O zmenách cestnej dane budú poslanci rozhodovať v novembri

Poslanci NR SR odložili vo štvrtok dopoludnia hlasovanie o návrhu zákona o dani z motorových vozidiel. Hlasovanie o ňom posunuli na ďalšiu schôdzu, ktorá bude v novembri. Návrh sa totiž nevyhol kritike.

23.10.2014 13:56
debata

Šéf SDKÚ a predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo pôvodne navrhoval nepokračovať v rokovaní alebo vrátiť návrh na dopracovanie predkladateľovi. Predkladateľ zákona, minister financií Peter Kažimír, vzhľadom na veľkú vlnu kritiky navrhol odložiť hlasovanie o tomto zákone. Dôvodom bolo aj to, že sa proti prijatiu zákona vyslovilo zastupiteľstvo Bratislavského samosprávneho kraja, ako aj mestské zastupiteľstvo Bratislavy. Poslanci návrh na odsunutie hlasovania odsúhlasili.

Návrh zákona by mal meniť súčasný systém dane z motorových vozidiel. Daň by tak mala byť podľa rezortu financií spravodlivejšia, ekologickejšia a prehľadnejšia. Sadzby dane chce zjednotiť a mali by tak byť rovnaké pre celé Slovensko. Pri výške sadzieb by mali veľkú úlohu zohrávať najmä ekologickosť vozidla a jeho vplyv na životné prostredie.

Výška sadzieb je stanovená na základe priemerne najnižších sadzieb, ktoré sú v súčasnosti platné na Slovensku. Združenie autodopravcov ČESMAD pozitívne vníma to, že sa zjednotia sadzby a že mnohí dopravcovia si môžu znížiť dane. Takisto vítajú dohodu na tom, že do zákona sú zapracované aj zľavy pre ekologické vozidlá. Po akceptovaní pripomienok autodopravcov boli nastavené na 25 % pri nových vozidlách do veku troch rokov, na 20 % pri tri až šesťročných a 15 % zľavu budú môcť využívať majitelia vozidiel s vekom od šesť do deväť rokov.

Daň sa podľa návrhu bude aj naďalej dotýkať len motorových vozidiel využívaných na podnikanie. Zjednotiť by sa mal a zároveň uzákoniť okruh oslobodení od dane. Pôjde napríklad o oslobodenia pre autobusy verejnej dopravy, vozidlá záchrannej zdravotnej služby, alebo vozidlá v poľnohospodárskej výrobe. Pozmeňujúci návrh poslanca Smeru-SD Jaroslava Bašku hovorí o tom, že od platby dane oslobodí aj vozidlá správcu pozemných komunikácií. Návrh zákona o dani z motorových vozidiel by mal nadobudnúť účinnosť 1. januára budúceho roku.

Návrh sa však nevyhol kritike. Šéf BSK Pavol Frešo kritizoval najmä skutočnosť, že samosprávam sa odoberá možnosť samostatne rozhodovať v oblasti dane z motorových vozidiel. „Jasným víťazom v tejto chvíli je vláda ako taká, ktorej sa podarilo prvýkrát urobiť decentralizačný krok, že vzala právo stanovovať daň samospráve. To si doteraz nikto netrúfol. Vláde sa posilňuje výrazným spôsobom moc,“ vyhlásil v pléne Národnej rady SR.

Igor Hraško z OĽaNO kritizoval najmä nastavenie nového zákona. Ministerstvo financií síce tvrdí že zjednotilo sadzby na doteraz najnižšej úrovni v rámci samosprávnych krajov, podľa Hraška však v medzinárodnom porovnaní budú naši autodopracovia diskriminovaní. Navrhol preto vyššie daňové úľavy pri využívaní novších vozidiel a takisto úpravy v samotných sadzbách dane z motorových vozidiel.

Pozmeňujúce návrhy majú aj poslanci vládneho Smeru-SD, ktoré sa zákona o dani z motorových vozidiel ani netýkajú. Poslanec Jaroslav Demian svojím návrhom chce upraviť zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Obmedzuje sa ním nákup osobných automobilov v štátnej správe. Podľa tohto návrhu budú môcť organizácie štátnej správy obstarávať osobné automobily len do limitov stanovených nariadením vlády.

Zákon o dani z motorových vozidiel využil na úpravu úplne iného zákona aj ďalší vládny poslanec Jaroslav Petrák. Predložil totiž pozmeňujúci návrh na úpravu zákona o miestnych daniach, ktorým sa má precizovať oprávnenie správcu dane určovať ročnú sadzbu dane z pozemkov pre poľnohospodárske a lesné pozemky.

debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #cesty #cestná daň