NDS ku kritike tendra na karty: KDH porovnáva neporovnateľné

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) obhajuje užšiu súťaž na zabezpečenie platieb za služby elektronického výberu mýta palivovými kartami.

24.11.2014 17:07
debata (20)

KDH, ktoré v pondelok kritizovalo tender ako predražený (viac v článku KDH považuje tender na overovanie mýta kartami za predražený), podľa diaľničiarov porovnáva neporovnateľné. „Na rozdiel od klasickej služby zúčtovania kreditných kariet je nevyhnutným predpokladom na poskytovanie tejto služby vybudovanie komplexného autonómneho systému autorizačných terminálov, zúčtovacieho centra, softvérovej výbavy,“ zareagoval na opozičné výhrady hovorca NDS Michal Fúrik.

Poukázal tiež na nevyhnutnosť prevzatia všetkých rizík a záruk vrátane rozsiahleho poistenia za škody, ako aj zabezpečenia dostupnosti služby. „Ide o uzavretú platobnú schému,“ dodal Fúrik. Výsledkom podľa diaľničiarov transparentného verejného obstarávania je zmluva s lepšími podmienkami oproti doteraz platnej zmluve a definitívne zastavenie konania Európskej komisie.

Firma Paywell, a.s., ktorá v tendri uspela, mala podľa zmluvy s NDS dostávať za overovanie platieb mýta palivovými kartami pôvodne 6,75 % z každej transakcie vrátane dane z pridanej hodnoty. Na základe dodatku k zmluve sa platba znížila na 6,15 %. „Aj znížená sadzba znamená predpokladanú sumu platby od NDS pre Paywell viac ako 10 miliónov eur ročne,“ povedal podpredseda KDH Pavol Zajac. Upozornil, že autorizované centrá, ktoré vykonávajú takéto operácie pre banky a kontrolujú bankové transakcie, si účtujú poplatok od 0,5 do 1,5 %. Celkový rozdiel je podľa neho viac ako 100 mil. eur.

NDS skúmala vlastnícke pomery uchádzačov v súťaži a podľa nej nevyplynuli žiadne rozpory so zákonom o verejnom obstarávaní. „Vlastníkom spoločnosti Paywell je spoločnosť Cromwell, ktorá je najväčším súkromným operátorom v oblasti poštových služieb na slovenskom trhu s ročným obratom rádovo v desiatkach miliónov eur,“ pripomenul Fúrik. Za účelom zvýšenia konkurencie vo verejných súťažiach je podľa neho bežnou praxou splnenie kritérií účasti aj prostredníctvom inej osoby. „Uvedené využil aj víťazný uchádzač,“ dodal.

Zajac spochybnil, či vybraná firma splnila požadované technické, odborné, finančné a ekonomické podmienky v súťažných podkladoch. „Tvrdíme, že 130 mil. eur zo Slovenska sa v najbližších trinástich rokoch stratí na účtoch cyperských schránkových firiem,“ povedal Zajac. Akcionárom Cromwellu, a.s. je SVK Distribution, a. s. a tá je dcérou firmy EVOCK Limited so sídlom v Nikózii na Cypre. Na adrese Akropoleos, 59–61 Savvides Building v Nikózii, v kancelárii 102 na 1. poschodí okrem EVOCK Limited sú podľa KDH zaregistrované aj firmy patriace do skupiny J&T.

NDS vyhlásila spomínanú súťaž vlani 2. októbra a zdôvodnila to splnením podmienok vznesených Európskou komisiou. Termín podania žiadostí o účasť v súťaži bol 31. októbra. „Nie je pravdou, ako tvrdili zástupcovia KDH, že víťazom tendra je spoločnosť, ktorá vznikla deň pred podávaním ponúk. Termín na predkladanie ponúk bol do 22. septembra 2014. Ponuky sa vyhodnocovali 1. októbra 2014,“ priblížil Fúrik. Paywell vznikol 30. októbra 2013. Jediným kritériom vyhodnotenia bola cena, resp. výška percenta odmeny za službu. Do súťaže sa podľa NDS prihlásili štyri firmy a na jej priebeh neboli uplatnené žiadne námietky.

Paywell v tendri navrhol podľa diaľničiarov najnižšiu sadzbu odplaty zo spracovania autorizovaných transakcií. Počas trvania zmluvy s NDS, podpísanej 10. novembra a účinnej od 12. novembra 2014 do 31. decembra 2022, celková konečná hodnota zákazky nepresiahne pôvodnú predpokladanú cenu vrátane štyroch opcií 135,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predmetom opcií v objeme 60 mil. eur je predlženie platnosti zmluvy o päť rokov a rozšírenie obsahu zmluvy o tri služby. Uchádzači mohli navrhnúť sadzbu maximálne 7 %, inak by ich NDS mohla vylúčiť. Platby mýta palivovými kartami od roku 2010 overovala firma Fleetpay mimo tendra na výber mýta.

20 debata chyba
Viac na túto tému: #tender #Mýto #KDH #NDS