Autobusári rušňovodičmi. Bude jazda bezpečná?

V štátnych vlakoch je od zavedenia bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov asi o 15 percent cestujúcich viac. Vlaky má na hlavnej trati z Bratislavy do Košíc naplnené aj súkromný prepravca a, naopak, v autobusoch ubudlo asi 10 percent cestujúcich. Tieto zmeny v doprave majú rôzne dôsledky. Najnovšie v železničnej doprave chýbajú rušňovodiči.

18.06.2015 07:00
MHD, autobus, železničná stanica, Bratislava Foto: ,
Súkromný prepravca chce z autobusárov spraviť rušňovodičov. Štátne železnice s takýmto postupom nesúhlasia.
debata (2)

Málo kvalitných strojvodcov pociťuje tak súkromný, ako aj štátny dopravca. Všetci sa zhodujú v tom, že jedinou možnosťou, ako tento nepriaznivý stav zmeniť, je výchova nových rušňovodičov. Súkromný dopravca RegioJet navyše vidí ako potenciálnych strojvodcov vodičov autobusov.

„Na tento zámer máme veľmi pozitívne ohlasy. V súčasnosti máme niekoľko desiatok ľudí, s ktorými sme vstúpili do procesu prípravy,“ uvádza hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ide na to inak. „Jazda po koľajniciach nemá nič spoločné s jazdou po ceste,“ upozorňuje hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. Na vodičov autobusov nie sú kladené také prísne kvalifikačné predpoklady ako na strojvodcov.

Autobusoví dopravcovia redukujú v mnohých častiach Slovenska linky najmä pre odlevu cestujúcich do vlakov. Môže za to najmä bezplatné cestovanie pre študentov a dôchodcov alebo zľavy pre ľudí dochádzajúcich do zamestnania. „Je to možnosť pre vodičov autobusov rozšíriť si kvalifikáciu,“ uvádza Ondrůj.

„Rušňovodiči sú pre nás kľúčová profesia,“ uvádza Morháčová. V Železničnej spoločnosti ich pracuje 1 200. RegioJet aktuálne pripravuje nástup desiatich nových strojvodcov s tým, že do konca roka by mu malo pribudnúť na túto pozíciu ďalších 10 až 15 zamestnancov aj z radov vodičov autobusov.

Aktuálne pre súkromného dopravcu na Slovensku pracuje približne 60 strojvodcov. RegioJetu pred niekoľkými dňami doručila výpovede tretina jeho rušňovodičov. Dôvod, prečo strojvodcovia pre súkromnú firmu nechcú pracovať, je stále neznámy. Podľa slov spoločnosti to však poskytovanie dopravy neobmedzí. Odborníci však upozorňujú, že niečo nie je v poriadku. V marci tohto roka rušňovodič RegioJetu takmer zavinil zrážku vlaku pri Bytči.

Nedostatok rušňovodičov hlási aj štátne Cargo. „Momentálne nemáme dostatok rušňovodičov, a preto sme už v minulom roku uskutočnili aj v súčasnosti realizujeme kurzy pre nových rušňovodičov,“ uviedla Monika Schmidtová, riaditeľka odboru vnútorných a vonkajších vzťahov spoločnosti Cargo. Pre nákladného dopravcu aktuálne pracuje 901 rušňovodičov.

Rušňovodiča nemožno nájsť, treba ho vychovať

Základom na to, aby mohol niekto vykonávať profesiu strojvodcu, je strojárske alebo elektrotechnické vzdelanie. RegioJet však uvádza, že má záujem len o skúsených vodičov autobusov, ktorí vzdelanostné predpoklady spĺňajú.

Profesia rušňovodiča vo väčšine prípadov nie je voľne dostupná na pracovnom trhu. Spoločnosti, ktoré takýchto zamestnancov potrebujú, si ich musia vychovať. Vznik nového rušňovodiča pozostáva z absolvovania kurzu, ktorý zabezpečuje Ústredný inštitút vzdelávania a psychológie. Jeho absolvovanie trvá približne sedem mesiacov a na jeho konci sú skúšky, ktorými podľa Morháčovej mnoho uchádzačov neprejde. „Je to vážna škola. Dennodenne zaberie osem hodín,“ vysvetľuje hovorkyňa ZSSK.

Štátny dopravca však tvrdí, že príprava nového rušňovodiča trvá jeden a pol roka a stojí do 15-tisíc eur. „Po absolvovaní kurzu musí nový strojvodca jazdiť ešte istý čas pod dozorom,“ uvádza Morháčová. Súkromný dopravca tvrdí, že po absolvovaní kurzu noví rušňovodiči taktiež istý čas jazdia pod dohľadom školiteľa. Cargo uvádza, že po úspešnom absolvovaní skúšky je zamestnanec zaradený na praktickú prípravu na pracovisko dopravcu. Táto praktická príprava trvá 880 hodín.

Strojvodcovia zarobia viac u súkromníka

Absolvovanie kurzu hradí zamestnávateľ. Počas školenia nového pracovníka musí dopravca navyše nádejnému rušňovodičovi vyplácať mzdu. Strojvodcovia súkromného dopravcu majú podľa hovorcu RegioJetu základnú mzdu okolo 1 150 eur mesačne. Časom sa ich finančné ohodnotenie môže vyšplhať až na 1 400 eur. Priemerná mzda v ZSSK sa pohybuje na úrovni 960 eur mesačne. Cargo svojim strojvodcom mesačne vypláca priemerne 1 052 eur.

Rušňovodiči pracujúci pre štát však týždenne odpracujú 36 hodín a podľa Morháčovej majú značné výhody vyplývajúce z kolektívnej zmluvy. V RegioJete strojvodcovia odpracujú 36 až 40 hodín týždenne.

Po absolvovaní kurzu však rušňovodiči musia určitý čas zostať pracovať pre toho zamestnávateľa, ktorý im ho zaplatil. ZSSK, Cargo aj RegioJet zhodne viažu svojich nových rušňovodičov na obdobie piatich rokov.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #doprava