Elektrické autá sa nevedia dostať na slovenské cesty

Zatiaľ čo v Holandsku jazdí už takmer 50-tisíc elektromobilov, na Slovensku je to len niečo viac ako sto. Odrádza predovšetkým vysoká vstupná cena a nedostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc.

23.03.2015 17:25
elektromobil, Continental Foto: ,
Zvolenský Continental Automotive Systems si ako prvý obstaral elektrické vozidlo formou operatívneho lízingu.
debata (56)

Štát túto ekologickú dopravu nepodporuje. Zatiaľ nemá schválený ani program rozvoja elektromobility. Vzniká tak paradoxná situácia. V bratislavskom Volkswagene sa vyrábajú vozidlá e-Up! pre celý svet, podporu pre elektrické autá u nás hľadajú Slovenské elektrárne, člen skupiny Enel, ale v domácej elektromobilite aj tak výrazne zaostávame.

Na ilustráciu mestské vozidlo VW e-Up! sa predáva za 24-tisíc eur a Up! s tradičným pohonom za 8-tisíc eur. Objavila sa snaha odbúrať vysoké vstupné investície operatívnym lízingom. Či to bude stačiť na rozvoj elektromobility, je však otázne. Prvé elektrické auto VW e-UP formou operatívneho lízingu prenajali spoločnosti Continental Automotive Systems vo Zvolene. „Očakávame, že v najbližšom období bude dopyt po e-cars rásť najmä kvôli spoločenskej zodpovednosti, ako aj od firiem, ktoré sú inovatívne. Ďalšou cieľovou skupinou sú spoločnosti vyrábajúce elektrickú energiu a predpokladáme, že aj štátne inštitúcie, s cieľom ísť príkladom, pomôcť výrobcom automobilov a z environmentálnych dôvodov budú nasledovať trend rozvoja elektromobility u nás,“ podotkla obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia Lucia Čišková.

Spoločnosť sa opiera o know-how materskej firmy v Holandsku, kde je elektromobilita rozšírená aj vďaka daňovému zvýhodneniu zo strany štátu. „Aktuálny počet elektromobilov v Holandsku je takmer 50-tisíc, čo je viac, ako sa plánovalo. Do roku 2020 je plánovaný počet na úrovni 200-tisíc a do roku 2030 sa predpokladajú dva milióny elektromobilov,“ uviedla Čišková.

Lacnejšia prevádzka, drahšia investícia

Napríklad pri VW Golf mesačné servisné náklady pri parametroch 48 mesiacov a 20-tisíc km ročne predstavujú pri e-car 19 eur bez DPH, zatiaľ čo pri benzínovom pohone 39 eur a pri dieselovom 42. Mesačné náklady na palivo pri nájazde 1¤666 km mesačne sú pri e-car 24 eur, pri benzínovom 104 eur a dieselovom 74 eur. Výhodou elektrovozidiel je vyššia životnosť motora. Na druhej strane však životnosť kľúčovej batérie v e-vozidlách je 8 až 10 rokov.

Napriek tomu elektroautá nejdú na dračku. Spoločnosti Porsche Slovakia, ktorá je autorizovaným importérom značky Volkswagen pre SR, sa podarilo predať celkovo 13 elektromobilov slovenským firmám.  „V rámci rozvoja elektromobility spolupracujeme intenzívne s výrobným závodom v Devínskej Novej Vsi, ktorý je výrobcom modelu VW e-up pre celý svet. Snažíme sa o rozšírenie ponuky elektromobilov do celej predajnej siete značky VW, školíme naše servisné tímy a v neposlednom rade sa snažíme o podporu PR v oblasti elektromobility. Sami sme v priestoroch našej spoločnosti nedávno otvorili verejnú nabíjaciu stanicu,“ uviedol Marek Chovanec, marketingový a PR manažér spoločnosti Porsche Slovakia pre značku Volkswagen.

Elektromobil už prejde naprieč Slovenskom

Business Lease rozbehla v rámci kompletnej starostlivosti aj spoluprácu s dodávateľmi a prevádzkovateľmi dobíjacích staníc. Continental Automotive Systems si vybral do areálu firmy vo Zvolene nabíjaciu stanicu od Slovenských elektrární.

„Infraštruktúra nabíjacích staníc je potrebná v takom rozsahu, ktorý bude motivovať motoristov na prechod od automobilov s tradičnými motormi k ekologickým a efektívnym elektromobilom. Nabíjacie stanice by preto mali byť inštalované aj pred verejnými budovami, na verejne prístupných parkoviskách, na parkoviskách obchodných centier či v parkovacích domoch biznis centier,” uviedol Radovan Keklák, projektový manažér spoločnosti Slovenské elektrárne (SE), ktorá patrí do skupiny Enel. SE sprístupňujú zadarmo šesť nabíjacích staníc v priestoroch ich závodov.

„Chýbajúca dobíjacia infraštruktúra je prekážkou rozvinutia elektromobility,“ povedal obchodný manažér SE Andrea Pancotti. Na Slovensku je dostupných okolo 80 až 100 staníc. Napríklad VW e-up na jedno nabitie prejde 160 kilometrov. Pri klasickom nabíjaní sa nabije za 11 až 13 hodín, v rýchlonabíjacej stanici za zhruba 15 až 20 minút na kapacitu 80 percent. Sieť 15 rýchlonabíjacích staníc typu CHAdeMO medzi Bratislavou a Košicami na diaľnici D1 a R1 vlani vytvorila spoločnosť GreenWay Operator. Sú umiestnené najmä vo veľkých obchodných centrách, vo všetkých krajských mestách popri diaľnici vo vzdialenosti zhruba 80 km. V najbližších troch až štyroch mesiacoch by mali pribudnúť ďalšie štyri. Po Estónsku je Slovensko druhou krajinou v Európe, kde je možné prejsť naprieč celou krajinou elektromobilom.

„Celú sieť budeme tento rok modernizovať na tretí štandard, to znamená pribudnú ďalšie nabíjacie konektory na každom stojane, ktorým tak bude možné dobíjať všetky typy elektrických vozidiel podľa pravidiel Európskej komisie,“ dodal Michal Parišek zo spoločnosti GreenWay Operator.

© Autorské práva vyhradené

56 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #automobilky