Analýza: Palivá lacnejú príliš pomaly

Na čerpacích staniciach sa deje niečo, čo nemusí byť v prospech spotrebiteľa. Poklesu cien ropy za posledný polrok malo zodpovedať výraznejšie zlacňovanie palív. Ukazuje to porovnanie cien na Slovensku a v okolitých krajinách.

15.01.2015 06:30
debata (33)

Slovenskí motoristi tankujú liter 95–oktánového benzínu teraz v priemere za 1,29 eura, kým ešte v septembri bola cena na úrovni 1,48 eura za liter. Cena teda išla dole o 19 centov na liter.

Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií však poukázal na to, že v ostatných okolitých krajinách išli ceny od septembra dole asi o 25 centov na liter. Kým do leta 2014 sa pohybovali nezdanené ceny benzínu na Slovensku približne na strednej úrovni cien Česka, Maďarska, Poľska a Rakúska, od leta 2014 sú odrazu naše ceny najvyššie.

zväčšiť
ceny palív, graf

Podľa rebríčka cien, ktorý zostavuje Európska komisia, sú aktuálne slovenské nezdanené ceny benzínu tretie najvyššie spomedzi všetkých 28 krajín EÚ. Vyššie sú len na Malte a v Grécku. Nafta je u nás bez daní dokonca druhá najdrahšia v EÚ a s daňami je 6. najdrahšia. Pri benzíne aj s daňami, ktoré u nás patria k vyšším, rozdiel už nie je natoľko badateľný, keďže náš benzín je v rámci EÚ 11. najdrahší.

Prečo sa Slovensko od leta odchýlilo pri cenách palív od dlhodobej pozície, nie je úplne jasné. Faktom je, že konkurencia medzi čerpacími stanicami nie je u nás zďaleka taká ako v okolitých krajinách. Veľkých nadnárodných hráčov slabšia súťaž často láka k tomu, aby zo Slovenska odlievali viac peňazí za hranice a riešili tým svoje tuzemské problémy. Na druhej strane sa zdá, že najväčší hráč na trhu mení ceny stále podľa rovnakej rovnice.

„Aktuálne priemerné ceny palív na čerpacích staniciach spoločnosti Slovnaft sú nižšie ako priemerné ceny celého trhu na Slovensku,“ opisuje hovorca Slovnaftu Anton Molnár.

Ostatní hráči sa detailnejšie k vývoju na domácom trhu palív nezvyknú vyjadrovať. Kým v minulosti sa ceny palív v krajine odvíjali najmä podľa taktiky najväčšieho hráča, v poslednom čase to nie je vždy pravidlom.

Zároveň platí, že kým na Slovensku sa ceny menia na základy priemerných cien ropných produktov na burze v Rotterdame za dlhšie obdobie, napríklad v Česku trh reaguje rýchlejšie. Znamená to, že ceny sa tam menia častejšie a u nás sú zase stabilnejšie.

V čase, keď ceny ropy rýchlo klesnú a zareagujú na to aj trhové ceny palív, z toho môžu českí vodiči na rozdiel od slovenských krátkodobo vyťažiť. Na druhej strane pri rýchlom raste burzových cien sa stáva, že kým v Česku idú ceny hneď hore, u nás môže zdražovanie chvíľu trvať a potom na tom zase profi tujú naši motoristi.

Na to, či je všetko v súlade s pravidlami na trhu má dohliadať Protimonopolný úrad SR. Ten v minulosti opakovane potvrdil, že kontroluje, či vývoj cien u nás je v súlade s burzovým vývojom. Povedať, že na Slovensku je pri tankovaní oligopol, nie je možné na základe porovnania dvoch účtov za tankovanie, ako populisticky tvrdia niektorí politici.

Faktom však je, že na Slovensku sa liter nafty v priemere tankuje za 1,18 eura, pričom cena bez zohľadnenia daní je asi 0,59 eura. Oproti tomu v Rakúsku je priemerná cena 1,14 eura a bez daní to vychádza na 0,54 eura. Na druhej strane je to aj otázka konkurencie medzi pumpármi a tiež spôsobu cenotvorby. Pri zohľadňovaní dlhodobejšieho priemeru je možné, že na Slovensku bude zlacňovanie trvať dlhšie.

„Ceny benzínu a nafty sa budú znižovať. Do konca januára by mohlo nastať zlacnenie až o 15 centov,“ povedal pred týždňom Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Colosseum. Z jeho predpovede sa zatiaľ naplnil pokles cien o 2,5 centu.

Očakávania analytika platili v čase, keď sa rozhodovalo, či ropa pri páde prelomí hranicu 50 dolárov za barel. V utorok bola ropa už na úrovni 45 dolárov, z čoho vyplýva, že tento týždeň ceny palív na Slovensku zrejme opäť poklesnú. V stredu však ropa výrazne oživila a dostala sa nad hranicu 48 dolárov za barel.

Pre ilustráciu ešte v lete 2014 bola ropa na úrovni 115 dolárov za barel. Kým ropa zlacnela o 60 percent, benzín na pumpách zatiaľ len o 13 percent. Nezdanený benzín zlacnel od leta o 26 percent. Ropa tvorí podstatnú zložku nákladov rafinérií, ale zďaleka nie celú. Cenové rozdiely pri palivách závisia okrem úrovne daní najmä od marže pumpárov, ktorú zase určuje miera konkurencie a tá je spravidla daná veľkosťou trhu a kúpnou silou.

© Autorské práva vyhradené

33 debata chyba
Viac na túto tému: #benzín #nafta #ropa #palivá