou. Povedal, že Penta je pripravená rokovať s tým, že časť akcií by po ich získaní predala skupine PSIS alebo inej spriaznenej osobe. „Fulmek tento scenár označil za pravdepodobný,“ uviedol web sme.sk.

Fulmek sa bude snažiť, aby vedenie denníka neodišlo

Fulmek denníku Pravda povedal, že vo funkcii generálneho riaditeľa Petit Pressu zostane, „ak Penta ustúpi do minority“. Pokúsi sa tiež urobiť všetky možné kroky, aby vedenie denníka neodišlo. Zatiaľ poverí dvoch zástupcov šéfredaktora vedením redakcie.

Na webe opentat.sk Kostolný aj so svojimi zástupcami napísali, že Penta sa nespráva ako normálny investor, ktorý chce v médiách podnikať, aby mu príjmy od čitateľov a z inzercie priniesli zisk. „Aj neprimerane vysoká cena, ktorú ponúkla za polovicu Petit Pressu, dokazuje, že Pentu zaujíma najmä vplyv, ktorý má značka Sme,“ uviedli.

Cena 50-percentného podielu Petit Pressu nie je oficiálne potvrdená, hovorí sa o sume 15 miliónov eur.

Penta v utorok reagovala, že nikdy nebola vlastníkom a ani investorom do médií, takže žiadny novinár nemá skúsenosť s Pentou v roli vlastníka či investora. „Aj preto považujeme reakciu redakcie vydavateľstva Petit Press za predčasnú a neprimeranú. Penta nenadobúda žiadny akcionársky podiel vo vydavateľstve Petit Press, ale je financujúcim partnerom transakcie pre spoločnosť zo skupiny SITA. Ako SITA, tak aj Penta už minulý týždeň zverejnili, že si plne uvedomujú hodnotu nezávislej novinárskej tvorby a že sú pripravené rešpektovať kontinuitu vo vedení vydavateľstva a SITA je pripravená pôsobiť v Petit Presse v minoritnej akcionárskej pozícii,“ povedal Pravde PR manažér Penty Martin Danko.

Redaktori poslali nemeckému majiteľovi list

Redakcia Sme ešte minulý týždeň adresovala nemeckému spolumajiteľovi list. Konateľovi Rhenische Post Johannesovi Werlemu pohrozili redaktori Sme výpoveďou, ak do vydavateľstva Petit Press cez agentúru SITA vstúpi skupina Penta. Vyhlásenie podpísalo vedenie redakcie a 60 jej pracovníkov.

Partner Penty Jaroslav Haščák v pondelok reagoval na dianie v Petit Presse rozsiahlym stanoviskom, v ktorom okrem iného povedal, že ak redaktori Sme nebudú považovať svoje pôsobenie v redakcii v budúcnosti za možné, „vždy existuje cesta k tomu, ako nájsť maximálne férový spôsob rozchodu tak, aby to neuškodilo ani im a ani značke Sme“. Haščák tiež povedal, že šéfredaktor Sme a tím jeho ľudí sa rozhodli ísť vlastnou cestou a pravdepodobne sa pokúsia vytvoriť konkurenciu súčasným médiám Petit Pressu či iným mediálnym vydavateľstvám na Slovensku. „Bude len zdravé, ak takáto konkurencia vznikne a ja jej úprimne držím palce,“ poznamenal Haščák.

Spoločnosť Petit Press je vydavateľom denníkov Sme, Korzár, Új Szó, regionálnych týždenníkov MY a spravodajského webu sme.sk.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Slovenské elektrárne

Spoločnosť EPH vstúpila do Slovenských elektrární

28.07.2016 18:24

Česko-slovenská energetická skupina Energetický a průmyslový holding (EPH) definitívne vstúpila do Slovenských elektrární.

Kia Motors Slovakia

Žilinský závod Kie zvýšil rekordne výrobu

28.07.2016 17:04

Žilinský závod kórejskej automobilky Kia Motors v prvom polroku zvýšil výrobu medziročne o 4,7 percenta na rekordných 177 900 vozidiel.

Prešov, hlavná

Nemecká firma Etilog plánuje v Prešove zamestnať 500 ľudí

28.07.2016 15:45

Svoju centrálu chce v Prešove vybudovať nemecká spoločnosť Etilog GmbH so sídlom v bavorskom meste Stamsried.

Pápež František

Pápež sa stretol s účastníkmi Svetových dní mládeže

28.07.2016 22:28

Pápeža s nadšením vítali státisíce účastníkov podujatia vrátane niekoľkých tisícov Slovákov, ktorých neodradilo ani daždivé počasie.

Theresa Mayová, Beata Szydlova

Britská premiérka: Poliaci sú v našej krajine vítaní

28.07.2016 21:58

Poliaci žijúci v Británii sú v krajine vítaní napriek množiacim sa správam o útokoch proti nim po výsledkoch júnového referenda o odchode krajiny z Európskej únie.

Mogadišu, výbuch

Ukrajina: Výbuch v testovacom muničnom zariadení zabil 3 ľudí

28.07.2016 21:50

Traja ľudia prišli popoludní o život a ďalší dvaja utrpeli zranenia pri výbuchu, ku ktorému došlo na testovacej stanici zbrojárskeho koncernu Ukroboronprom.

Irak

Sýrsky Front an-Nusra sa odštiepil od al-Kajdy

28.07.2016 20:15

Sýrska džihádistická skupina Front an-Nusra ohlásila odtrhnutie sa od teroristickej siete al-Kajdá. Jej nový názov bude Džabhat Fath aš-Šám (Front za dobytie Sýrie).