Jaguar Land Rover nám okolité krajiny môžu iba závidieť

Slovensko získalo štvrtú automobilku. Vláda v utorok podpísala s automobilkou Jaguar Land Rover memorandum, ktoré je predbežnou dohodou o postavení závodu v okolí Nitry. Podľa Juraja Sinaya, prezidenta Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky, bežným ľuďom nová automobilka prinesie niekoľko tisíc nových pracovných miest.

11.08.2015 20:00
debata (156)

Prečo sa Jaguar Land Rover rozhodol pre Slovensko a nie pre Poľsko?
Hlavným dôvodom, prečo sa automobilka rozhodla pre nás, je veľmi kvalitne rozvinutá sieť subdodávateľov. Toto Poliaci nemajú tak rozvinuté, ako to máme my. Považujem to za jednu z najdôležitejších vecí. Druhým faktom je stabilná ekonomická situácia, s ktorou súvisí aj euro. Málokto si uvedomuje, že spoločná mena euro je predsa len istá stabilita a garancia. Či tam boli ešte aj nejaké iné dôvody, to je už ťažko povedať.

Považujete štátne stimuly na získanie investora za správne?
V tom prvom kroku je to určite dobré, aby k nám prišli. Len na druhej strane je potrebné, aby sa tento motivačný systém udržal v istých hraniciach, a aby neprekročil nejakú hodnotu, ktorá môže negatívne vplývať na domácich výrobcov.

Koľko ľudí zamestná Jaguar Land Rover na Slovensku?
Doterajšie informácie a vyjednávania hovoria o tom, že tých priamych miest, ktoré by mali byť v závode, by mohlo byť medzi 3 600 až 3 800. Keď vychádzame z toho, že subdodávateľských miest prvej triedy môže byť štvornásobne viac, subdodávateľských miest druhej triedy jeden a pol krát viac, tak celkových pracovných miest by mohlo byť podstatne viac.

V automobilovom priemysle pracuje na Slovensku 70-tisíc ľudí a nepriamo aj s naviazanými inými sektormi ide spolu až o 200– tisíc ľudí. Nie je chybou počet zamestnancov v tejto oblasti ešte zvyšovať?
Ja osobne si myslím, že nie. Automobilky asi dobre vedia, prečo si vyberajú Slovenskú republiku. Veď si mohli vybrať hocikoho z našich susedov. Ide o istú výzvu aj vzhľadom na ekonomicky stabilné prostredie.

Máme dostatok kvalifikovaných pracovníkov pre ďalšiu automobilku?
Budeme musieť absolútne vyladiť systém prípravy a odborného vzdelávania. Navyše však budeme musieť hľadať vhodný systém podmienok pre mobilitu pracovnej sily. Ide o sociálne zázemie a podobne. Faktom je, že v teritóriu západného Slovenska bude počet pracovnej sily na hrane. Slovensko však nekončí pri Nitre, nekončí ani pri Žiline.

Bude treba sa zamyslieť aj nad tým, ako vytvoriť sociálne zázemie pre novú pracovnú silu a potom aj priame napojenie stredných a neskôr aj vysokých škôl na zvyšovanie odbornej prípravy a tým aj kvality nášho odborného personálu.

Prof. Ing. Juraj Sinay, DrSc. vyštudoval Strojnícku fakultu Technickej univerzity v Košiciach (TUKE). Vedecký titul získal v Odbore dopravné stroje a zariadenia. Je držiteľom vedeckej hodnosti DrSc. a habilitáciu získal na univerzite v Nemecku. V pracovnom živote začínal ako strojný inžinier. Neskôr pôsobil ako odborný asistent, docent, profesor a nakoniec aj rektor na TUKE. V súčasnosti pôsobí ako vedúci Katedry bezpečnosti a kvality produkcie a prorektor TUKE pre vonkajšie vzťahy a marketing. Taktiež zastáva pozíciu poradcu štátneho tajomníka Ministerstva školstva pre vedu a techniku a je prezidentom Zväzu automobilového priemyslu.

Celý rozhovor si prečítate v stredajšom vydaní denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

156 debata chyba
Viac na túto tému: #investície #automobilka #Nitra #Jaguar #Land Rover