Železnice varujú: Cestujúci zadarmo musí mať lístok

Všetci študenti a dôchodcovia, ktorí budú mať možnosť od pondelka 17. novembra cestovať po Slovensku vlakmi bezplatne, musia mať pri sebe lístok.

17.11.2014 00:00
vlaky, železnice, stanica Foto: ,
Kapacitu diaľkových vlakov štátne železnice od 17. novembra zvyšujú o 7–tisíc miest a v prímestskej doprave o 5–tisíc miest na sedenie.
debata (34)

Štátne železnice zdôrazňujú túto povinnosť napriek tomu, že jedným z opatrení, ktoré štát v súvislosti s bezplatným cestovaním prijal, bolo prechodné obdobie. V prechodnom období, do 11. januára 2015, by totiž sprievodca vo vlaku mal akceptovať to, že cestujúci s nárokom na jazdu bezplatne si lístok nestihol zabezpečiť.

„Povinnosťou všetkých cestujúcich bezplatne je registrácia pred kúpou cestovného lístka a následne pred cestou zaobstaranie lístka, ktorý je pri diaľkovej doprave viazaný na konkrétny vlak,“ povedala Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.

Prechodné obdobie sa malo vzťahovať najmä na dôchodcov nad 62 rokov a časť študentov, ktorí by nárok na bezplatnú cestu preukázali predložením občianskeho preukazu alebo študentským preukazom.

Ak si cestujúci bezplatne nezaobstará lístok v hodnote 0 eur a napriek tomu nastúpi do vlaku, môže od neho sprievodca pri kontrole cestovných lístkov požadovať zaplatenie prirážky vo výške 1,50 eur. Najvyššia prirážka požadovaná od cestujúceho podľa prepravného poriadku železníc môže byť až 30 eur.

Interné nariadenie pre sprievodcov

Zamestnanci štátneho železničného dopravcu však dostali nariadenie, že z dôvodu zabránenia konfliktným situáciám vo vlaku sa v období od 17. 11 .2014 do 11. 1.2015 vyh­lasuje prechodné obdobie, počas ktorého by mali cestujúcim trpezlivo vysvetľovať podmienky bezplatnej prepravy a do tohto dátumu by mal personál postupovať odlišne od platného prepravného poriadku a cestujúcim s nárokom na bezplatnú jazdu nevystavovať vo vlaku prirážku nižšiu alebo vyššiu.

Vlakový personál preto bude každého bezplatne cestujúceho upozorňovať, že pred cestou je povinný zaregistrovať sa, získať na základe registrácie preukaz a na cestovanie si vybrať cestovný lístok na bezplatnú prepravu.

Práve obsadenosť diaľkových spojov bude môcť sledovať dopravca na základe predaja bezplatných lístkov a bude tak vedieť v prípade potreby posilniť vlak o niekoľko vozňov.

Ak nebudú železnice vedieť, koľko bezplatne cestujúcich plánuje nastúpiť do vlaku, pretože si nekúpili cez internet alebo v pokladnici lístok, nebude môcť zabezpečiť ľuďom dostatočný komfort.

Takisto by sa železniciam nepodarilo stanoviť limit maximálne možného obsadenia rýchlikov bezplatne cestujúcimi. Napríklad v rýchliku s kapacitou vyše 600 miest by chcel štátny dopravca v pracovný deň vyčleniť 80 percent pre cestujúcich zadarmo.

Vo vlakoch pribudne asi až tretina cestujúcich

Zvyšok bude určený pre ľudí, ktorí nemajú nárok na bezplatné cestovanie. Počas cestovania v špičke by mal byť počet miest zadarmo o čosi nižší. Železničný dopravca sa predovšetkým v diaľkových rýchlikoch chce týmto opatrením vyhnúť nežiaducim situáciám, ktoré by mohli ohroziť bezpečnosť a pohodlie cestujúcich.

Vo vlakoch by sa od platnosti bezplatnej prepravy mohol zvýšiť počet cestujúcich až o tretinu. A to ako dôsledok presunu ľudí z regionálnych autobusov. Štátne vlaky majú svoju kapacitu naplnenú len v špičkách, vo zvyšných hodinách počas dňa sú aj tie najvyťaženejšie trate obsadené v rozmedzí od 40 do 60 percent. Stále sú však aj železničné trate, kde premávajú vlaky obsadené na 15 až 25 percent.

Tretina cestujúcich navyše by sa tak do vlakov mohla dostať. Nápor cestujúcich v individuálnych prípadoch chce železničný dopravca zvládnuť aj zavedením vyše stovky vlakov navyše, z toho 24 v diaľkovej a 79 v regionálnej doprave. Väčšina sa však na trate dostane až od platnosti nového grafikonu, teda od 14. decembra 2014.

© Autorské práva vyhradené

34 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #bezplatné vlaky