Slovenský turizmus je na chvoste EÚ

Teplejšia zimná sezóna bez snehu a konflikty na Ukrajine stačili na to, aby sa Slovensko prepadlo v počte zahraničných návštevníkov na úplné dno EÚ.

27.11.2014 14:45
debata (18)
zväčšiť
turizmus, graf

Kým iným krajinám turisti tento rok pribudli, nám ubudli. Rezort dopravy, ktorý dbá aj o rozvoj turizmu, to dáva za vinu práve nepriaznivému počasiu počas prvých tohtoročných mesiacov a následne problémom v susednej Ukrajine.

Ľudia, ktorí sa živia cestovným ruchom, však hovoria o slabej propagácii našej krajiny zo strany štátu a medzerách vo využívaní eurofondov.

Podľa údajov Európskej komisie pre cestovný ruch navštívilo Slovensko od januára do júna tohto roka takmer o 14 percent menej turistov ako vlani. Lepšie dopadlo susedné Česko, kam zavítalo v rovnakom období o desatinu viac turistov a vo viac návštevníkov malo aj susedné Poľsko či Maďarsko a Rakúsko.

„Práve posledná zima v podobe netradične vysokých teplôt takmer bez snehu postihla aj turistami vyhľadávané vysokohorské oblasti. Toto logicky menej postihlo krajiny ako Maďarsko alebo Česko, ktoré nemajú veľhory a rovnako menší vplyv to malo aj na krajiny ako Taliansko či Rakúsko, ktorým nadmorská výška Álp garantuje sneh aj počas teplých zím. Rovnako treba vziať do úvahy, že tento rok sa ešte neskončil a pri bilancii celého roka 2014 môže byť celkový počet turistov úplne iný,“ dodáva Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy a regionálneho rozvoja.

Aleš Solár, riaditeľ Oblastnej organizácie cestovného ruchu Severný Spiš – Pieniny, hovorí, že Slovensku dlhodobo chýba akási koncepcia podpory turizmu a ešte viac propagácie. „Vidím problém aj v nedostatočnom využívaní európskych peňazí na infraštruktúru cestovného ruchu. Keď si to porovnám len so susedným Poľskom, tak rozvoj infraštruktúry, napríklad cyklotrasy, je na neporovnateľne vyššej úrovni. Podpora zo štátu síce je, ale na druhej strane okolité krajiny to zjavne robia ešte výraznejšie a prepracovanejšie,“ uvažuje Solár.

Solár vidí medzery hlavne v tom, že naša krajina nebojuje o odlíšenie sa od okolitých štátov. Záujem zahraničných turistov sa rezort dopravy snaží upriamiť predovšetkým na hlavné mesto a Tatry a podľa neho sa Slovensko zameriava na trhy, ktoré sú preň často okrajové.

Slovenská agentúra pre cestovný ruch rozbehla na podporu turizmu vlani a začiatkom tohto roka niekoľko rozhlasových či televíznych kampaní, reklama na Slovensko sa hrala v ruských, poľských, maďarských a českých kinách. Zrejme to nestačilo, keďže na Slovensku sa počas prvého polroka ubytovalo takmer o 107–tisíc menej cudzincov ako polrok predtým.

„Aj napriek číslam v počte návštevníkov na Slovensku sme rovnako aj za prvý polrok 2014 zaznamenali pokračujúci nárast príjmov z aktívneho zahraničného cestovného ruchu. Ide o peniaze, ktoré u nás návštevníci minú. Tie sa permanentne zvyšujú už od roku 2009, a tento trend pokračuje aj dnes. Príjmy z aktívneho zahraničného cestovného ruchu dosiahli za obdobie január až jún výšku 896,9 milióna eur, čo v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka 2013 predstavuje nárast o 2,6 percenta,“ dodáva Kóňa.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovensko #turizmus