Nábory v automobilkách. Ťahúň Slovenska zaberá

Na Slovensku by sa tento rok mohlo vyrobiť rekordných milión vozidiel. Tri automobilky pôsobiace na Slovensku v utorok predstavili na autosalóne v Ženeve novinky, o ktoré je hneď záujem a produkcia tak začína tvoriť nové pracovné miesta.

03.03.2015 20:00 , aktualizované: 04.03.2015 07:00
Kia cee'd GT Line Foto: ,
Jeden z vynovených modelov zo Slovenska prezentovaných v Ženeve je Kia cee'd GT Line.
debata (35)

Výroba áut dáva priamo aj nepriamo prácu až pre 200-tisíc Slovákov. Nové modely predstavili bratislavský Volkswagen, žilinská Kia aj trnavský PSA Peugeot Citroën. Na doterajších vozidlách vyrábaných na Slovensku došlo k viacerým inováciám.

"Veríme, že nové Audi Q7 sa bude na svetových trhoch úspešne predávať a prispeje k vytvoreniu nových pracovných miest na Slovensku,“ povedal Albrecht Reimold, predseda predstavenstva Volkswagenu Slovakia. Podľa informácií denníka Pravda sa práve pre výrobu nového Audi Q7 už v priebehu roku 2014 vytvorilo v bratislavskom závode Volkswagenu niekoľko stoviek nových pracovných miest. Celkový počet zamestnancov je tak už oveľa vyšší ako oficiálne deklarovaných 9 400 ľudí. Nové čísla zamestnanosti Volkswagen Slovakia oficiálne zverejní v priebehu jari spolu s hospodárskymi výsledkami za rok 2014.

V Kia Motors Slovakia stojí za náborom ľudí zvýšený dopyt po výrobe motorov. Kórejská automobilka vo Švajčiarsku odhalila športový rad modelov cee'd označený ako GT Line. "V Žiline ju budeme vyrábať v troch karosárskych verziách a poháňať ju bude nový jednolitrový motor s výkonom 120 koní. Aj vďaka tomuto novému motoru už v týchto dňoch začíname s náborom 50 nových ľudí,“ povedal Jozef Bačé, hovorca Kia Motors Slovakia. Počet zamestnancov v závode tak v priebehu roka 2015 vzrastie na 3¤850 ľudí. Okrem nového automobilu zvyšujú v Žiline dopyt po výrobe motorov aj stále rastúce objednávky od závodu Hyundai z Českých Nošovíc.

Peugeot 208.
Audi Q7.
+3Kia cee'd GT Line

Na Slovensku sa v roku 2014 vyrobilo viac ako 970-tisíc automobilov. Pred rokom svoje výrobné kapacity nedokázal naplno využiť len trnavský PSA Peugeot Citroën, ktorý vyrobil „len“ niečo nad 255-tisíc vozidiel, kým maximálne výrobné kapacity závodu sú niečo nad 300-tisíc oceľových tátošov. Zmeniť situáciu by mal práve v Ženeve predstavený facelift Peugeot 208. "Zo všetkých vo svete predaných Peugeot 208 sa až 90 percent vyrobí v slovenskej Trnave,“ povedala Ivana Orviská, hovorkyňa Peugeot Slovakia. Zvyšných desať percent sa vyrobí vo francúzskom meste Poissy neďaleko Paríža. "Na autosalóne v Ženeve máme aj druhú novinku vyrábanú na Slovensku. Konkrétne C3 Picasso v prevedení bi-ton, čo je dvojfarebná karoséria,“ priblížil Peter Švec, hovorca PSA Peugeot Citroën Slovakia.

Ak všetko dobre pôjde, na Slovensku sa v roku 2015 vyrobí viac ako milión automobilov, ale všetko bude závisieť od ochoty zákazníkov nakupovať nové automobily. „Náš konzervatívny odhad tohtoročnej výroby je 980-tisíc automobilov. Ak sa však výrazne nezhorší situácia v Rusku či ekonomický rast Európy, mohli by sme v roku 2015 po prvý raz v histórii dosiahnuť šesťciferné číslo v počte vyrobených vozidiel na Slovensku,“ povedal prezident Zväzu automobilového priemyslu Jaroslav Holeček. Všetko bude závisieť aj od toho, ako sa bude dariť predaju v Ženeve predstavených automobilov.

Analytická spoločnosť PWC očakáva veľké problémy hlavne na ruskom trhu, ktorý by sa v tomto roku mohol prepadnúť o 25 až 35 percent. V minulosti každé piate auto do Ruska vyvážala žilinská Kia. "V súčasnosti sa nám prepad na ruskom trhu darí nahradiť zvýšeným predajom v Európe,“ uviedol Bačé. Tento trend by mohol vydržať aj do budúcnosti, keďže práve tento mesiac začala Európska centrálna banka s tlačením peňazí, ktorého cieľom je prostredníctvom lacných úverov naštartovať ekonomiku eurozóny. V priebehu 19 mesiacov bude do ekonomík krajín používajúcich spoločnú menu euro natlačených až 1,1 bilióna eur.

Viac peňazí na kúpu automobilov by Európania mohli mať už začiatkom roku 2016. Automobilky na toto obdobie chystajú premiéru veľkých SUV automobilov. Po prvý raz v histórií plánuje v tomto segmente bojovať o zákazníka česká Škoda. Svetovú premiéru zažije aj nová Kia Sportage, ktorá je najpredávanejším automobilom žilinskej automobilky.

Slovensko si za posledné roky vybudovalo povesť automobilovej veľmoci. V krajine pod Tatrami minulý rok pripadalo na tisíc obyvateľov 179 novovyrobených automobilov. Firmy podnikajúce v automobilovom priemysle priamo dávajú prácu až 60-tisíc ľuďom a nepriamo je od výroby osobných motorových vozidiel závislých ďalších vyše 140-tisíc pracovných miest. Pracovné miesta vo Volkswagene vznikajú v súvislosti z výrobou nových karosérií lisovaných z ocele aj hliníka. V žilinskej Kii majú aktuálne šancu začať pracovať ľudia ovládajúci prácu na CNC strojoch.

"V motorárni sa pomaly začína s nábehom tretej zmeny. Pri súčasných dvoch zmenách totiž ľudia začínajú pracovať až príliš veľa nadčasov. Samozrejme, každému rozširovaniu výroby sa tešíme, keďže pre ľudí je to vždy dobrá správa,“ povedal Miroslav Chládek, predseda odborov v Kia Motors Slovakia. Pri súčasných dvoch zmenách zamestnanci pracujú aj v sobotu, čo na jednej strane znamená pre ľudí viac peňazí, ale na druhej menej času s rodinou. "Prijímaním nových zamestnancov a dobrou ekonomickou situáciou závodu argumentujeme aj pri súčasných rokovaniach o zvyšovaní platov. V tomto roku by sme sa so zamestnávateľom chceli dohodnúť na raste tarifných platov o 33 eur,“ pokračoval Chládek. Na priblíženie, priemerné platy výrobných zamestnancov Kia Slovakia boli v minulom roku 1 215 eur v hrubom.

Ekonomika krajiny, od ktorej závisí životná úroveň ľudí, rástla vlani o 2,4 percenta najmä vďaka domácemu dopytu. Export situáciu po dlhých rokoch po prvýkrát nezlepšoval. Tento rok však podľa ministerstva financií má byť aj export jeden z ťahúňov približne 3-percentného rastu hospodárstva. Vzniknúť majú tisíce nových pracovných miest, a to najmä v službách. Ekonómovia odhadujú, že v minulom roku až 43 percent tržieb z priemyselnej produkcie vytvorili práve firmy podnikajúce v automobilovom priemysle.

Cestu redaktora umožnil Volkswagen Slovakia

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #výroba áut