Britský veľvyslanec: Slovensko má našliapnuté na veľké investície

K viac ako 150 britským firmám pôsobiacim na Slovensku by po príchode štvrtej automobilky, Jaguar Land Rover, do priemyselného parku pri Nitre mali pribudnúť desiatky ďalších. Taký je odhad britských investorov, ktorý potvrdil v exkluzívnom rozhovore pre denník Pravda aj veľvyslanec Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska na Slovensku Andrew Garth. Potenciálna dobrá skúsenosť značky Jaguar Land Rover môže byť pritom dôležitá pre vytvorenie "mosta" na Slovensko pre ďalších veľkých investorov z Veľkej Británie, prípadne z Indie.

01.09.2015 07:00
Andrew Garth Foto: ,
Veľvyslanec Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska na Slovensku Andrew Garth prišiel na rozhovor na vozidle značky Jaguar a priniesol so sebou aj typicky daždivé britské počasie. Po oznámení zámeru Jaguar Land Roveru o výstavbe závodu pri Nitre zaznamenalo veľvyslanectvo zvýšený záujem o Slovensko zo strany britských firiem.
debata (76)

Je náhoda, že jazdíte na jaguári? Má to súvis s príchodom automobilky na Slovensko?
Naše veľvyslanectvo vlastní jaguár už niekoľko rokov. Je to jeden zo spôsobov, ako prezentovať našu krajinu a to najlepšie, čo ponúka. Ja osobne som s ním veľmi spokojný. Určite je to typ auta, za ktorým sa otočíte. Okrem toho je krásne aj zvnútra a výborne sa na ňom jazdí.

Jaguar Land Rover však vlastnia Indovia. Dá sa stále považovať za britskú automobilku?
Wikipédia ju za britskú považuje (smiech). Jaguar aj Land Rover sú kultové britské značky. Svetová centrála firmy Jaguar Land Rover sídli vo Veľkej Británii. Napríklad aj Zlatý Bažant, ktorý je známy ako slovenské pivo, je vo vlastníctve zahraničnej firmy. Osobne sa teším, že jaguár a Aston Martin uvidíme na jeseň aj v novej bondovke Spectre.

Prečo začína byť Slovensko pre britských investorov zaujímavé? Podľa dostupných údajov sa celková výška investícií Británie na Slovensku pohybovala za vlaňajšok na úrovni okolo 400 miliónov eur, čím sa Británia zaraďuje na 15. priečku spomedzi zahraničných investorov pôsobiacich na Slovensku.
Slovensko je zaujímavé pre britských investorov už niekoľko rokov. Tesco je jedným z najväčších súkromných zamestnávateľov v tejto krajine. Ďalej GlaxoSmithKline, Astra Zeneca, Marks and Spencer, BAE Systems, AMEC, G4S, CP Holding. Tieto firmy sú na Slovensku už niekoľko rokov. Slovensko je fantastické v tom, že má mnoho talentovaných a tvrdo pracujúcich ľudí, stabilné ekonomické a politické prostredie a polohu v strede Európy. Samozrejme, keď mám byť úprimný, počet britských investorov by mohol byť vyšší. Žiaľ, v Británii sa vie veľmi málo o možnostiach a silných stránkach Slovenska. Preto aj my spoločne s Britskou obchodnou komorou usilovne pracujeme na tom, aby sa povedomie o Slovensku zvýšilo. Jedným z pozitívnych trendov je zvýšenie priamych leteckých spojení medzi Slovenskom a Britániou. Z Bratislavy, Popradu a Košíc sa pravidelne lieta nielen do Londýna, ale aj Liverpoolu, Birminghamu, Edinburghu a najnovšie lety WizzAir spojili aj východ Slovenska so Sheffieldom a s Bristolom. Bol by som, samozrejme, rád, aby tieto lety priniesli do regiónu aj veľa britských turistov aj podnikateľov.

Európski investori zvyčajne vytvárajú projekty, kým Briti skôr už vstupujú do pripravovaných projektov ako finanční investori. Pri takomto type investovania sú reformné krajiny ako Slovensko riskantné.
S týmto by som nesúhlasil. Poznám niekoľko britských firiem, ktoré projekty na Slovensku vytvárajú. Ale, samozrejme, Británia je aj svetové finančné centrum, a je preto pochopiteľné, že existuje záujem aj o investičné príležitosti pre „hotové projekty“. Rozvíjajúce sa trhy – akým je Slovensko, čelia výzvam aj príležitostiam. V uplynulých obdobiach sa vám podarilo prilákať značné zahraničné investície a úspešne v tom pokračujete. Dlhodobé investície, akou dúfam bude Jaguar Land Rover, by mali prispieť k dôvere investorov, ktorí zvažujú Slovensko ako destináciu.

Nepozerajú investori na to, že nemáme dobrú infraštruktúru, a teda dobudované kvalitné cesty a diaľnice? Veď to je základ pre biznis, v Británii je to štandard.
Mnohé závisí od typu investície. On-line podnikanie je napríklad zamerané na internetovú infraštruktúru. Slovensko však napreduje aj v rozširovaní svojich diaľničných úsekov. Zahraničné firmy, samozrejme, vítajú prehľadnosť a jasnosť pri prezentovaní plánov krajiny v oblasti cestnej infraštruktúry. Pretože tá je zárukou, že svoje projekty budú vedieť uskutočniť v plánovanom čase.

Ako podľa vás môže Slovensko pritiahnuť viac veľkých investorov ako Jaguar Land Rover?
Prilákanie priamych zahraničných investícií je výzvou. Ako sme videli aj pri Jaguar Land Roveri, konkurencia je obrovská a potenciálni investori sú lákaní mnohými krajinami. A keďže veľké britské firmy sú nastavené globálne, Slovensko súperí o investíciu nielen v rámci Európy, ale v podstate celosvetovo. Británia je v rámci Európy štátom s najväčším podielom zahraničných investícií. A musíme tvrdo pracovať, aby to tak aj zostalo. Som si istý, že ak Slovensko bude stavať na svojich silných stránkach, veľké investície budú prichádzať. Nepochybujem, že firmy si všimnú dlhodobú investíciu veľkej firmy, akou je Jaguar Land Rover, ako pozitívny signál. Signál toho, že Slovensko je otvorené novým obchodom a je dôveryhodnou ekonomikou, ktorá ide dopredu.

Rozbehne teda nová automobilka aj väčšiu spoluprácu medzi Britmi a Slovákmi?
Som si istý, že zopár hláv sa za týmto rozhodnutím určite otočilo. Aj my sme zaznamenali zvýšený záujem zo strany britských firiem, a to nielen o automobilový sektor na Slovensku. Verím, že záujem o investovanie v tejto krajine bude stúpať. Slovensko si musí udržať svoju pozíciu atraktívneho miesta na podnikanie, ale aj vytvárať príležitosti pre nové startupy (začínajúce inovatívne spoločnosti, pozn. red.), ktoré budú pre veľkých investorov dôležité. Vzdelávanie tiež zohráva dôležitú rolu, pretože krajina bude musieť byť pripravená poskytnúť kvalifikovanú a zručnú pracovnú silu.

Štýl riadenia firmy v Británii a v Európe sa však líši. Vedia aj napriek rozdielom robiť Slovensko a Británia spolu biznis?
Bilancia bilaterálneho obchodu medzi Slovenskom a Britániou je niečo vyše štyroch miliárd eur. Z tohto čísla je zjavné, že obchod spolu robiť vieme. Nemám pochybnosti o tom, že príležitosti, ktoré momentálne vidíme, môžu tento objem ešte zvýšiť.

V čom je charakteristický anglosaský štýl riadenia firiem, ktorý Briti uplatňujú?
Z mojej skúsenosti viem, že britská štruktúra manažmentu Slovákom vyhovuje. Briti sú videní ako tvrdo pracujúci manažéri, ktorí radi riskujú, ale majú osobný prístup k zamestnancom a zmysel pre humor.

V akej oblasti podnikania zaujímame britské firmy, respektíve máme ešte okrem automobilového priemyslu potenciál?
Napríklad cestovný ruch má veľký potenciál. Slovensko je nádherná krajina, ktorá dokáže turistom ponúknuť mnohé atrakcie. Okrem toho sú tu však aj iné zaujímavé sektory, akými sú napríklad ľahké strojárstvo, elektrotechnika, maloobchod, služby, finančné služby a obranný priemysel. Silná libra a britská ekonomika sú vo všeobecnosti dobrou príležitosťou pre slovenský export. Ako člen eurozóny môže byť Slovensko aj destináciou pre investície a spoluprácu zo strany britských firiem, ktoré chcú zostať konkurencieschopné a ďalej rásť. Na získanie väčších investícií sa však Slovensko musí ešte viac spropagovať.

Andrew Garth

bol vymenovaný za veľvyslanca Veľkej Británie a Severného Írska na Slovensku vlani v októbri. Na britské ministerstvo zahraničných vecí nastúpil v roku 1988 a pôsobil na viacerých pozíciách v Európe a Ázii vrátane Poľska, Rumunska, Thajska a Taiwanu. Na ministerstve viedol tím zodpovedný za predvstupové vyjednávania a rozšírenie EÚ. Dlhodobo asistuje britským firmám v Británii a v zahraničí. Naposledy viedol v Londýne tím pre obchod a investície, zodpovedný za podporovanie firiem v exporte a vo zvýšení úspechu britských firiem v zahraničí.

© Autorské práva vyhradené

76 debata chyba
Viac na túto tému: #investície #Veľká Británia #Jaguar Land Rover #Andrew Garth