Začala sa výstavba južného obchvatu Brezna

Dlho očakávaná výstavba južného obchvatu Brezna, ktorý má ako preložka cesty I/66 odľahčiť dopravu v centre mesta, sa v pondelok oficiálne začala poklepaním základného kameňa.

30.03.2015 17:04
debata (12)

Konkrétne ide o 2,54 kilometra dlhú prvú etapu obchvatu, a to od príjazdu od Banskej Bystrice po Baldovský most na výjazde v smere na Čierny Balog a Hriňovú (cesta II/529). Obchvat má za vyše 20,895 milióna eur vrátane DPH postaviť firma Alpine Slovakia, ktorú Slovenská správa ciest (SSC) ako investor vybrala vo verejnom obstarávaní spomedzi 15 uchádzačov. Verejné obstarávanie bolo vyhlásené vlani vo februári, zmluva s dodávateľom podpísaná rok nato. Lehota výstavby je podľa zmluvy o dielo 18 mesiacov.

Obchvat má odľahčiť dopravu najmä na centrálnom breznianskom námestí M. R. Štefánika, ktoré je v súčasnosti križovatkou ciest na Banskú Bystricu, Hriňovú, Tisovec (cesta I/72) a Telgárt (I/66). Po dokončení prvej etapy síce už cez námestie nebudú prechádzať vozidlá v smere od Banskej Bystrice na Hriňovú a späť, úplné riešenie však prinesie až dokončenie druhej etapy obchvatu a jeho napojenie na I/66 v smere na Telgárt.

Ako informovala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová, druhá etapa je rozdelená na dva úseky – zhruba 1,8-kilometrový od výjazdu na Hriňovú po výjazd na Tisovec a zhruba 2,6-kilometrový od výjazdu na Tisovec po výjazd na Telgárt – ktoré sú v rôznom štádiu investičnej prípravy.

"Na prvý úsek je zabezpečené územné rozhodnutie, v súčasnosti sa spracováva projektová dokumentácia a je tiež zabezpečené majetkovoprávne vyrovnanie pozemkov stavby. Druhý úsek je projekčne na úrovni technickej štúdie a je ukončený proces EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie) vydaním záverečného stanoviska ministerstva životného prostredia. Ďalší proces investičnej prípravy stavby bol pozastavený z dôvodu potreby zabezpečenia takzvanej štúdie realizovateľnosti,“ uviedla Hromcová s tým, že pre výstavbu prvého úseku plánuje SSC začať na budúci rok a výstavbu druhého úseku v roku 2018.

O výstavbe obchvatu Brezna rozhodla ešte prvá vláda Roberta Fica na výjazdovom zasadnutí v Brezne vo februári 2008. Mal byť, rovnako ako aj dosiaľ nerealizovaný obchvat Polomky, súčasťou rekonštrukcie cesty I/66, pričom podľa vtedajšieho rozhodnutia vlády sa táto rekonštrukcia mala začať v úseku Brezno – Polomka ešte do konca roka 2009 a v úseku Polomka – hranica Banskobystrického a Prešovského kraja najneskôr do polovice roka 2010. Za vlády Ivety Radičovej sa rozhodlo o zmene trasovania prvej etapy obchvatu na lacnejší variant, ktorá nebude obchádzať priemyselnú zónu bývalých breznianskych mostární, ako bolo v pôvodne navrhnutej trase, ale povedie medzi železničnou traťou a areálom bývalých mostární.

12 debata chyba