Číňania by pri diaľniciach zamestnali Slovákov

Naša krajina je v hľadáčiku čínskych stavebných firiem. Číňania zacítili miliardový diaľničný projekt a trúfajú si na stavbu bratislavského obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7. Odborníci tvrdia, že čínske už dávno neznamená nekvalitné a ak ide o cestné stavby, sú vraj štátne čínske firmy veľmi precízne.

26.02.2015 20:00 , aktualizované: 27.02.2015 07:00
dialnica stavba, D1, nedaleko Martina Foto: ,
Slovenskí stavebníci nemajú prísť o prácu ani v prípade,
debata (70)

Invázia zahraničných pracovníkov na diaľničnom obchvate sa však neočakáva. Zvykom čínskych firiem je totiž spojiť sa s domácim veľkým hráčom a naplno využiť miestne kapacity. O svojich kvalitách však Číňania musia teraz presvedčiť rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka.

Zákazka, ktorej obsahom je projektovanie, výstavba, financovanie, prevádzka a údržba úsekov diaľnice D4 od Jaroviec po Raču a rýchlostnej cesty R7 takmer do Dunajskej Stredy, bola vyhlásená koncom januára tohto roka.

Celkovo za takmer 60 kilometrov ciest postavených ako verejno–súkromný PPP projekt by mala podľa predbežných odhadov krajina zaplatiť počas tridsiatich rokov viac ako 4 miliardy eur. Do obrieho projektu sa chce pustiť najväčšia stavebná firma v Číne a súčasne tretí najväčší podnik na svete China Communications Construction Company Limited. Slovensko–ázijská komora odporúča zase štátnu Longjian Road and Bridge.

"Rokovali sme s touto firmou na danú tému. Je to silná stavebná firma, ktorá stavia fantastické kvalitné diaľnice a mosty, ktoré sme si osobne boli pozrieť. Je to štátna firma, za ktorú garantuje štát a každú aktivitu v zahraničí ešte poisťujú štátne poisťovne, aby nedošlo k dodatkom, ktoré sú bežné u nás. Najvyšší predstavitelia tejto firmy už boli aj dvakrát na Slovensku. Samozrejme, ak by vyhrali tender, určite by využívali slovenskú pracovnú silu a využívali miestne zdroje stavebného materiálu. Z toho vyplýva, že by ako subdodávateľov využili výhradne slovenské firmy,“ hovorí Jaroslav Melíšek, prezident Slovensko-ázijskej komory.

Melíšek dopĺňa, že Číňania sa naučili využívať subdodávateľov z regiónu, kde sa stavba realizuje, po vzore európskych gigantov.

„Práve pre jazykovú bariéru využívajú miestnu pracovnú silu. Keď sa čínska stavebná firma zúčastní na tendri, tak zrejme pôjde do konzorcia so silnou a renomovanou stavebnou firmou, ktorá je v krajine etablovaná. Takto fungujú štátne firmy, ktoré sa priamo zodpovedajú vedeniu krajiny. Čo sa týka súkromných čínskych stavebných firiem, tak do toho by som určite nešiel. Napríklad v Poľsku negarantoval štát za čínsku firmu, a tak to aj dopadlo. Ja by som odporúčal, čo sa týka Číny, len a len štátnu firmu,“ povedal Melíšek.

Čínska firma China Overseas Engineering Group Company, skrátene Covec, však bola štátnym podnikom a napriek tomu v Poľsku pri výstavbe diaľnice z Varšavy do Lodže zlyhala na celej čiare. Bol to prvý diaľničný kontrakt čínskej firmy v Európskej únii. Covec neplatil subdodávateľom, miestni preňho nechceli pracovať a problémy sa naskytli tiež s dodávkami materiálov a techniky.

Diaľničiari očakávali, že za úseky A2, ktoré mali spojiť juh a sever Poľska, zaplatia 2,9 miliardy zlotých (700 miliónov eur), Číňania ponúkli menej ako 1,3 miliardy zlotých (310 miliónov eur). Čínske firmy však počítali s účasťou poľských stavbárov na subdodávkach, no tí to odmietli. Poľskí zamestnávatelia to odôvodnili tým, že Číňania nerozumejú európskemu pracovnému právu, nemajú skúsenosti s platením sociálneho zabezpečenia. Na stavbu A2 tak prišlo vyše 500 Číňanov, no nakoniec sa Poľsko rozhodlo, že úseky dá dostavať iným. K slovu sa tak dostal napríklad Bögl a Krýsl či Eurovia.

Účasť silných hráčov z Číny v súťaži o D4 a R7 očakáva aj Počiatek. „Oni dnes doslova oplývajú kapitálom, ktorý môžu niekde investovať. Neviem si však predstaviť, že by sem navozili svojich pracovníkov a obzvlášť na takéto rozsiahle dielo,“ uvažuje Počiatek.

Napríklad China Communications Construction Company Limited je predbežne dohodnutá na subdodávkach s Váhostavom, ktorý prechádza reštrukturali­záciou.

„Sami by sme do tohto projektu nešli, momentálne sa na to necítime. Ani v spojení s inou firmou ako konzorcium. Číňania majú zase mnoho referencií, či už z Ázie, Európy, ale aj Afriky. Nikto nestavia vo svete viac ako Číňania,“ hovorí Marián Moravčík, šéf Váhostavu.

Gabriela Pleschová, špecialistka na vzťahy Európskej únie a Číny, a osobitne Číny a strednej Európy, dáva dôraz na nedávny výskum Pew Research Center, kde obyvatelia Poľska a Českej republiky vnímajú omnoho pozitívnejšie USA ako Čínu.

„Kým 67 percent obyvateľov Poľska a 58 percent obyvateľov Česka vníma pozitívne USA, len 43 percent Poliakov a 34 percent Čechov tak vidí Čínu,“ uvádza Pleschová.

Podľa nej Čína výrazne rozbieha aktivity predovšetkým v juhovýchodnej Európe, kde je väčšia núdza o zdroje a vlády sú ochotné dať Číne lepšie podmienky. „Peking zafinancoval postavenie nového mosta v Belehrade a dohodnutá je aj výstavba železnice spájajúcej srbské a maďarské hlavné mesto,“ poznamenáva Pleschová.

© Autorské práva vyhradené

70 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #diaľnice #obchvat #stavebné firmy