V teple sa krútia aj koľajnice, železnice zvýšili kontroly

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pre extrémne horúčavy zvýšili a zintenzívnili kontroly koľají a trakčného vedenia.

12.08.2015 08:00
debata (1)

Pri vysokých teplotách majú totiž tendenciu meniť svoje fyzikálne vlastnosti. Koľaje sa môžu vybočiť a môže sa tiež zvýšiť pravdepodobnosť kolízie zberača rušňa s trakčným vedením.

„Doposiaľ sme na tratiach ŽSR v dôsledku vysokých teplôt zaevidovali tri prípady deformácie koľaje, ktoré si kvôli zachovaniu bezpečnosti vyžadujú vylúčenie koľaje z prevádzky alebo okamžité zníženie dovolenej rýchlosti,“ informoval štátny správca železničnej infraštruktúry.

Tieto prípady sa stali v júli a auguste na trati Tatranskej elektrickej železnice medzi stanicami Štrbské Pleso a Vyšné Hágy, ako aj na úsekoch medzi stanicami Žarnovica a Nová Baňa a medzi Galantou a Šaľou. Železnice pre extrémne teploty zároveň museli odložiť viacero plánovaných výluk v tomto období. Tieto činnosti, napríklad zváranie a podbíjanie koľajníc, presunuli na čas, kedy teploty klesnú.

Správcovské zložky odvetvia železničných tratí vykonávajú ich pravidelné prehliadky pešo alebo jazdami na dráhových vozidlách. „Okrem pravidelných peších pochôdzok sa v čase zvýšených teplôt, resp. pri predpoklade zvýšenia teploty koľajníc nad 40 stupňov Celzia (teploty vzduchu nad 28 stupňov) vykonávajú teplotné pochôdzky. Pri extrémnych teplotách okolo 40 stupňov môže teplota koľajnice dosiahnuť až 80 stupňov,“ priblížili železnice. Teplotu vzduchu a koľajníc merajú denne dvakrát v určených miestach. Pri vysokých teplotách sa z dôvodu bezpečnosti prevádzky obmedzujú udržiavacie práce a výluky sa rušia, alebo presúvajú do nočných hodín.

Železnice v čase horúčav využívajú aj zavádzanie teplotných pomalých ciest, a to najmä v úsekoch, kde by sa vplyvom vysokej teploty mohla znížiť stabilita koľajového roštu. „Tieto sa zavádzajú v denných hodinách, v čase predpokladaných vysokých teplôt,“ uviedol podnik. Ten je v prípade zistenia chýb ohrozujúcich bezpečnosť železničnej prevádzky povinný okamžite zaistiť potrebné dopravné opatrenia.

„ŽSR zabezpečujú v tomto období občerstvenie – pitný režim pre svojich zamestnancov, ktorí sa bezprostredne podieľajú na zabezpečovaní železničnej prevádzky, alebo počas prevažnej časti pracovného času sú priamo vystavení súčasným extrémnym letným podmienkam,“ dodala spoločnosť.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) nezaznamenala doposiaľ žiadne obmedzenia prevádzky z dôvodu extrémnych teplôt na Slovensku. „Naša spoločnosť už dlhodobo aplikuje opatrenia týkajúce sa dodržiavania pitného režimu našich zamestnancov v období od 15. júna do 15. septembra bez ohľadu na skutočnú teplotu vzduchu,“ informovala riaditeľka odboru vnútorných a vonkajších vzťahov ZSSK Cargo Monika Schmidtová. Štátny nákladný vlakový dopravca zamestnancom v prevádzke poskytuje stravovacie kupóny na zabezpečenie nápojov a dodržiavanie pitného režimu podľa vlastného výberu a potrieb. „Pri zvýšenej záťaži teplom poskytujeme viac stravovacích poukážok na obstaranie vhodného nápoja,“ dodala Schmidtová.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlak