Prichádza indický miliardár

Za rozhodnutím Jaguar Land Roveru ísť do investície na Slovensku stojí indický miliardár Ratan Tata. Ten je na čele Tata Motors, pod ktorý od roku 2008 patrí aj Jaguar.

12.08.2015 12:30
debata (18)

Do automobilky indický podnikateľ napumpoval už 5 miliárd dolárov a zároveň ju postavil na nohy, keď po kúpe splatil jej dlhy. Tata je považovaný za precízneho biznismana. Na Slovensku je však celý indický koncern veľkou neznámou.

S Volkswagenom, ktorý prišiel k nám vyrábať autá v roku 1991, prišla nemecká precíznosť, s Kiou v roku 2006 juhokórejský a s PSA do Trnavy zase francúzsky model riadenia.

Nemci si pri príchode na Slovensko uvedomovali, že pracovné miesta vytvorené na Slovensku zachránia prácu pre Nemcov. Pri rastúcich tlakoch na cenu by totiž pri výrobe v Nemecku stratili konkurencieschop­nosť. Potvrdil to pre Pravdu ešte vlani Jozef Uhrík, čestný prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

Ten tiež povedal, že aj „francúzsky koncern PSA Peugeot Citroën trochu neskôr zistil, že ak chce byť úspešný, musí využiť výrobné kapacity strednej a východnej Európy.“ „Za samotným príchodom na Slovensko stál úspech bratislavského Volkswagenu. Francúzi si totiž pred príchodom na Slovensko dali podmienku, že investičnú zmluvu podpíšu jedine vtedy, ak budú môcť navštíviť závod v Bratislave,“ povedal Uhrík.

Podľa neho „na Francúzov pri návšteve závodu veľmi zapôsobil fakt, že už vtedy pri výrobe Volkswagenu Touareg bolo 61 percent hodnoty materiálu zo Slovenska“. Kórejská Kia si podľa Uhríka vybudovala vstupnú bránu pre európsky trh. Kombinácia podobných dôvodov môže stáť spolu so stimulmi aj za investíciou Jaguaru Land Rover pri Nitre.

Bohatú históriu má za sebou aj francúzska automobilka Peugeot. Koncert PSA Peugeot Citroën má svoj závod v Trnave a podiel má v ňom aj čínska automobilka Dongfeng.

Predajom podielu Číne prišli Francúzi o povesť najstaršej priemyselnej dynastie vo Francúzsku. Rod Peugetovcov začínal v roku 1810 s výrobou kávových mlynčekov a bicyklov, neskôr sa dostal aj k výrobe automobilov.

Značky Jaguar a Land Rover spojil americký koncern Ford, ktorý ich v roku 2008 predal indickej automobilke Tata Motors. Investícia vtedy vyšla nového majiteľa na 2,3 mld. USD, ktorý sa s Fordom dodatočne dohodol na penzijnom programe pre zamestnancov vo výške 600 mil. dolárov.

Súčasťou zmluvy bola tiež podmienka, že Ford bude naďalej dodávať týmto značkám motory, dielce a ostatné súčiastky vozidiel.

Tata Motors je v automobilovom priemysle známym výrobcom nákladných vozidiel a autobusov a rovnako sa špecializuje na výrobu osobných automobilov v strednej triede. V januári 2008 predstavila automobilka ich ľudové vozidlo značky TATA NANO, s ktorým sa snažila preraziť aj v Európe. Pre prísne európske bezpečnostné štandardy však na našich trhoch neuspela.

Podľa prezidenta Zväzu automobilového priemyslu SR Juraja Sinaya je logické, že každý výrobca automobilov má časom zálusk aj na luxusnejšie modely. „Výroba drahších automobilov totiž automobilku chráni pred hospodárskou krízou, keďže v čase regresie trpia hlavne ľudia s nižším príjmom, ktorí si pri výbere automobilu nepotrpia na značku. Nemalá investícia indického koncernu je tiež otázkou prestíže,“ pokračuje Sinay.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #investície #automobilky #Land Rover