Na pozemkoch pre automobilku získa bývalý člen SDKÚ

Majitelia pozemkov pri Nitre, na ktorých vyrastie štvrtá automobilka Jaguar Land Rover, ich nemôžu predať bez súhlasu štátu. Obmedzením vlastníckych práv sa vláda snaží zabrániť špekuláciám s pozemkami sprevádzajúcim výstavbu automobilky Kia Motors Slovakia.

13.08.2015 13:00
pozemky Foto:
Jaguar Land Rover by mal mať závod v priemyselnom parku tesne pred Nitrou v smere od Trnavy.
debata (19)

Vtedy po oznámení príchodu kórejskej automobilky skupoval pozemky podnikateľ Marian Kočner, ktorý ich nakoniec predal štátu za cenu 350 korún (11,6 €) za štvorcový meter, kým ľudia predávajúci štátu akceptovali sumu 110 až 140 korún (3,7 – 4,65 €) za štvorcový meter.

„Štát sa poučil v prípade výkupu pozemkov z minulosti a prijal legislatívne opatrenia, na základe ktorých má už teraz predkupné právo na pozemky pri Nitre a na všetkých je na katastrálnom úrade takzvaná plomba,“ povedala hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková. Konkrétnu cenu, akú štát zaplatí za pozemky pre štvrtú automobilku, ministerstvo zatiaľ nezverejnilo. „Obsah dokumentu, ktorý bol podpísaný je po dohode oboch strán dôverný. Teraz budú pokračovať rokovania a ďalšie detaily zverejníme vtedy, keď to bude možné,“ dodala Žiaková. Najväčším vlastníkom pozemkov pre budúci závod Jaguar Land Roveru je spoločnosť Nitra Invest.

Jej majiteľom je bývalý člen SDKÚ Ondrej Ščurka, známy z kauzy prenájmu budovy pre Daňové riaditeľstvo v Košiciach. Ščurka šéfoval nitrianskemu zväzu SDKÚ a zo strany ho vylúčili v roku 2013. Najvyšším šéfom daniarov bol v čase kauzy prenájmu budovy pre daniarov vtedajší minister financií Ivan Mikloš (vtedy SDKÚ), ktorý prenájom za 6,6 milióna eur obhajoval napriek tomu, že najprv mal byť uzatvorený bez vypísania tendra a neskôr vo vyhlásenej súťaží Nitra Invest zvíťazil ako jediný uchádzač. Uzatvorenie zmluvy v roku 2011 kritizovala premiérka Iveta Radičová.

Dnes je spoločnosť Nitra Invest kľúčovým vlastníkom pozemkov pre vybudovanie závodu pri Nitre. „Na pozemkoch našej spoločnosti by mali stáť napríklad všetky príjazdové cesty. Je na automobilke, či bude mať záujem o kúpu alebo prenájom pozemkov,“ priblížil konateľ Nitra Invest Ondrej Ščurka. Závod novej automobilky má status strategického priemyselného parku a rozprestierať sa bude pri Nitre na území 733 hektárov. „Je tu dosť miesta na vybudovanie automobilového závodu spolu so všetkými potrebnými subdodávateľmi,“ ubezpečil Ščurka.

V knihe Od tankov k Touaregu na problémy pri budovaní automobilových fabrík na Slovensku upozornil bývalý šéf bratislavského Volkswagenu Jozef Uhrík. „Vždy keď počujem plačlivé reči o nezamestnanosti v oblasti Rimavskej Soboty, s nevôľou si spomínam na situáciu v čase, keď sa javila možnosť vybudovať závod, v ktorom by vyrábali finálne prevodovky pre koncern Volkswagen,“ uviedol Uhrík. Už vybudovaná fabrika v Rimavskej Sobote mala na seba viazané aj učňovské školstvo, ale po divokej privatizácií v 90. rokoch sa dostala do konkurzu.

„So správcom konkurznej podstaty sme dohodli možnosť odkúpenia konkurzného majetku s cieľom poskytnúť ho na prípravu tohto veľkého projektu,“ pokračoval Uhrík. Správca konkurznej podstaty síce počas prezentácie investičného zámeru nepovažoval za potrebné ani usadiť vedenie automobilového závodu, ale všetko malo byť napriek tomu dohodnuté. Napriek tomu závod nakoniec predali istej investičnej spoločnosti z Bratislavy. „Čo čert nechcel, o desať dní po predaji závodu podnikateľskej skupine ocitli sa títo páni v kancelárií vo Volkswagene s tým, že by radi hovorili o budúcej spolupráci so závodom, ktorý v rámci konkurzu odkúpili,“ dodal Uhrík.

Spolupráca s podnikateľmi špekulatívne kupujúcimi fabriky vtedajšieho šéfa bratislavského Volkswagenu veľmi nenadchla. „Pánom som poďakoval za ponuku, zaželal som im veľa úspechov v podnikaní v tejto oblasti a rovnako tak aj pri riešení zložitej situácie zamestnanosti v Rimavskej Sobote. Bola to nepríjemná skúsenosť,“ uzavrel Uhrík.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #pozemky #Nitra