Poistky áut zlacnejú príkazom cez zákon

Jazdíte celý rok bez nehody a po roku vám napriek tomu poisťovňa zdvihne cenu povinného zmluvného poistenia? Takéto prípady sú časté, ale od apríla by sa už nemali stávať.

18.02.2015 00:00
debata (34)

Do zákona totiž poslanci doplnili jednu vetu, že poisťovne musia povinne zohľadňovať bonus a malus. Znamená to, že kto jazdí bez nehôd, mal by platiť menej a kto nabúral, priplatí si.

Vodičov bez incidentov je na cestách drvivá väčšina, a tak by sa poistky mali plošne zlacňovať. Celkovo má povinnú zmluvnú poistku 2,4 milióna áut. Bonus alebo malus môže byť až vo výške 60 percent zo základnej ceny poistenia. Zmena zákona by mohla opäť priniesť vietor v cenách poistiek. Tie niekoľko rokov po sebe lacneli zároveň so zvyšovaním konkurencie. Najlacnejšie poistky spadli až k 60 eurám za rok. Vlani však nová poisťovňa na trh už neprišla a ceny už len stagnovali.

Väčšina poisťovní povinné zavedenie bonusov a malusov privítala. „Aktivitu vítame, ale na druhej strane znenie zákona nespresňuje jednoznačne pravidlá a vzniká priestor na to, že každý poisťovateľ si ho môže vyložiť inak,“ upozornila Zuzana Eliášová, hovorkyňa ČSOB Finančnej skupiny. Uplatnenie nového zákona tak ukáže až prax. Povinné bonusy by mali byť na nové, ale aj obnovené zmluvy. Vodiči tak nemusia nutne zmeniť poisťovňu.

Malo by stačiť, že si po roku bez nehody počkajú na lepšiu poistku. Na vyššie ceny sa, naopak, musia pripraviť vodiči, ktorí buď spôsobili dopravnú nehodu, alebo napríklad ťukli svojho oceľového tátoša pri parkovaní.

„V praxi to vyzerá tak, že ak klient spôsobí poistnú udalosť, na nasledujúce poistné obdobie sa mu poistné navýši,“ hovorí Milan Janásik, hovorca poisťovne Generali.

Vodiči jazdiaci dlhé roky bez nehody zaplatia až štyrikrát nižšie ceny povinného zmluvného poistenia v porovnaní so šoférmi, ktorí často spôsobujú dopravné nehody. Ak je napríklad základná poistka vozidla so silnejším motorom 200 eur, po uplatnení 60–percentného bonusu by cena bola 80 eur. Naopak, ak vodič nabúral, môže mu poisťovňa zaúčtovať 60–percentný malus a nová cena bude až 320 eur.

Doteraz povinnosť bonusu a malusu neexistovala. Niektoré poisťovne však vodičov lákali na nižšie ceny a pri prejavení povinného bonusu tak pohyb v cene od apríla nemusí byť až 60–percentný. Denník Pravda pravidelne na jeseň porovnáva nové cenníky poisťovní.

Pravda oslovila poisťovňu Generali, ako by pri povinnom bonuse zmenila jednu z poistiek. Odpoveď bola, že pre zmenu zákona vodičovi z Košíc vo veku 21 rokov, ktorý 3 roky jazdí bez nehody na Škode Octavia, cena povinného zmluvného poistenia klesne z 349,37 eura, čo bola cena na jeseň 2014, na 300 eur za rok.

V reálnom živote najvýhodnejšiu cenu povinného zmluvného poistenia šoféri stále získajú porovnaním viacerých ponúk. Rozdiely medzi poisťovňami tiež existujú v tom, že niektoré dajú vodičom maximálnu 60–percentnú zľavu už po ôsmich rokoch jazdenia bez nehody a ďalšie až po deviatich. Šoféri jazdiaci dlhé roky bez dopravných nehôd sa nemusia obávať toho, že o celú zľavu prídu hneď po prvej dopravnej nehode. Napríklad vodič jazdiaci tri roky bez dopravnej nehody má v poisťovni Axa nárok na 30–percentnú zľavu z poistného. Po spôsobení dopravnej nehody mu poisťovňa zníži zľavu len na desať percent a bude ho evidovať, ako by len rok jazdil bez nehody.

Poisťovne tiež upozorňujú na problém s overovaním beznehodovej jazdy vodiča. „Aktuálna situácia na poistnom trhu neumožňuje relevantne overiť celkový bezškodový priebeh klienta. Klienti zväčša disponujú dokladom len od posledného poisťovateľa. To môže pri zohľadňovaní celkového škodového priebehu spôsobiť komplikácie,“ povedal Janásik z Generali. Poisťovne totiž potrebujú vedieť dátum poslednej nehody pre presné určenie výšky bonusu a malusu.

„Situácii by napomohlo spustenie a aktívne využívanie registra škôd pod záštitou Slovenskej kancelárie poisťovateľov s možnosťou overenia škodového priebehu priamo u poistiteľa pri prijímaní rizika, respektíve na mieste poistenia,“ navrhol Michal Nestarec, hlavný špecialista pre poistenie motorových vozidiel Uniqa poisťovne.

Novela zákona poisťovníctve prináša aj ďalšie zmeny v povinnom zmluvnom poistení. Vodiči si napríklad budú môcť uzatvoriť zmluvu o povinnom zmluvnom poistení v hociktorej poisťovni, aj v prípade, ak ich predchádzajúca zmluva skončila pre neplatenie poistného. Dnes môžu novú zmluvu uzatvoriť len v poisťovni, ktorej z nejakého dôvodu prestali platiť peniaze za poistenie automobilu.

„Dochádzalo k prípadom, že klient si prestal platiť predchádzajúce poistenie a nové mu zo zákona nikdy nevzniklo,“ priblížil Ján Kusý, riaditeľ pre obchod neživotného poistenia Axa poisťovne. Ak taký vodič spôsobil nehodu, mal problém, lebo poisťovňa za neho škodu nemohla preplatiť, napriek tomu, že v nej pravidelne platil za poistku. Axa podporuje umožnenie odchodu do hociktorej poisťovne.

„Rovnako považujeme za správny krok, že zákon jednoznačne stanovil maximálnu dĺžku lehoty (3 mesiace) na zánik poistenia z dôvodu neplatenia poistného,“ uzavrel Kusý.

© Autorské práva vyhradené

34 debata chyba
Viac na túto tému: #poistenie #povinné zmluvné poistenie