Otvorili nový úsek diaľnice pri Martine, staval ho Váhostav

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) v piatok odovzdala do predčasného užívania nový diaľničný úsek na D1 Dubná Skala - Turany v dĺžke 16,4 kilometra.

10.07.2015 13:11
Dubná skala, Turany, D1 Foto: ,
Nový úsek diaľnice D1 Dubná skala - Turany
debata (19)

Motoristi tak môžu obísť husto osídlenú oblasť okolo Martina a ušetriť zhruba desať až dvanásť minút. Diaľnica na Turci mala byť pôvodne hotová koncom minulého roka, ale spoločnosť Váhostav – SK, a. s. (Váhostav) požiadala o predĺženie zmluvnej lehoty výstavby. Dôvodom bola povodeň vlani v máji, ktorá poškodila časť stavby. Všetky práce by tak mali byť ukončené do 30. septembra. Zhotoviteľ mal navyše finančné problémy, neplatil načas svojim dodávateľom a aj preto sa nedávno dostal do reštrukturalizácie. Pre podhodnotenú vysúťaženú cenu je stavba stratová.

zväčšiť Vyznačený diaľničný úsek D1 Dubná Skala -... Foto: NDS
diaľničný úsek Dubná Skala - Turany Vyznačený diaľničný úsek D1 Dubná Skala - Turany v dĺžke 16,4 kilometra. (v celej mape je čiernou farbou je diaľnica v prevádzke, červenou vo výstavbe a zelenou v príprave).

Minister dopravy Ján Počiatek označil za najväčší benefit novej diaľnice komfortnú jazdu, vyššiu bezpečnosť a uvoľnenie regionálnych ciest v Martine, Vrútkach či Sučanoch. „Po starej ceste denne prešlo takmer tridsaťtisíc áut, ktoré komplikovali život obyvateľom týchto miest. Novovybudovaná diaľnica preberie všetku tranzitnú dopravu, znížia sa emisie a hluk. Novým úsekom sme opäť bližšie k diaľničnému spojeniu východu a západu krajiny,“ povedal Počiatek.

Do konca tohto roku by mali byť odovzdané do prevádzky ďalšie štyri diaľničné úseky v dĺžke 40 kilometrov – oba úseky D1 Jánovce – Jablonov (18,5 km) pri Levoči, úsek D1 Fričovce – Svinia (11,2 km) pred Prešovom a tiež úsek rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň (10,4 km) pri Detve. „Všetky staviame s výraznou pomocou fondov Európskej únie, čo je potrebné si v týchto turbulentných časoch pripomenúť,“ dodal minister.

Zmluvná cena výstavby D1 Dubná Skala – Turany bola 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (165,3 mil. eur vrátane dane), čiže 41,15 % z predpokladanej ceny štátnej expertízy. V prepočte na kilometer je to 8,4 mil. eur bez dane. Výstavba úseku je financovaná z Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava 2007 – 2013. Nenávratný finančný príspevok je 78 mil. eur, z toho 85 % pokryjú zdroje EÚ. Na úseku je 28 mostov a štyri križovatky.

Váhostav priznal, že predloženú cenu značne poddimenzoval, aby zákazku získal a udržal zamestnanosť. Súčasťou zmluvnej ceny bez dane bola 10-percentná rezerva na nepredvídateľné náklady vo výške 12,52 mil. eur. Vyčerpalo sa z nej zatiaľ takmer 11 mil. eur, čiže 87,5 %. NDS uzavrela s Váhostavom päť dodatkov k zmluve a schválila 50 pokynov na zmenu.

19 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #Váhostav