Dopravu medzi Žilinou a Čadcou spomalí oprava mosta

Dlhé kolóny a zdržania, na to sa budú musieť pripraviť vodiči medzi Žilinou a Čadcou. Na ceste sú pravidelne v dopravnej špičke problémy, teraz dopravu zdrží rekonštrukcia.

16.04.2015 15:00
Most v Brodne Foto: ,
Most v Brodne na medzinárodnej trase zo Žiliny do Čadce začnú opravovať v sobotu.
debata

Most pri Brodne, ktorý je súčasťou medzinárodnej cesty do Poľska a Česka, budú od soboty 18. apríla opravovať. Až do konca júna budú platiť v tomto úseku dopravné obmedzenia.

Meškania spojov a straty klientov sa obávajú najmä súkromní dopravcovia zabezpečujúci verejnú autobusovú dopravu. „V pravidelnej autobusovej, najmä diaľkovej doprave, ak neprídete včas na určité zastávky, tak ľudia nepočkajú a idú na ten autobus, ktorý príde skôr. Tým, že budeme meškať, stratíme i tých posledných cestujúcich, ktorí ešte neodišli na vlaky zadarmo,“ hovorí majiteľ spoločnosti Skylines Miroslav Kužma.

Organizácia dopravy na ceste I/11 v Brodne

od 18. 4. do 24. 5. bude uzavretý jeden jazdný pruh a doprava bude vedená v jednom jazdnom pruhu riadená cestnou svetelnou signalizáciou, kde interval zeleného signálu bude prispôsobený ranným a popoludňajším špičkám

od 25. 5. do 30. 6. bude doprava vedená v dvoch jazdných pruhoch so šírkou minimálne 3 m

rýchlosť jazdy bude obmedzená v danom úseku na 50 km/h, v smere zo Žiliny v úseku 4–pruhovej komunikácie budú nákladné vozidlá dopravným značením usmernené do pravého jazdného pruhu a v mieste zníženia počtu jazdných pruhov bude použité dopravné značenie pre striedavé radenie z dôvodu zlepšenia organizácie dopravy v danom úseku

Dôvodom je bezpečnosť

Podobnú situáciu už vodiči zažívali pred tromi rokmi pri oprave mosta a vozovky pri obci Povina, ktorá je od Brodna vzdialená asi sedem kilometrov. Vtedy sa cez kysucký región tvorili niekoľkokilometrové kolóny a vyše jednu hodinu trvajúce zdržania.

Trasa prechádzajúca zo Žiliny do Čadce je jedným z najväčších dopravných koridorov najmä pre nákladnú dopravu smerujúcu do Česka a Poľska. Ako uviedol Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, úsekom Žilina – Brodno cesty I/11 prejde denne 17 050 osobných a 8 040 nákladných vozidiel, spolu 25 090 vozidiel.

„To je jedna z najvyšších intenzít na ceste prvej triedy,“ uviedol. Most v Brodne je v správe Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Jeho stavebno–technický stav je hodnotený ako zlý. „Na moste sa v súčasnosti prejavujú závažné poruchy mostného zvršku (vozovka a izolácia) a bezpečnostné zariadenia sú taktiež nevyhovujúce v zmysle súčasných predpisov. Oprava mosta je dôležitá z hľadiska možnosti ohrozenia bezpečnosti dopravy po moste, ako aj cestujúcich na elektrifi kovanej trati ŽSR, ktorú most preklenuje,“ informovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Odporúčané obchádzky úseku cesty I/11

Žilina – Bytča – Makov – Turzovka – Čadca

Žilina – Belá – Lutiše – Stará Bystrica – Krásno nad Kysucou – Čadca (vzhľadom na technicko–stavebný stav komunikácie v tomto úseku obchádzka nie je vhodná pre nákladnú dopravu)

alebo Žilina – Považský Chlmec – Kotešová – Veľké Rovné – Turzovka – Čadca (v meste Turzovka v časti Semeteš na ceste II/541 na mostnom objekte je obmedzenie pre nákladnú dopravu, kde okamžitá hmotnosť nesmie presiahnuť 10 t)

pre tranzitnú dopravu na prejazd do Česka sa odporúča zvoliť iné hraničné priechody s ČR: Bytča – Makov alebo Púchov – Lysá pod Makytou (JAL, KRAJSKÝ DOPRAVNÝ INŠPEKTORÁT KR PZ ŽILINA)

Obmedzenia budú do konca júna

Oprava sa začne 18. apríla a čiastočné dopravné obmedzenia potrvajú v úseku do 30. júna. Prvý mesiac bude doprava možná len v jednom jazdnom pruhu, kde budú autá z jednotlivých smerov striedavo púšťať semafory. „Interval zeleného signálu bude prispôsobený ranným a popoludňajším špičkám,“ uviedla žilinská policajná hovorkyňa Jana Balogová.

Neskôr vozidlá presmerujú do opačného pruhu, ale už v obojsmernej prevádzke. Rýchlosť by mala byť znížená na 50 kilometrov za hodinu. Kužma, ktorý zastupuje súkromných autobusových prepravcov, navrhoval, aby bola z tohto úseku odklonená kamiónová doprava na inú trasu, čím by sa zdržanie pre ostatných vodičov znížilo. Vylúčenie nákladnej dopravy z medzinárodnej trasy by vraj bolo komplikované. Marián Vranka, vedúci odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácii Okresného úradu v Žiline, hovorí, že vodičov na možnosť obchádzky upozornia značky v dostatočnom predstihu.

„Vodiči budú upozornení, že môžu obísť tento úsek cez Bytču, Makov na českú stranu po ceste I/18,“ povedal. Súkromní prepravcovia neuspeli ani s návrhom, aby sa rekonštrukcia mosta robila v čase letných prázdnin alebo až neskôr, po vybudovaní diaľnice D3, na ktorú sa presunie tranzitná premávka.

„Zarazilo ma, že tento most sa tak či tak po výstavbe diaľnice D3 zbúra,“ naznačil Kužma. Informáciu, či bude most naozaj zbúraný, NDS nepotvrdila ani nevyvrátila. „Úlohou Národnej diaľničnej spoločnosti je starať sa o zverený majetok tak, aby bola vždy zabezpečená jeho prevádzkyschopnosť a bezpečnosť premávky. Opravou mosta na ceste I/11 bude táto úloha z našej strany do budúcnosti splnená,“ konštatovala Žgravčáková. Oprava mosta bude stáť 124–tisíc eur (bez DPH).

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #cesta