Brusel: Praktiky Gazpromu pocítili pri plyne aj Slováci

Odberatelia plynu aj na Slovensku by mohli platiť menej, ak by sa ruský Gazprom správal férovo a v súlade s európskymi zákonmi. Tvrdí to Európska komisia.

25.04.2015 07:00
debata (119)
zväčšiť Eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margethe... Foto: SITA/AP, Thierry Monasse
Margethe Vestagerová Eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margethe Vestagerová oznamuje výsledok vyšetrovania krokov Gazpromu.

Podľa nej mal ruský energetický gigant Gazprom zneužívať dominantné postavenie na trhu s dodávkami zemného plynu v strednej a vo východnej Európe. Európska komisia v stredu už zaslala ruskej spoločnosti svoje námietky. Gazprom výhrady okamžite odmietol.

„Prípad sa týka aj Slovenska, predovšetkým pokiaľ ide o prvú skupinu námietok spočívajúcich v delení trhov,“ informoval vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik.

Ide o to, že Gazprom podľa Európskej komisie neumožňuje, aby sa nakúpený plyn spotreboval inde ako v domácej krajine. V opačnom prípade by sa zvýšili prebytky plynu na trhu a Gazprom by potom nemohol v takej miere diktovať cenovú politiku.

V prípade väčšej konkurencie zdrojov plynu by klesla cena aj na Slovensku. Prebytky plynu, ktorý sa pri objednávkach v rámci dlhodobých zmlúv nespotrebuje, sú spravidla lacnejšie. Slovensko aj vďaka tomu, že vlani bola mierna zima a prebytky plynu boli dostatočné, nakupovalo napriek niekoľkomesačným obmedzeným dodávkam plynu z Ruska, ktoré trvali od septembra 2014, plyn lacnejšie z Rakúska.

Rusko nám obmedzovalo dodávky plynu neoficiálne z dôvodu, že cez Slovenska sa plyn od európskych dodávateľov vracal na Ukrajinu, kde prebieha konfl ikt medzi Ukrajincami a proruskými separatistami. Rusko však tento dôvod, ktorý by bol tiež v rozpore s európskou legislatívou, oficiálne odmietalo a tvrdilo, že nižšie dodávky plynu pre Slovensko súviseli s technickými dôvodmi.

Z vyhlásenia Európskej komisie vyplýva, že viaceré krajiny mali ceny nepriamo vyššie pre stratégiu Gazpromu. Niektorým krajinám mal podľa Bruselu účtovať Gazprom neprimerane vysoké ceny plynu aj priamo, a to Bulharsku, Estónsku, Litve, Lotyšsku a Poľsku. Komisia namieta, že Gazprom ako dominantný dodávateľ zameral svoju obchodnú politiku na umelé delenie trhov, účtoval neprimerané ceny a podmieňoval dodávky plynu prijatím záväzkov, ktoré nesúviseli s dodávkami plynu. Napríklad investíciami do plynovodov podporovaných Gazpromom.

„Negatívnym dôsledkom tohto konania bolo nielen umelé delenie trhu, ale aj obmedzený prístup k dodávkam plynu za výhodnejšie ceny. To sa, prirodzene, mohlo prejaviť aj na cenách, ktoré bol nútený platiť konečný spotrebiteľ,“ dodal Králik.

Komisia namieta, že Gazprom v dodávateľských dohodách s veľkoobchodníkmi a niektorými priemyselnými dodávateľmi ukladal územné obmedzenia. „Tieto zmluvné klauzuly zahŕňajú zákaz vývozu, povinnosť použiť zakúpený plyn na konkrétnom území či oprávnenie predávať plyn len určitým odberateľom v rámci danej krajiny,“ doplnil Králik.

Tieto územné reštrikcie bránili predovšetkým tokom plynu medzi ôsmimi dotknutými krajinami EÚ. Okrem Slovenska ide aj o Bulharsko, ČR, Estónsko, Maďarsko, Lotyšsko, Litvu a Poľsko.

Gazprom očakáva medzivládnu dohodu

Gazprom obvinenia zo strany EK odmieta, námietky považuje za neodôvodnené.

„Striktne dodržiavame všetky normy medzinárodného práva a vnútroštátnych právnych predpisov v krajinách, kde spoločnosti Gazprom Group podnikajú. Obchodné praktiky Gazprom Group na trhu EÚ vrátane zásad tvorby cien zemného plynu sú plne v súlade s normami a s ohľadom na iných výrobcov a dovozcov zemného plynu,“ reagovalo vedenie spoločnosti Gazprom.

Gazprom verí, že v rámci prebiehajúceho protimonopolného vyšetrovania sa budú brať do úvahy jeho práva a legitímne záujmy, zakorenené v právnych predpisoch EÚ a medzinárodného prá­va.

„Očakávame vyriešenie tejto situácie dohodou medzi vládou Ruskej federácie a Európskou komisiou a nájdením prijateľného riešenia protimonopolného vyšetrovania na medzivládnej úrovni,“ konštatovala ruská spoločnosť, ktorá na záver upozornila, že vyhlásenie o námietkach je iba jednou z etáp v rámci protimonopolného vyšetrovania a nerobí spoločnosť vinnú z porušenia akéhokoľvek ustanovenia práva EÚ.

Naftogaz oznam privítal

Ukrajinská štátna energetická spoločnosť Naftogaz oznámenie komisie privítala a uviedla, že negatívne dôsledky dominantnej pozície Gazpromu na domácom trhu aj v EÚ pociťuje dlhodobo.

Gazprom aj v súčasnosti protiprávne blokuje zavedenie štandardných procedúr, ktoré by umožnili virtuálnu prepravu plynu reverzným tokom medzi Slovenskom, Maďarskom, Poľskom a Rumunskom na jednej a Ukrajinou na druhej strane, upozornil Naftogaz.

Spoločnosť tým odkázala na prax, keď plyn určený na vývoz zostane v tranzitnej krajine a reverzná dodávka sa uskutoční iba účtovne. Blokovaním virtuálnych reverzných tokov Gazprom poškodzuje aj dodávateľov plynu v EÚ, keďže im tým bráni v získaní podielu na veľkom ukrajinskom trhu, uviedol vo vyhlásení Naftogaz.

Ak sa preukážu podozrenia zo zneužitia dominantného postavenia, Gazpromu hrozí uloženie finančnej pokuty do 10 % celosvetového obratu. Gazprom má teraz 12 týždňov na to, aby sa obhájil a predniesol svoje argumenty. „Komisia bude plne rešpektovať právo Gazpromu na obhajobu,“ konštatoval Králik.

Praktikami Gazpromu v strednej a východnej Európe sa začala Európska komisia zaoberať už v septembri 2011. Komisia uskutočnila v sektore zemného plynu neohlásené inšpekcie. „Inšpekcia sa uskutočnila v spoločnostiach krajín strednej a východnej Európy, ktoré pôsobia v oblasti dodávok, prepravy a uskladnenia zemného plynu,“ uzavrel Králik.

Gazprom je dominantným dodávateľom zemného plynu vo všetkých krajinách strednej a východnej Európy.

Ako mal Gazprom zneužívať dominantné postavenie

  • Gazprom podľa Európskej komisie znemožňuje hospodársku súťaž na trhoch s plynom v ôsmich členských štátoch EÚ: v Česku, na Slovensku, v Poľsku, Maďarsku, Bulharsku, Estónsku, Lotyšsku v Litve. Gazprom podľa Bruselu koná takto:
  • Gazprom v dohodách o dodávkach ukladá veľkoobchodníkom a priemyselným odberateľom územné obmedzenia. Teda plyn z Ruska sa musí spotrebovať v danej krajine a nesmie sa vyviezť do ďalších krajín
  • Gazprom bráni cezhraničnému toku plynu aj ďalšími opatreniami. Núti napríklad veľkoobchodníkov, aby na vývoz plynu získali jeho súhlas, či za istých okolností odmieta zmeniť miesto, kam by sa mal plyn dodať
  • Územné obmedzenia môžu viesť k vyšším cenám plynu. Gazpromu to má umožňovať, aby v piatich členských štátoch (Bulharsku, Estónsku, Lotyšsku, Litve a Poľsku) uplatňoval nekalú cenovú politiku
  • Veľkoobchodníkom firma účtuje aj ceny, ktoré sú v porovnaní s jej nákladmi aj s referenčnými cenami výrazne vyššie. Gazprom ceny plynu v dodávateľských zmluvách viaže na kôš cien ropných produktov, čo Gazprom oproti jeho zákazníkom neprimerane zvýhodňuje
  • Zdá sa, že Gazprom využíva svoje dominantné postavenie na trhu aj tak, že dodávky plynu do Bulharska a Poľska podmieňuje získaním záväzkov týkajúcich sa infraštruktúry na prepravu plynu, ktoré s týmito dodávkami nijako nesúvisia

Zdroj: Európska komisia

© Autorské práva vyhradené

119 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska komisia #plyn #Gzaprom