V Trnave sa má vyrábať najpredávanejší Citroën

Francúzsky automobilový koncern zveril slovenskému závodu výrobu novinky, ktorá sa má stať v budúcnosti najpredávanejším Citroënom.

30.03.2015 09:00
debata (5)
Popri Citroëne C3 Picasso (na obrázku vľavo) a... Foto: Ivan Majerský, Pravda / Citroën
Citroen Popri Citroëne C3 Picasso (na obrázku vľavo) a Peugeote 208 začne trnavská automobilka PSA Peugeot Citroën do dvoch rokov vyrábať úplne nový model vozidla Citroën. Oznámil to šéf trnavského závodu Rémi Girardon. Pôjde zrejme o crossover príbuzný konceptu C–XR (vpravo), ktorý vlani automobilka predstavila v Číne.

Od nového automobilu si koncern PSA Peugeot Citroën sľubuje získanie dominantného postavenia v predaji malých automobilov nižšej triedy, označovaných ako segment B. Výzor nového vozidla automobilka oficiálne predstaví až budúci rok počas ženevského alebo parížskeho autosalónu.

Podľa informácií denníka Pravda pôjde o malý crossover vhodný do mesta aj terénu. Zároveň nové vozidlo bude vyrábané na rovnakej platforme ako Citroën C3 Picasso. Nový automobil tak bude o niečo menší než súčasná terénna novinka automobilky Citroën C4 Cactus.

„Nový model sa bude exkluzívne vyrábať len na Slovensku od začiatku roka 2017. Po spustení výroby by sme mali vyrábať viac ako 300–tisíc nových automobilov za rok. Všetko, samozrejme, bude závisieť od záujmu ľudí o náš nový automobil,“ povedal Rémi Girardon, generálny riaditeľ PSA Peugeot Citroën Slovakia.

Francúzsky automobilový koncern vyčlenil na výrobu nového automobilu 300 miliónov eur. „Z tejto sumy približne 80 miliónov eur sa investuje priamo v našom trnavskom závode. Väčšina týchto peňazí pôjde na kúpu nových moderných technológií predovšetkým v prevádzke zvarovňa,“ pokračoval Girardon.

Vďaka investíciám do modernizácie výroby dokáže automobilka vyrábať viac ako 300–tisíc automobilov za rok so súčasnými 3 500 zamestnan­cami. „Od mája tohto roka sa po dôkladnej úprave pracovných postov a celkovej investícii 1,5 milióna eur začne zvyšovať aj výrobná kadencia automobilky z 57 na 60 vozidiel za hodinu, s čím v prevádzke montáž pribudne 15 nových pracovných miest,“ povedal Peter Švec, hovorca trnavského PSA. V prípade potreby tak automobilka zvládne vyrobiť až takmer 400–tisíc automobilov za rok.

Nový model bol trnavským zamestnancom pred dvoma týždňami osobne predstaviť šéf celého koncernu Carlos Tavares. Ten sa v minulosti viackrát vyjadril, že dlhodobo nie je možné vyrábať malé automobily pre masové trhy priamo vo Francúzsku, pretože silná konkurencia na trhu týchto vozidiel znamená, že koncové ceny pre zákazníkov musia byť nízke. Pri vysokých mzdových nákladoch tak priamo vo Francúzsku budú vyrábané len väčšie luxusné automobily.

Aj v súčasnosti sa vo francúzskom meste Poissy vyrábajú len drahšie športové modely Peugeot 208. No zvyšných 90 percent výroby je už dnes sústredených len na Slovensku. Výroba trnavskej automobilky už od začiatku tohto roka šliape na plné obrátky a zamestnanci chodia do práce aj v sobotu.

„Nemôžeme mať stále viac práce za rovnaký plat. V tomto roku tak s vedením podniku rokujeme o 9–percentnom zvýšení tarifných platov,“ povedal šéf odborov v PSA Peugeot Citroën Milan Minarech.

V takom prípade by podľa neho napríklad čistý nástupný plat operátora výroby vzrástol z 505 na 545 eur za mesiac. Požiadavku na razantné zvyšovanie platov zamestnanci obhajujú aj dva roky trvajúcim zmrazením platov.

Vedenie automobilky zas upozorňuje, že napriek dohodnutému zmrazeniu platov prišlo v prípade 64 percent zamestnancov počas predchádzajúcich dvoch rokov k priemernému rastu platov o 44 eur za mesiac.

„V snahe o kompromis sme v poslednom kole kolektívneho vyjednávania ponúkli vyplatenie jednorazovej odmeny v sume 320 eur pre všetkých zmenových zamestnancov,“ priblížil Švec.

S odbormi požadovaným rastom tarifných platov o 9 percent vedenie automobilky nesúhlasí pre tri roky trvajúcu stratu koncernu PSA Peugeot Citroën. Francúzky automobilový koncern napriek výraznému zlepšeniu aj minulý rok uzatvoril so stratou 555 miliónov eur.

Priemerné čisté mzdy zamestnancov trnavskej automobilky sa v minulom roku pohybovali na úrovni 865 eur v čistom. O niečo lepšie na tom boli zamestnanci žilinskej Kie, ktorí v roku 2014 v priemere zarobili 913 eur za mesiac. Najvyššie čisté platy až nad úrovňou 1 200 eur zarábajú robotníci bratislavskej automobilky Volkswagen.

Spoločnosť PSA Peugeot Citroën Slovakia vyrobila v uplynulom roku 255 176 automo­bilov. Ide o historicky najlepší výrobný výsledok automobilky, ktorý by mohol byť prekonaný už v tomto roku, v ktorom sa počíta s výrobou 275–tisíc automobilov.

Nasledujúci rok 2016 bude o niečo horší pre spúšťanie výroby nového modelu a potom by už výroba automobilky nemala klesať pod 300–tisíc automobilov za rok.

Priamo v závode pracuje 3,5–tisíc ľudí a 10–tisíc je u dodávateľov automobilky. Práve počet dodávateľov nachádzajúcich sa na Slovensku bude v najbližších dvoch rokoch zvyšovaný kvôli výrobe nového automobilu.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Trnava #PSA Peugeot Citroën #Citroen