Japonci sa dočkali, po rokoch sa vracajú na trh civilných lietadiel

Japonská firma Mitsubishi Aircraft v sobotu slávnostne predstavila svoje ​​regionálne lietadlo MRJ pre takmer 100 cestujúcich. Je to druhý pokus Japonska o vstup na trh civilných lietadiel po nevydarenej epizóde v 60. rokoch, uviedla agentúra Reuters.

18.10.2014 22:28
Mitsubishi Aircraft, MRJ, lietadlo Foto:
Japonská spoločnosť Mitsubishi Aircraft Co.'s predstavila v sobotu 19. októbra 2014 regionálne lietadlo MRJ (Mitsubishi Regional Jet).
debata (2)

„Snívali sme o tom dlhé roky a čakalo na to celé Japonsko,“ vyhlásil počas ceremónie v továrni v Nagoji predseda správnej rady Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Hideaki Omija. Mitsubishi Aircraft je dcérskou firmou MHI a jedným z jej akcionárov je aj najväčšia japonská automobilka Toyota.

Firma plánuje predať minimálne 2000 kusov lietadla, ktorého cena je stanovená na 42 miliónov dolárov. Na trhu stredne veľkých regionálnych lietadiel ale vládne silná konkurencia a analytici majú podľa Reuters pochybnosti, či bude Mitsubishi schopná svoj cieľ dosiahnuť.

Lietadlo by teraz malo absolvovať letové skúšky. Prvá dodávka je dohodnutá s japonskou leteckou spoločnosťou ANA Holdings na jún 2017. Pôvodne Mitsubishi plánovala začať dodávky v tomto roku. Svoj prvý pokus o vstup na trh civilných lietadiel Japonsko nezvládlo. Konzorcium, ktoré zahŕňalo aj Mitsubishi Heavy Industries, vyrobilo v 60. rokoch iba 182 kusov lietadla YS-11 s turbovrtuľovým motorom a prepravnou kapacitou 64 miest.

zväčšiť Mitsubishi Regional Jet Foto: SITA/AP
Mitsubishi Aircraft, lietadlo, MRJ Mitsubishi Regional Jet

Mitsubishi na nové lietadlo získalo už 191 záväzných objednávok. Popri japonských aerolinkách sú medzi zákazníkmi aj americkí regionálni prepravcovia Trans States Holdings a Skywest. Podľa analytikov ale musí firma predať niekoľko sto lietadiel, aby pokryla aspoň náklady.

MRJ chce pritiahnuť zákazníkov predovšetkým svojou úspornosťou. Vďaka motoru novej generácie od americkej firmy Pratt & Whitney spaľuje stroj podľa Mitsubishi o pätinu menej paliva než lietadlá podobnej veľkosti.

Na trhu regionálnych lietadiel bude musieť MRJ ťažko súperiť hlavne s produktmi brazílskeho Embraeru, ktorý je najväčším hráčom v tomto segmente. Ďalším veľkým konkurentom je kanadský Bombardier, ktorého však má Mitsubishi šancu prekonať, uvádzajú analytici.

Mitsubishi odhaduje, že počas nasledujúcich 20 rokov sa vo svete predá okolo 5000 regionálnych lietadiel, a spoločnosť sama by chcela získať polovicu tohto trhu. Konzultačná firma Ascend predpovedá, že do roku 2033 sa predá niečo cez 4000 týchto lietadiel a že Mitsubishi na tomto trhu získa približne pätinu.

Embraer predá podľa Ascend asi 2490 strojov, Mitsubishi mierne viac ako 900 lietadiel a o zvyšok sa podelí Bombardier a noví výrobcovia z Ruska a Číny.

zväčšiť Mitsubishi Regional Jet Foto: SITA/AP
Mitsubishi Regional Jet Mitsubishi Regional Jet
2 debata chyba
Viac na túto tému: #aerolinky #letectvo #Mitsubishi