Škandál VW stiahne tisíce áut zo slovenských ciest

Tisíce slovenských vodičov môžu mať vo svojich dieselových autách nainštalovaný softvér, ktorý klame.

01.10.2015 06:30
debata (48)

Počítačový program ovplyvňuje pri testoch v motore vyprodukované emisie. Skresľovanie zloženia výfukových plynov sa týka aj 32 modelov značiek VW, Škoda, Seat a Audi. Celkovo ide o 11 miliónov áut vo svete, z toho 1,2 milióna tvorí na Slovensku najpredávanejšia značka Škoda.

Autá vyrobené zrejme v rokoch 2009 až 2013 sa budú sťahovať do servisov. Kedy sa tak stane na Slovensku, zatiaľ nie je jasné. Naposledy u nás vo väčšom meradle zvolávali autá do servisov značky Toyota, Nissan a Honda. Začiatkom tohto roka takto do slovenských servisov mierilo takmer 7-tisíc automobilov pre chybné airbagy, pri ktorých sa vo svete vyskytli smrteľné prípady. Škandál japonských značiek naplno prepukol v USA, podobne ako emisná kauza Volkswagenu, ktorému za ňu len v Spojených štátoch hrozí pokuta 18 miliárd dolárov.

Stále nie je jasné, do akej miery kauza poškodí imidž VW a následne aj slovenskú ekonomiku, ktorá je závislá od produkcie áut z bratislavskej fabriky Volkswagenu. Napríklad do roku 2010 sa v Bratislave vyrábali aj modely Škoda Octavia, ale teraz sa typy áut priamo zasiahnuté kauzou už v Devínskej Novej Vsi nevyrábajú. V zahraničí sa niektorí podvedení vodiči a investori domáhajú odškodnenia, na Slovensku sa to zatiaľ nedeje.

Škoda tvrdí, že aktuálne predávané vozidlá už sporný softvér nemajú. „Dotknuté sú vozidlá s motormi radu EA 189. Čo je však dôležité, všetky nové modely značky Škoda s dieselovým motorom ponúkané v Európskej únii, ktoré musia spĺňať emisnú normu Euro 6, spĺňajú všetky zákonné požiadavky a predpisy v oblasti životného prostredia,“ uviedol Roman Rajtár, hovorca slovenskej divízie automobilky Škoda.

Objavili sa informácie, že pochybným softvérom sú vybavené najznámejšie typy automobilky, medzi ktorými nechýbala na Slovensku obľúbená fabia, roomster alebo octavia. České médiá tvrdia, že problém sa týka vozidiel vyrobených medzi rokmi 2009 až 2013. V roku 2009 sa na Slovensku registrovalo viac ako 2-tisíc vozidiel značiek VW a Škoda.

Najnovšie informácie hovoria o tom, že softvér je zodpovedný za vypnutie kontroly emisií počas reálnej premávky. Vďaka tejto deaktivácii majú pohonné jednotky prekračovať povolené emisné limity až 40-násobne.

Český hovorca automobilky Škoda Jozef Baláž pre agentúru Reuters uviedol, že majiteľov dotknutých automobilov zvolajú do servisov. Na forme technických náprav spoločnosť pracuje. „Volkswagen intenzívne pracuje na najvhodnejšom technickom riešení. Následne budú majitelia dotknutých vozidiel informovaní o ďalšom postupe, na základe pokynov od výrobcu,“ dodáva Rajtár.

Na celom svete by celkovo malo byť kauzou dotknutých približne 11 miliónov vozidiel. Nový šéf koncernu Matthias Müller uviedol, že nie všetky autá mali tento softvér aj aktivovaný. Existuje teda aj možnosť, že softvér síce v riadiacich jednotkách bol, no emisné testy nie vždy ovplyvňoval. Celkový počet vozidiel, ktorých emisné testy boli zmanipulované, môže byť nižší.

Müller uviedol, že VW už vypracoval plán, ako zabezpečiť, aby jeho naftové motory spĺňali emisné štandardy. Technické riešenie predstaví v októbri.

Nemecký schvaľovací úrad (KBA) spolu s ministrom dopravy Alexandrom Dobrindtom dali VW ultimátum. Do 7. októbra musí prísť s riešením, ako odstrániť nedostatky dotknutého motora EA 189. Ak sa tak nestane, úrady zakážu prevádzku 2,8 milióna automobilov v Nemecku. Na verdikt z Nemecka čaká aj slovenská vláda.

„Slovenské ministerstvo dopravy celú záležitosť pozorne sleduje, momentálne však musíme čakať na kroky zahraničných inštitúcií. V prípade, ak schvaľovací úrad, ktorý udelil európske typové schválenie (v prípade VW ide o Kraftfarht Bundesamt), prijme príslušné opatrenia, aj slovenské ministerstvo prijme potrebné kroky,“ hovorí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. KBA bude prešetrovať aj novšiu generáciu koncernových naftových štvorvalcov s označením EA 288, ktoré spĺňajú normu Euro 6.

Maďarský minister hospodárstva Mihály Varga informoval, že z továrne spoločnosti Audi, ktorá sa nachádza na západe krajiny, zišli približne dva milióny motorov spadajúcich do emisného škandálu. Audi navyše potvrdilo, že celkovo sa vo svete nachádza zhruba 2,1 milióna vozidiel so sporným softvérom. Maďarská vláda aktuálne vyhodnocuje dosahy emisného škandálu na miestnu ekonomiku.

O škandál sa intenzívne začína zaujímať aj Európska únia, ktorá o nesúlade emisných testov a reálnej premávky vedela už skôr. „V rámci EÚ nie je pojem odpojovacie zariadenie (defeat device) neznámy. Odpojovacie zariadenia sú v rámci EÚ zakázané od roku 2007. Je na členských štátoch, aby tento zákaz presadzovali,“ hovorí Andrej Králik, hovorca Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Aktuálne fungujúci postup emisných testov NEDC plánuje od januára budúceho roka nahradiť novým spôsobom testovania, ktorý bude zohľadňovať reálne podmienky.

Okrem toho Európska komisia chce do konca tohto roka predstaviť plán na reformu európskeho systému na schvaľovanie nových modelov áut. Nové pravidlá by mali zjednodušiť spoluprácu a výmenu informácií medzi jednotlivými členskými krajinami únie. Reforma si vyžiada súhlas členských štátov a Európskeho parlamentu.

Európska komisia vyzvala členské štáty únie, aby začali vlastné vyšetrovanie. Nemecká vláda tvrdí, že o falšovaní emisných testov nevedela. Prokuratúra však už začala vyšetrovanie proti bývalému šéfovi koncernu Martinovi Winterkornovi, ktorý pod tlakom minulý týždeň odstúpil. Aj on však tvrdí, že o ničom nevedel.

Švajčiarske zastúpenie značky VW informovalo, že po miestnych cestách jazdí takmer 129-tisíc vozidiel s nelegálnym softvérom. Ide o 2,2 percenta všetkých cestných vozidiel vo Švajčiarsku. V krajine došlo k zákazu predaja áut so spomínaným softvérom. Opatrenie sa však dotkne len niekoľkých stoviek kusov. Omnoho viac vozidiel sa dotkne zvolávacia akcia.

Dánsko hlási na svojom území registrovaných 91-tisíc vozidiel, ktorých emisné testy boli ovplyvnené. Španielska vláda žiada od Seatu vrátenie časti dotácií, ktoré automobilke poskytla na podporu predaja nových vozidiel šetrnejších k životnému prostrediu. Americkí majitelia vozidiel VW sa pripravujú na automobilku podať hromadnú žalobu. Advokátska kancelária, ktorá združuje nespokojných majiteľov, zatiaľ združila 3-tisíc klientov.

© Autorské práva vyhradené

48 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #emisie