Daniarom viazne nový systém

Nový informačný daňový systém zabezpečujúci výber daní z celej domácej ekonomiky bol spustený napriek jeho viacerých problémom.

20.04.2015 06:00
daňový úrad, dane, Finančná správa Foto: ,
Pri vstupe do budovy daniarov je oznam o tvorbe nového informačného systému. Niektoré služby aj preto meškajú.
debata (26)

Dramaticky sa znížila schopnosť registrovania nových podnikateľov, firmy dali sťažnosti, že si nevedia online skontrolovať, či ich zahraniční odberatelia platia daň z pridanej hodnoty (DPH) a samotným daniarom nový systém umožňoval pracovať len pár hodín denne. Napriek týmto nedostatkom nový systém zatiaľ zvláda pre štát životne dôležitý výber daní. No krst ohňom príde až koncom tohto mesiaca.

Podľa súčasného vedenia Finančnej správy nový systém túto tvrdú skúšku zvládne. V roku 2012 systém padol a vyústil do jednej z najväčších káuz minulej vlády. „Nechcem sa tváriť, že všetko je absolútne v poriadku z hľadiska prevádzky systému, ale rozhodne odmietam tvrdenia o problémoch so spracovaním daňovej agendy a ohrozovania daňových príjmov štátu,“ povedal pre Pravdu prezident Finančnej správy František Imrecze.

Nový daňový systém bol v počítačoch daňových úradníkov spustený už 2. marca 2015. Odvtedy zvládol vyplatenie marcových vratiek dane z pridanej hodnoty. Lenže v apríli k mesačným vratkám pribudnú aj štvrťročné.

„Počet spracovaných subjektov stúpne zo 100–tisíc na 200–tisíc. No tento zvýšený nápor nový systém zvládne a podnikateľom vyplatíme vratky z pridanej hodnoty,“ ubezpečil Imrecze. Optimistickí sú aj predstavitelia zamestnancov.

„Do siedmeho mája by mali byť vyplatené všetky štvrťročné vratky dane z pridanej hodnoty. Nedá sa úplne vylúčiť, že tento termín stihneme u všetkých podnikateľov, ale malo by sa nám to podariť,“ povedala šéfka daňových odborov Oľga Kopecká zo SLOVES.

Nový daňový systém totiž stále funguje pomaly, čo zamestnancom značne predlžuje čas, potrebný na správne spracovanie daní. Práve zamestnanci ešte počas minulej vlády protestovali proti novému daňovému systému zavádzanému počas predchádzajúcej vlády Ivety Radičovej. Vtedajší nový daňový systém známy pod menom KONS dokázal robil chyby ako dvakrát vrátené vratky dane z pridanej hodnoty.

„Nejde pritom o malé sumy a raz sa mi to stalo pri vratke za 900–tisíc eur,“ povedala ešte v apríli 2012 Zuzana Nerušilová, zamestnankyňa daňového úradu v Bratislave.

Aktuálne zavádzaný systém, známy pod skratkou ISFS (Integrovaný systém finančnej správy), takéto chyby podľa zamestnancov nerobí. „Zatiaľ sa nestalo, žeby nový daňový systém vyplatil podnikateľovi až dva razy tú istú vratku dane z pridanej hodnoty,“ uviedla Kopecká.

Daňoví kontrolóri sa stále sťažujú hlavne na pomalosť nového systému. „Všetky zamestnancami hlásené chyby sa vyhodnocujú na dennej báze. Následne postupne prichádza k ich odstraňovaniu, čiže situácia sa postupne zlepšuje, ale stále je dosť ľudí nervóznych z nového daňového systému,“ pokračovala Kopecká.

Vedenie Finančnej správy sľubuje najneskôr do leta bezproblémové fungovanie nového daňového systému, ktorý má priniesť rýchlejšie online spracovanie údajov, čo znamená väčší komfort, prehľad a bezpečnosť pre daňovníkov.

Pre dramatické obmedzenie registra zatiaľ nový systém spôsobil skôr problémy ľuďom začínajúcim podnikať. Ľudia rozbiehajúci vlastné podnikanie nedostávali načas identifikačné číslo organizácie IČO a daňové identifikačné číslo DIČ.

„Činnosť registra sme museli dramaticky obmedziť od 4. februára do 2. marca 2015. Je dôležité povedať, že dnes je už všetko v poriadku,“ zdôraznil Imrecze. K obmedzenej prevádzke prišlo pre potrebu migrácie dát zo starého do nového systému.

Podnikatelia si zas do stredy tohto týždňa nemohli overiť, či ich zahraničný partner je platcom DPH, čo im spôsobovalo problémy pri uzatváraní obchodov s novými zahraničnými partnermi.

„Najprv sme museli daňový systém integrovať na kľúčové systémy. Mrzí nás to, no tie menej dôležité museli prísť až neskôr,“ vysvetlil Imrecze.

Tesne po spustení bola nefunkčná aj aplikácia VREF umožňujúca elektronicky posielať žiadosti o vratky DPH z cudziny. Problémy s vydávaním kódov potvrdzujúcich prihlásenie do virtuálnej pokladnice majú aktuálne napríklad taxikári.

„Štát chce odo mňa, aby som zaplatil dane z každého jedného eura. Čo je v poriadku, ale keď od neho chcem kód pre používanie virtuálnej pokladnice, tak do dnešného dňa mi ho nedoručí. Na hlave postavené je to, že mne za nedodržanie termínu hrozia sankcie a štátnym úradníkom za nedodržanie termínu nehrozí nič,“ posťažoval sa taxikár Alexander Dian z Bratislavy.

V tomto prípade daňové úrady upozorňujú, že za vydávanie kódov je zodpovedná súkromná firma. „Žiadosť o vydanie kódu sa síce pošle na daňový úrad, ale my žiadosť obratom posielame súkromnej firme, zodpovednej za virtuálne pokladnice, ktorá pridelený kód pošle konkrétnemu taxikárovi, čo žiaľ pri súčasných náporoch na daňové úrady značne predlžuje vybavenie žiadosti,“ uzavrela Kopecká.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #dane #Finančná správa