Prvá elektrická motokára na Slovensku vznikla v škole

Približne dvanásť týždňov trvali ľuďom zo Slovenskej technickej univerzity práce na unikátnej elektrickej motokáre.

20.10.2014 16:38
motokára, STU Foto: ,
Na elektrickej motokáre sme vyskúšali viacero nových vecí, ktoré sa dajú uplatniť vo výrobe bežných automobilov, vraví Filip Noge.
debata

Výsledkom je vozidlo, ktoré svojimi technickými riešeniami môže inšpirovať aj veľké svetové automobilky.

„Je to prvá elektrická motokára vyvíjaná na Slovensku, vznikla na pôde Ústavu automobilovej mechatroniky, ktorý tento projekt zastrešuje. Nápad sa zrodil v hlavách pracovníkov a doktorandov Fakulty elektrotechniky a informatiky STU Bratislava a poskytol študentom možnosť vypracovať diplomové práce na tomto projekte,“ vraví Martin Bugár, vedúci sedemčlenného tímu, ktorý pracoval na vývoji a výrobe motokáry.

Ako Bugár zdôraznil, pomáhalo im množstvo ľudí, ktorí tento projekt podporovali, a vďaka nim sa mohol uskutočniť. Na Slovensku vidno elektrické motokáry, ale to všetko sú výrobky z iných krajín.

Bratislavská motokára bola od začiatku až do konca postavená u nás. Prvýkrát sa s ňou autori predviedli tento týždeň na trenčianskom výstavisku Pod Sokolicami. Po areáli sa preháňali takmer bezhlučne a dosť veľkou rýchlosťou. Ale akú maximálnu rýchlosť dosiahne, to zatiaľ nezmerali, pretože ju práve dokončili. Odhadujú však, že na jedno nabitie vydrží jazdiť asi 40 minút pri rýchlosti približne 40 kilometrov za hodinu. Jej výroba stála asi 9 000 eur.

Sériová výroba by bola určite lacnejšia, ale takéto ambície tvorcovia elektrickej motokáry nemajú.

„Naším primárnym zámerom nebolo, aby sa to sériovo vyrábalo, ale nápady a skúsenosti sa dajú použiť aj v bežných automobiloch. Vieme napríklad, že Volkswagen prišiel so svojím elektrickým modelom E–up!, kde používa jeden elektromotor a konvenčný diferenciál. V budúcnosti by sa však dalo pri ďalšom vylepšovaní týchto vozidiel používať viac motorov s elektronickým diferenciálom,“ predpokladá Filip Noge, ďalší z kolektívu tvorcov.

Noge mal na starosti elektrickú časť a vysvetľuje, že ich motokáru poháňajú dva motory s elektronickým diferenciálom. To je podľa autorov jedinečné riešenie, aké minimálne na Slovensku ešte nikto nerobil.

Ústav automobilovej mechatroniky vznikol vlani ako pedagogické a vedeckovýskumné pracovisko Fakulty elektrotechniky a informatiky STU v Bratislave. Okrem motokáry tu vyvíjajú aj ďalšie elektromobily. Podľa Štefana Kozáka, riaditeľa ústavu, sú tieto vozidlá ekologické a dajú sa využívať aj v bežnom živote.

„Nadväzujeme na moderné európske trendy a chceme vyrábať smart vozidlá. Máme dobrú spoluprácu so všetkými automobilkami na Slovensku, či už je to Volkswagen, Peugeot, alebo Kia, kde sme pripravovali a školili odborníkov. Naši mladí ľudia sú pripravení dávať do týchto výrobkov úplne nové pohľady,“ zdôraznil Štefan Kozák.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #školstvo #STU