Štátne železnice na internete zaostávajú

Odkedy vstúpila konkurencia na hlavnú železničnú trať Bratislava – Žilina – Košice, nastali v IC vlakoch revolučné zmeny. Štátne najrýchlejšie vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) sa prispôsobili RegioJetu a Leo Expresu (ten premáva z Košíc cez Žilinu do Prahy). Lístky tak zlacneli takmer trojnásobne, pribudlo občerstvenie, noviny, wi–fi.

30.03.2015 11:00
Vozne spoločnosti RegioJet Foto: ,
Štátne železnice predávajú cez internet 5,5 percenta lístkov a súkromný dopravca 75 percent.
debata (4)

ZSSK pôvodne jazdila z Bratislavy do Košíc IC vlakmi za 24 eur, teraz je cena aj pod 10 eur, aj keď RegioJet na najvyťaženejších spojoch už začína pri cene 13,30 eura. Mínusom nováčikov sú zatiaľ väčšie meškania a prevádzkové problémy.

Štátne železnice cenový vývoj pri IC vlakoch označili za nezmyselnú cenovú bitku, tvrdia, že ide o stratový biznis, a preto od 15. apríla zredukujú počet IC spojov zo 41 na 25. Pri rýchlikoch majú štátne vlaky jasnú výhodu v podobe zavedenia bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov.

Pri nedotovaných IC vlakoch však zaostávajú a najviac to je vidno na predaji cez internet. Z tohto druhu predaja mala ZSSK vlani 5,5 percenta tržieb a RegioJet má z online predaja lístkov a mobilných aplikácií až 75 percent tržieb.

Štátne železnice si zaostávanie uvedomujú a chcú investovať do predaja cez internet a zmodernizovať ho.

Identifikácia alebo výsluch?

Kým na stránke žltého prepravcu vám cestovný doklad vystavia už do dvoch minút, u štátneho prepravcu vám to zaberie aj trojnásobne viac času. Po tom, čo si na stránke nájdete vyhovujúci spoj a zaradíte sa do jednej z jedenástich kategórií cestujúceho, čaká vás ešte zdĺhavé vypĺňanie osobných údajov.

Identifikácia, ktorá už teraz pripomína policajný výsluch, zahŕňa vaše meno, adresu i číslo občianskeho preukazu. V ďalších dokladoch sa musia hrabať študenti a dôchodcovia, po ktorých systém žiada registračné číslo v pravom dolnom rohu preukazu na bezplatnú dopravu. Cestovný lístok je navyše potrebné vytlačiť alebo ho mať so sebou v jeho elektronickej podobe.

Naopak, menšiu administratívnu záťaž ponúka žltá linka, pretože lístok nevydáva na meno a k cestovaniu vám postačí jeho číslo, ktoré si môžete zapísať na papier.

Štátny dopravca tvrdí, že sľubovaných výsledkov, ktoré by mali pozitívne ovplyvniť internetový predaj lístkov, by sme sa mohli dočkať už v najbližších mesiacoch.

Jednou z očakávaných noviniek je podľa hovorkyne Jany Morháčovej aj elektronický lístok, ktorý sa podobne ako u konkurencie nebude viazať na meno pasažiera. Výhodou bude tiež jeho flexibilita, čo znamená, že pri nákupe cez internet ho budete môcť v čase platnosti použiť na akýkoľvek spoj. Komfortnejšie by sa malo cestovať aj ľuďom do zahraničia, ktorí si budú môcť spravovať lístok prostredníctvom svojho telefónu alebo internetu. Momentálne sú totiž v medzinárodnej doprave akceptované len lístky v klasickej papierovej forme v podobe 2D kódu, čo znamená, že sa ním musíte preukázať vo vlaku.

Do modernizácie systému Komplexného vybavenia cestujúcich (KVC), cez ktorý sa predávajú lístky v 85 staniciach na Slovensku, investovali slovenské železnice sumu 1,59 milióna eur. Inovácia sa uskutoční na základe zmluvy o poskytovaní služieb so spoločnosťou Hewlett–Packard Slovakia, ktorá má na úpravy systému výhradné autorské právo.

Rýchlejší pri vlakoch nevyhráva

To, kde zostali štátne železnice pred konkurenciou, je zatiaľ spoľahlivosť. „To, čo povieme, aj splníme a cestujúceho dopravíme do cieľa včas,“ vyjadril sa generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor. Kým priemerné meškanie vlakov pod vlajkou štátnych železníc je do štyroch minút, v prípade žltých vlakov je to aj 12,5 minúty.

Údaj o oneskorených spojoch zverejnila ZSSK a mapuje situáciu na trati Bratislava – Žilina – Košice za december 2014 do februára tohto roku. V prípade včasných príchodov tak víťazia štátom dotované vlaky, z ktorých 85 % príde načas. V RegioJete je to podľa grafikonu len 60 %.

Viac cestujúcich však má na IC vlakoch napriek tomu RegioJet. RegioJet nedávno priznal priemerné meškanie na úrovni necelých 11 minút.

„Najčastejšími príčinami meškania boli poruchy na lokomotívach Vectron a mimoriadne udalosti na trati a poruchy na infraštruktúre,“ informoval RegioJet.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba