Matej vyčíslil stratu z vlakov zadarmo na 30 miliónov, podľa rezortu dopravy politizuje

Bezplatná preprava žiakov, študentov a dôchodcov vo vlakoch bude podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja omnoho drahšia ako tvrdí vláda. Ministerstvo dopravy označilo jeho slová za politické vyjadrenia a skrývanie sa za nezávislý inštitút.

24.10.2014 15:58 , aktualizované: 20:33
debata (38)

Celkové priame náklady štátu na toto sociálne opatrenie, ktoré začne platiť 17. novembra, by mali dosiahnuť 30 miliónov eur namiesto plánovaných 13 miliónov eur. Inštitút odhaduje zvýšenie sumy, pretože pôvodný zámer nezohľadňuje peniaze, ktoré verejná doprava stratí na zmarených tržbách.

„Prvou stratou budú náklady na zavedenie nových vlakových spojov, ktoré v odhade nákladov ani podľa ministerstva dopravy nie sú. Tieto vlaky budú pridávané priebežne podľa očakávaného návalu cestujúcich,“ informoval v piatok riaditeľ IDH Ondrej Matej (SDKÚ), ktorý bol poradcom expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu. V rokoch 2005 – 2006 bol šéfom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Druhou stratou podľa neho budú riadne platiaci pasažieri, ktorí pre nedostatok miesta už nebudú chodiť vlakom, ale zvolia iný typ dopravy a tak znížia príjmy štátnej ZSSK.

Slovensku podľa riaditeľa inštitútu navyše hrozia sankcie od Európskej komisie, alebo dokonca spor na Európskom súdnom dvore. „Vlaky zadarmo totiž diskriminujú iné typy verejnej dopravy, ktorá zadarmo nebude, resp. ľudí z obcí, ktoré prístup k železničnej doprave nemajú,“ tvrdí Matej. Za právne korektné riešenie považuje zvýhodnenie všetkých typov verejnej dopravy. Nepovažuje za správne ani cestovanie pre študentov zadarmo.

Ministerstvo: Matej politizuje

Podľa ministerstva dopravy Matej politizuje: „Je prirodzené, že opoziční politici vládu SR za jej rozhodnutie o bezplatnom cestovaní vlakom pre študentov a dôchodcov nepochvália. Prekvapuje nás však, že pán Matej, ktorý pred pár týždňami ohlasoval svoje ašpirácie stať sa predsedom SKDÚ, sa dnes hanbí za svoje politické vyjadrenia a skrýva ich za značku akéhosi nezávislého inštitútu,“ uviedol vo svojom stanovisku rezort dopravy.

Štátna pomoc je v určitých prípadoch možná

Na úrovni Európskej únie platia pravidlá o poskytovaní štátnej pomoci, ktoré za určitých okolností umožňujú vyňať štátnu pomoc určenú na sociálne ciele. Potvrdil to vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik v súvislosti s bezplatnou prepravou vybraných skupín ľudí vo vlakoch.

„V prípade, že sa dotknuté osoby v tejto veci obrátia na Európsku komisiu, budeme sa takýmto podnetom zaoberať,“ uviedol Králik (ďalšie informácie v článku Vlaky zadarmo by mali zodpovedať pravidlám o štátnej pomoci).

Vláda by podľa šéfa IDH skôr mala integrovať a harmonizovať verejný dopravný systém, a to zavedením jedného lístka pre všetky typy dopravy a zvýhodňovať v rámci neho. „Zmysluplnejšie ako cestovanie zadarmo by však malo byť zvýhodňovanie formou zliav v krajoch, z ktorých každý by mal mať svoj vlastný prepojený systém. Slovensko by tým predišlo hrozbe žalôb a pokút,“ uzavrel Matej.

Jančura: Zľavy sú otázkou pre Protimonoponý úrad

Majiteľ holdingu Student Agency (jeho súčasťou je RegioJet) Radim Jančura povedal, že realizácia sociálnych zliav nesmie mať povahu diskriminácie hospodárskej súťaže. Táto otázka sa podľa neho týka hlavne hospodárskej súťaže, nie je to otázka pre Európsku komisiu, ale protimonopolný ú­rad.

„Systém kompenzácie a jeho prípadný negatívny dopad na hospodársku súťaž by mal byť posudzovaný ako možná forma štátnej pomoci v zmysle ustanovení Zmluvy o fungovaní Európskej únie a príslušných predpisov sekundárneho práva Európskej únie,“ informovala Andrea Wilhelmová z odboru predsedu Protimonopolného úradu SR. Ide najmä o nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) z 23. októbra 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave. „Úrad nie je kompetentný na aplikovanie ustanovení týkajúcich sa štátnej pomoci, v rámci ktorej sa musia posúdiť aj prípadné súťažné aspekty,“ dodala.

38 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky