Podpora osobnej vlakovej dopravy má vzrásť na 218 miliónov eur

Štát chce zvýšiť podporu pre objednávanú osobnú vlakovú dopravu vo verejnom záujme zo súčasných 205 mil. eur na 218 mil. eur v budúcom roku.

16.10.2014 13:57
debata (1)

Vyplýva to z nového návrhu zákona o rozpočte verejnej správy na roky 2015 až 2017, ktorý v stredu schválila vláda. Dôvodom plánovaného zvýšenia sumy na podporu osobnej železničnej dopravy o 13 mil. eur, resp. o 6,3 % je plánované zavedenie bezplatného cestovania vo vlakoch pre študentov a dôchodcov a zvýšenie zľavy na 50 % pre dochádzajúcich do práce po železnici. Tieto opatrenia by mali platiť od 17. novembra, resp. od začiatku budúceho roku.

Ministerstvo dopravy bude preplácať s tým súvisiace náklady najmä štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) vo väčšine jej vlakov (s výnimkou IC vlakov) a súkromnému prepravcovi RegioJet len na trase Bratislava – Komárno. Súkromný dopravca chce, aby ministerstvo kompenzovalo zľavy vo všetkých vlakoch, nielen na základe zmlúv o doprave vo verejnom záujme.

Odborníčka na železničnú dopravu Desana Mertinková pripomenula, že súboj štátneho a súkromných vlakových dopravcov v Česku na linke Praha – Ostrava sa zvrtol na cenovú vojnu. Situácia na Slovensku môže byť podľa nej ešte dramatickejšia. „Je ťažké konkurovať hoci aj polovičnými cenami bezplatnej doprave. Preto veľmi záleží na tom, ako budú fungovať vlaky zadarmo a štát by to mal čo najskôr povedať,“ uviedla pre agentúru SITA Mertinková. „Zatiaľ to vyzerá tak, že jeho opatrenie má ochrániť štátnu firmu pred príchodom novej konkurencie. Naženie jej do vlakov nových cestujúcich, za ktorých bude poberať vyššie dotácie ako doteraz,“ dodala. Mohlo by sa to podľa nej považovať za nepovolenú štátnu pomoc alebo diskrimináciu ostatných účastníkov trhu. Európska komisia rieši takéto prípady zdĺhavo aj niekoľko rokov.

„Zavedieme plošné zľavy vo výške 100 % pre študentov a dôchodcov cestujúcich vo vlakoch prevádzkovaných na základe zmluvy o výkone dopravných služieb vo verejnom záujme,“ potvrdil nedávno pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Chceme zvýšiť počet vlakov, ktoré budú po Slovensku jazdiť. Už dnes totiž existujú oblasti, kde je zvýšený záujem o cestovanie vlakom a očakávame, že vďaka nižším nákladom na cestovanie pre študentov a dôchodcov tento záujem ešte porastie,“ dodal. Podrobnosti o zľavách zatiaľ rezort tají.

Dôležité podľa Mertinkovej bude, ako zareagujú noví cestujúci. „ZSSK má už teraz obavy, ako zvládne nápor nových bezplatných cestujúcich. Možno začne používať odstavené staré vozne, alebo si ich bude musieť prenajať zo zahraničia,“ uviedla Mertinková. Očakáva, že štátnej firme stúpne spotreba trakčnej energie a nafty, predĺži sa pobyt vlakov na staniciach pri nástupe a výstupe cestujúcich, zvýšia sa nároky na upratovanie vlakov, alebo zostanú špinavé. Podobné problémy môže mať podľa nej aj RegioJet na linke Bratislava – Komárno.

Ak budú dotované vlaky preplnené bezplatnými cestujúcimi, platiaci cestujúci môžu prejsť do komerčných vlakov ZSSK a súkromných dopravcov. „Hlavne noví dopravcovia si musia poriadne zvážiť, či takéto riziko podstúpia,“ upozornila Mertinková. Bezplatné cestovanie len vo vlakoch môže podľa nej vážne narušiť aj zamýšľanú harmonizáciu dotovanej vlakovej a prímestskej autobusovej dopravy, resp. jej integráciu. „Integrované dopravné systémy sú totiž založené na jednom spoločnom lístku na vlak, autobus a MHD a na spoločnej tarifnej politike dopravcov,“ zdôraznila. Odborníčka tvrdí, že to bude veľmi ťažké, ak študenti a dôchodcovia majú cestovať vo vlakoch zadarmo a v ostatnej verejnej doprave majú platiť.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #rozpočet #železnice #vlak