Ľudia začínajú presadať z autobusov do vlakov

O cestovanie vlakmi zadarmo je na Slovensku obrovský záujem. Počas prvého dňa bezplatnej prepravy vydal vlakový dopravca vyše 48-tisíc bezplatných lístkov.

18.11.2014 20:00 , aktualizované: 19.11.2014 07:00
vlaky, stanica Foto: ,
Na staniciach bolo v prvý pracovný deň s vlakmi zadarmo pre študentov a dôchodcov vidno, že časť cestujúcich dala prednosť vlakom pred autobusmi.
debata (184)

O cestovanie vlakmi zadarmo je na Slovensku obrovský záujem. Počas prvého dňa bezplatnej prepravy vydal vlakový dopravca vyše 48-tisíc bezplatných lístkov. Celkovo pritom vlakmi štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko 17. novembra cestovalo 104-tisíc ľudí. Ďalšie tisícky ľudí s lístkami s nulovou hodnotou pribudli v utorok. Potvrdil sa pritom predpoklad, že pri dochádzaní za prácou sa mierne preriedia autobusy a vlaky budú, naopak, plnšie.

Prečítajte si glosu Mariána Repu Autobusová diéta.

Vlaky tak začínajú získavať nových cestujúcich hlavne na úkor autobusov. Tento nový fenomén bol v utorok vidieť vo Zvolene, v Nových Zámkoch, Trenčíne, Trnave, ale aj v Michalovciach, kde denník Pravda zmapoval rannú prímestskú dopravu. Vlaky zatiaľ okrem niekoľkých výnimiek nie sú preplnené. Problémy sú však na staniciach, kde preťažené pokladnice nestíhajú vydávať lístky aj preukazy na bezplatné cestovanie.

Predpokladá sa, že do vlakov by postupne malo na úkor autobusov pribudnúť asi 50-tisíc cestujúcich denne. Autobusy by tak prišli zhruba o desatinu cestujúcich. Naopak, vlakmi by potom chodilo v priemere 170-tisíc ľudí za deň. Rodiny so školopovinnými deťmi a študenti vysokých škôl môžu na bezplatnom cestovaní mesačne ušetriť desiatky eur. Možnosť cestovať vlakmi zadarmo majú okrem toho aj dôchodcovia. Spolu má nárok na bezplatné vlaky až 2,5 milióna Slovákov.

Prednosť vlaku dali v utorok ráno napríklad niektorí žiaci a študenti dochádzajúci z Detvy do Zvolena. V autobusovom spoji, v ktorom je zvyčajne aj ulička plná stojacich ľudí, sa dalo v utorok pohodlne sedieť. Osobné vlaky prichádzajúce do Zvolena boli, naopak, mierne plnšie, aj keď žiadny veľký nápor to nebol. Kapacita niektorých vlakov na tejto trase je totiž dlhodobo málo vyťažená, maximálne na 54 percent. To znamená, že ak aj do vlakov do Zvolena nastúpilo o pár percent ľudí viac, nemuselo to byť na prvý pohľad viditeľné.

Počas prvého dňa bezplatnej prepravy mali o novinku záujem najmä študenti. "Z celkového počtu bezplatných lístkov bolo 71 percent lístkov pre študentov. Len malá časť boli študentské mesačníky, ostatok boli jednorazové lístky na konkrétnu cestu,“ tvrdí Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.

Kým na strednom Slovensku si počas rannej špičky našli cestujúci zväčša miesto vo vlaku, na trase z Nových Zámkov do Nitry praskali vozne vo švíkoch. Zadarmo sa nimi totiž vybrala cestovať veľká skupina študentov, z ktorých niektorí predtým využívali autobus.

"Ráno nám pristavili dva malé vozne, ktoré vyzerali úplne rovnako ako historický vláčik, ktorým sme toto leto cestovali ako miestnou atrakciou na výlet do českého zámku v Ledniciach,“ povedala študentka Monika Anyalaiová. Opisuje, že ranná cesta do školy bola veľmi nepohodlná, keďže cestujúci sa na seba museli tlačiť. "Hlava na hlave a ešte aj veľmi kúrili, takže nám bolo teplo ako v saune,“ pokračuje Anyalaiová. Mladá študentka nitrianskej univerzity však zhodnotila, že napriek tomu je spokojná, keďže vlaky sú zadarmo a pomôže jej každé ušetrené euro.

Preťažený bol aj ranný vlak z Trenčína do Bratislavy. „Vlak bol úplne plný, celú cestu som stál v chodbe. Potom sa to prejavilo aj na MHD, kde som sa v Bratislave ledva zmestil do trolejbusu, ktorým inokedy pokojne chodievam,“ povedal študent Matúš.

Preťažené pokladnice nestíhajú

Štátna železničná firma sa snažila pripraviť na nápor cestujúcich bezplatne a od pondelka posilnila vlaky, no ešte viac posíl príde na rad až od platnosti nového grafikonu. Vlakové spoje boli predĺžené o desiatky vozňov v regionálnej doprave a na trate vyšlo 11 nových diaľkových vlakov. Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko pribudne denne v diaľkovej doprave takmer sedemtisíc a v prímestskej doprave necelých päťtisíc miest na sedenie. Druhá výraznejšia vlna zvýšenia kapacity sa totiž stane realitou od 14. decembra, keď pribudne spolu 103 nových vlakových spojení. Pre operatívne možnosti bude pripravených niekoľko desiatok zálohových starších vozňov, ktoré si slovenský vlakový dopravca prenajal od Českých dráh.

Vlaky odchádzajúce z Trnavy či Nitry boli včera viditeľne plnšie ako inokedy. Šoféri autobusov, ktorých oslovil denník Pravda, si to však nepripúšťali. Vodiči sa zhodovali na zatiaľ minimálnom až žiadnom úbytku cestujúcich. Ľudia nad 70 rokov majú totiž už teraz výrazné zľavy v autobusoch. Pre mladších dôchodcov však môže byť cestovanie vlakmi zadarmo motivačné.

Veľké obavy z poklesu cestujúcich nemajú zatiaľ ani šoféri autobusov na linke Bratislava – Trnava. Je to trasa, kde vlaky jazdia ustavične. "Jednosmerný lístok z Bratislavy do Trnavy stojí dôchodcu u nás 60 centov. Cesta trvá asi 55 minút. Vlak je pre dôchodcov zadarmo, do Bratislavy príde možno za polhodinu, ale aj tak si nemyslím, že nám zoberú veľa ľudí. Mnohí sa totiž rozhodujú podľa ďalších prípojov a tie sú v prípade autobusov oveľa lepšie,” mieni jeden zo šoférov na trnavskej autobusovej stanici.

Podobne to vidí aj šofér jazdiaci na trase Trnava – Trstín. "Aj tu sa dá síce dostať vlakom, no v mnohých dedinách sú železničné zastávky veľmi ďaleko, čo je pre starých ľudí problém. Lístky pre ľudí nad 70 rokov stoja navyše len pár centov. Tí, čo si zvykli na autobus, ho budú podľa mňa využívať aj naďalej,” dodal.

Kým žiaci, študenti, poberatelia dôchodkov a penzisti sociálne opatrenie vlády Roberta Fica často vítajú, riadne platiaci cestujúci sa vo vlakoch dostávajú do problémov. Pre veľmi dlhé rady pred pokladnicami si nestíhajú kúpiť cestovný lístok a aby prišli na čas do práce, musia do vlaku nastúpiť aj bez neho. Tí, čo majú nárok na bezplatnú prepravu, sa totiž v pokladniciach, kde sa okrem iného aj predávajú lístky, registrujú na cesty zadarmo a vyzdvihujú si svoje lístky za 0 eur.

"Rady boli pri všetkých pokladniciach a v každom z nich bola polovica seniorov. Lístok na vlak som si nekúpila, nemala som šancu. Navyše automat na lístky bol mimo prevádzky. Preto som musela nastúpiť bez lístka, kúpila som ho až vo vlaku, no samozrejme s prirážkou,“ hovorí Anna, ktorá ráno cestovala osobným vlakom z Trnavy do hlavného mesta. K cene lístka jej tak sprievodca naúčtoval aj prirážku vo výške 1,50 eura. Maximálna prirážka sa môže vyšplhať až na 30 eur.

Miestenka zadarmo na internete chýba

Niektorí cestujúci bezplatne pritom môžu do vlaku nastúpiť aj bez cestovného lístka. Do 11. januára budúceho roka budú k nim sprievodcovia zhovievaví a nenaúčtujú im prirážku. Po tomto termíne však aj cestujúci zadarmo zaplatí pri jazde bez lístka prirážku 1,50 eura.

"Vo vlaku bolo poznať, že dôchodcovia a študenti majú dopravu zadarmo. Inokedy som vo vlaku sporadicky natrafila na penzistu, teraz ich tu bolo dosť. Väčší počet ako v bežné pracovné dni bol aj študentov,“ dodala Trnavčanka Anna. Rovnaký problém s preťaženými pokladnicami bol aj v Michalovciach. Aj tam bolo vidno, že vlaky sú mierne plnšie, aj keď miesta na sedenie väčšinou postačovali pokryť zvýšený záujem.

Platiaci cestujúci sa sťažujú aj na to, že cenu miestenky, ktoré sľuboval dopravca k lístkom zadarmo, musia v prípade kúpy cez internet riadne uhradiť.

"Opatrenie sme zaviedli ako bonus pre platiacich cestujúcich. Veríme, že neklesne ich záujem o cestovanie železnicou napriek tomu, že sa zvýši počet bezplatne cestujúcich. Bezplatnú miestenku budú mať lístky na diaľkovú vnútroštátnu dopravu pri cene lístka 10 eur a viac,“ povedala v pondelok Morháčová. V utorok dodala, že opatrenie platí len pri kúpe lístka v pokladniciach priamo na železničnej stanici. Pri kúpe lístka cez internet si priplatí cestujúci za miestenku jedno euro. Morháčová však tvrdí, že od 1. decembra by za miestenky nemali platiť ani tí, čo si kupujú cestovné lístky cez internet.

© Autorské práva vyhradené

184 debata chyba
Viac na túto tému: #cestovanie #autobusy #bezplatné vlaky