Cestovať zadarmo a pohodlne. Nemožné?

Štátny dopravca, ktorý dostal od vlády Roberta Fica nariadenie prepravovať študentov a penzistov zadarmo, stojí pred otázkou, ako zabezpečiť všetkým pohodlnú cestu bez tlačenice v uličkách vozňov.

27.10.2014 20:00 , aktualizované: 28.10.2014 07:00
vlak, cestovanie, cestujúci, železnice Foto: ,
Železnice chcú uprednostniť platiacich cestujúcich.
debata (80)

Už teraz sú piatkové a nedeľné rýchliky plné a ďalších cestujúcich priláka od 17. novembra bezplatné cestovanie. Ukazuje sa, že riešenie, aby boli spokojní všetci, nie je možné nájsť.

Železničná spoločnosť Slovensko napokon prišla s opatrením, ktoré uprednostní platiacich cestujúcich pred tými, čo pôjdu zadarmo. V rýchlikoch bude počas špičky, ale aj v bežné dni limit, koľko cestujúcich zadarmo vezme dopravca maximálne do rýchlika. Jednoduchšie riešenie, kedy by nebola diskriminovaná ani jedna strana zákazníkov, by bolo, ak by aj riadne platiaci cestujúci mali lístok viazaný na konkrétny vlak, čo však bolo pre nich nepohodlné.

Od konca minulého roka totiž platí novinka, a to, že lístok kúpený cez internet, síce na konkrétny vlak, môže cestujúci použiť do ľubovoľného iného spoja v daný deň. Cestujúci s internetovým lístkom tak dostal do rúk flexibilitu, v prípade, že svoj vlak, na ktorý mal lístok, nestihol alebo jednoducho chce cestovať neskôr. Železničný dopravca však v takomto prípade stráca prehľad o tom, ktorým vlakom sa v skutočnosti chce cestujúci prepraviť.

Určiť limit na rýchlik je ťažké

Železnice teraz zase zavedú limit, koľko cestujúcich zadarmo vezmú maximálne do rýchlika, a v prípade, že študent alebo penzista sa do rýchlika pre naplnený limit nezmestia, vypýta si od nich dopravca peniaze za cestu alebo im ponúkne iný vlak. Obsadenosť rýchlika bude sledovať dopravca na základe predaja bezplatných lístkov, ktoré na rozdiel od ostatných sú viazané na konkrétny vlak. Dopravca však nevie s určitosťou predpovedať, koľko riadne platiacich cestujúcich v skutočnosti nastúpi do rýchlika.

Ak by aj riadne platiaci cestujúci mal svoj lístok viazaný na konkrétny vlak, dopravca by vedel omnoho korektnejšie určiť, koľko miest má ešte k dispozícii pre ľudí vezúcich sa zadarmo. Od 17. novembra, keď bezplatné cestovanie vlakmi štartuje, sa môže stať, že študent alebo dôchodca sa do rýchlika nedostanú, lebo štátny dopravca bude garantovať miesto pre riadne platiaceho cestujúceho, hoci do vlaku nenastúpi.

Otázka, ako sa popasujú železnice so zvýšenou obsadenosťou, však nie je jediná. Všetky deti, študenti, seniori a poberatelia dôchodkov môžu od novembra cestovať osobnými vlakmi a rýchlikmi zadarmo. Celkovo ide o skupinu viac ako 2,5 milióna Slovákov. Bezplatné cestovné v našich vlakoch však bude platiť aj pre všetkých penzistov a študentov do 26 rokov zo štátov Európskej únie, inak by ich slovenská vláda diskriminovala.

Vládnemu opatreniu chýba presná štúdia dosahov na verejné financie. Rezort dopravy síce vyčlenil vlakovému dopravcovi dotácie o 13 miliónov eur vyššie než po iné roky, no táto suma rozhodne stačiť nebude. Priznal to aj minister dopravy Ján Počiatek, ktorý povedal, že zatiaľ nemá štát určenú hranicu, koľko ďalších miliónov eur je schopných naliať do rozpočtu dopravcu ako kompenzáciu za bezplatné cestovanie vlakmi. Doposiaľ štát dotoval výkony železničného dopravcu vo verejnom záujme sumou 205 miliónov eur.

Oproti minulým rokom však štát v decembri pridá ďalších 103 vlakov. Koncom tohto a počas budúceho roka by mal dopravca získať 9 nových poschodových vlakov od Škody a 20 nových dieselových vlakov zo ŽOS Vrútky. Budú to jednotky pre prímestskú a regionálnu dopravu. Na budúci rok sa začne aj dodávka 30 zrekonštru­ovaných vozňov 2. triedy. Aby dopravca zvládol nápor neplatiacich cestujúcich, časť vlakov si prenajme od Českých dráh.

Štát nechce súťaž vlakov a autobusov

Ďalšie peniaze od štátu však môžu pýtať župy. Tie si objednávajú dopravné výkony v autobusových spoločnostiach a ak nechcú prísť o cestujúcich, tiež musia ponúkať študentom a penzistom cestovanie zadarmo. To, čo autobusové firmy stratia, im vykryje župa. Počiatek však chce, aby autobusová a vlaková doprava spolupracovala a nekonkurovala si.

"Štát na župy tlačí tým, že im nechce dať peniaze na zľavy pre študentov a dôchodcov. To, že autobusom ich majú dať župy, je iba výhovorka. Štát si vie zmeniť zákony, aby vybral viac daní a zlepšil si príjmy. Župy to nevedia, okrem toho im časť peňazí prideľuje štát a ešte ich núti šetriť,“ uvažuje Desana Mertinková, ktorá sa dlhodobo venuje problematike železničnej dopravy.

Rezort dopravy chce, aby župy zrušili autobusy, ktoré jazdia v tých istých časoch ako štátne vlaky. Autobusové firmy zase tlačia na vládu, aby objednávky regionálnych vlakov prešli pod župu tak ako v Česku či Poľsku. V Nemecku, Francúzsku a Rakúsku zase železničný dopravca prevádzkuje aj autobusy. Župani však nevedia stanoviť náklady a výnosy na jednotlivých tratiach.

© Autorské práva vyhradené

80 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #cestovanie