Kamióny majú v nedeľu ráno robiť budíček

Nákladná doprava v nedeľu počas dňa na cesty nesmie, ale má sa to zmeniť. Ministerstvo vnútra chce prostredníctvom novely zákona o cestnej premávke presadiť, aby kamióny mohli jazdiť aj v nedeľu na cestách prvej triedy, diaľniciach a rýchlostných cestách, a to do siedmej hodiny rannej.

23.07.2015 17:00
kamión, mesto Foto:
Kamióny majú zákaz jazdy v nedeľu do desiatej hodiny večer. Po novom majú jazdiť na cestách prvej triedy, diaľniciach a rýchlostných cestách aj v nedeľu do siedmej hodiny rannej.
debata (27)

Kým autodopravcovia návrh vítajú, ľudia z dotknutých obcí sú zásadne proti. Na ich stranu sa postavilo aj ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktoré naposledy od januára 2014 zakázalo vstup kamiónom na cesty tretej triedy.

„Dôvodom návrhu, aby kamióny mohli jazdiť aj v nedeľu do siedmej hodiny rannej, boli požiadavky autodopravcov, ktorým by takáto zmena umožnila lepšie rozložiť pracovný čas vodičov a zároveň by sa lepšie využívala voľná cestná sieť,“ uvádza Michaela Paulenová z tlačového odboru ministerstva vnútra. Podľa ministerstva by sa tak zvýšila plynulosť cestnej premávky bez negatívneho dosahu na jej bezpečnosť.

Zmenu iniciovalo Združenie cestných dopravcov. „Zmenou času zákazu jázd by sa počet nákladných vozidiel prerozdelil. Cesty prvej triedy tvoria dôležité úseky prepravných trás v rámci Slovenska, takže by sa mala zmena času zákazu jázd týkať aj tohto typu cestnej infraštruktúry. Dôležitým faktorom tejto zmeny je aj možnosť pre vodičov nákladných vozidiel dostať sa domov,“ uvádza PR manažér spoločnosti Česmad Slovakia Andrej Fekete. V súčasnosti v nedeľu po desiatej hodine večer vyštartujú všetky kamióny, čo spôsobuje preťaženie ciest.

„Ak by však došlo k vylúčeniu ciest I. triedy, budeme žiadať, aby bol na nich v tomto čase povolený aspoň dojazd nákladných vozidiel na vykládku tovaru alebo do sídla dopravnej spoločnosti,“ dodáva Fekete.

Rezort dopravy kamióny v nedeľu chce vidieť len na diaľniciach, tie však nie sú všade. „Žiadame vylúčiť z rozšírenia využívania cestnej siete cesty I. triedy, pretože nie je dobudovaná sieť diaľnic a rýchlostných ciest,“ uvádza hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Zároveň poukazuje na množiace sa sťažnosti obyvateľov dotknutých obcí na hluk a prach. Na daných cestách chýbajú opatrenia pred nadmerným hlukom a exhalátmi.

S návrhom rezortu vnútra ostro nesúhlasia starostovia a obyvatelia obcí, cez ktoré prechádzajú cesty prvej triedy. „Veľmi sme proti tomuto návrhu. Tu sa nedá žiť. Trasú sa nám domy, máme popraskaný kostol,“ opisuje situáciu starosta obce Stročín v okrese Svidník Ján Drimák. Zároveň dodáva, že situáciu by vyriešil obchvat obce, na ktorý čakajú už tridsať rokov. Obec zatiaľ nepripravuje žiadne nátlakové akcie v podobe blokády cesty. Takéto riešenie pripravujú na víkend podľa portálu teraz.sk na východe Slovenska v obci Dvorianky pri Trebišove.

Vysoké počty nákladných vozidiel jazdiacich v blízkosti domov však znášajú zle aj mestá. „V súčasnosti je situácia neúnosná. Dokonca aj včera nám volalo niekoľko občanov a pýtalo sa na tieto zmeny. Vedenie mesta bude určite komunikovať s ostatnými obcami a zvolíme spoločný postup. Nebudeme sedieť so založenými rukami,“ hovorí Peter Novák, hovorca mesta Stropkova.

„Keďže ešte len v piatok minulý týždeň sa skončilo pripomienkové konanie, je zatiaľ predčasné vyslovovať záver o akceptovaní alebo neakceptovaní pripomienok. K tomuto návrhu malo zásadnú pripomienku aj Združenie miest a obcí Slovenska, takže výsledný návrh bude závisieť od vzájomných rokovaní,“ dodala Paulenová z ministerstva vnútra.

„Dôvodom návrhu, aby kamióny mohli jazdiť aj v nedeľu do siedmej hodiny rannej, boli požiadavky autodopravcov,"
Michaela Paulenová z tlačového odboru ministerstva vnútra

V súvislosti so zmenami v zákazoch jazdy pre nákladnú dopravu sa objavujú špekulácie o tom, že by bolo vhodné, aby kamióny mohli jazdiť po diaľniciach aj rýchlostných cestách v nedeľu bez obmedzení. Ministerstvo vnútra to však odmieta.

„Neuvažujeme o zrušení zákazu jazdy kamiónov na diaľniciach a rýchlostných cestách v nedeľu, takýto zákaz platí aj vo väčšine okolitých štátov,“ uvádza Paulenová. Ministerstvo dopravy však takúto možnosť nevylučuje. „Diaľnice a rýchlostné cesty prechádzajú extravilánom, a teda mimo zastavaných území a obydlí, preto v tomto bode nemáme problém, aby kamióny po nich prechádzali aj v nedeľu,“ dodáva Kóňa.

V súčasnosti majú kamióny zákaz jazdy v nedeľu do desiatej hodiny večer. Zákaz sa dotýka všetkých ciest okrem ciest druhej triedy.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo vnútra #nedeľa #nákladné autá #novela zákona #autodoprava #kamiónová preprava