Ukrajina ohrozuje dovoz rudy na Slovensko

U. S. Steel Košice, pre ktorý pracuje zhruba 10 400 ľudí a nepriamo cez svoje dcérske spoločnosti zamestnáva ďalších 2–tisíc ľudí, môže byť do budúcna ohrozený zastavením nákladnej dopravy z Ruska cez ukrajinské železnice.

01.10.2015 12:00
Čierna nad Tisou, prekladisko, železnica Foto: ,
Slovenské fabriky odkázané na ruskú rudu spozorneli. Ukrajina vracia niektoré ruské nákladné vlaky. Postihnúť to môže aj prekladisko v Čiernej nad Tisou (na snímke).
debata (79)

Ukrajinská štátna železničná spoločnosť Ukrzaliznycja totiž minulý týždeň prerušila spoluprácu s divíziou nákladnej prepravy ruskej štátnej železničnej spoločnosti Russian Railways v rámci súboru sankcií voči Rusku pre podporu separatistov na východe ukrajinského územia. Podľa informácií agentúry Bloomberg sa môže zoznam „neželaných“ spoločností prepravujúcich tovary cez Ukrajinu časom rozšíriť.

U. S. Steel odoberá z východu, najmä z Ukrajiny a Ruska približne dve tretiny rudy. Zvyšok sa loďami prepravuje cez Atlantický oceán a Baltské more do Poľska, odkiaľ ruda putuje do košickej fabriky. Celková kapacita výroby fabriky je 4,5 milióna ton ocele ročne. U. S. Steel odkázal, že momentálne dodávky ohrozené nie sú.

„Toto rozhodnutie neovplyvňuje prepravu surovín do U. S. Steel Košice,“ odkázala Ľubomíra Šoltésová z tlačového oddelenia U. S. Steel Košice. Podľa informácií Pravdy by však v prípade dlhšieho odstavenia nákladnej dopravy mohli byť dodávky na Slovensko ohrozené, najmä v prípade spomínanej rudy či uhlia. „Momentálne nie je jasné, dokedy tento stav potrvá. O jeho negatívnych dopadoch ministerstvo zatiaľ nemá informácie,“ povedal Michal Dzurjanin z tlačového oddelenia ministerstva hospodárstva.

Zasiahnuť by to zatiaľ nemalo ani Slovenské elektrárne či Slovnaft. „Prerušenie spolupráce medzi ukrajinskou štátnou železničnou spoločnosťou a divíziou nákladnej prepravy ruskej štátnej železničnej spoločnosti by Slovnaft nemali zasiahnuť, keďže neplánuje touto formou prepravy dovoz, ani vývoz produktov z resp. do Ruska cez územie Ukrajiny,“ tvrdí hovorca Slovnaftu Anton Molnár. Do Slovnaftu ide ruská ropa cez ropovod.

Ukrzaliznycja konštatovala, že na Ukrajine je v súčasnosti 2 300 nákladných vagónov patriacich spoločnosti Russian Railways a všetky budú poslané naspäť do Ruska. Dodala, že Russian Railways od začiatku tohto roka na Ukrajinu prepravili 1,5 milióna ton nákladu, čo je 0,6 percenta celkovej železničnej nákladnej prepravy krajiny.

„Ukrzaliznycja nepracuje s nákladom a železničnými vagónmi prevádzkovanými ruskou nákladnou železničnou firmou Freight One alebo jej dcérskou spoločnosťou,“ uviedla Ukrzaliznycja vo vyhlásení.

Minulý týždeň Kyjev zakázal ruským spoločnostiam vrátane Aeroflotu lietať na ukrajinské územie s účinnosťou od 25. októbra. Kyjev pritom uviedol, že obchodovanie zakazuje s vyše 90 prevažne ruskými firmami.

Slovenský dopravca v nákladnej železničnej doprave o problémoch na ukrajinskej strane vie, no zatiaľ problémy nehlási. Pre ZSSK Cargo sú významné prepravné prúdy najmä v prípade surovín, resp. polotovarov z Ruska a Ukrajiny pre potreby hutníctva na Slovensku a okolitých krajinách.

„ZSSK CARGO eviduje zákaz od tranzitných Ukrajinských železníc (UZ) týkajúci sa prepravy naložených aj prázdnych vozňov (dovoz a tranzit cez Ukrajinu) patriacich ruskej spoločnosti PGK (Pervaja gruzovaja kompanija) a PGK UA (Pervaja gruzovaja kompanija v Ukrajine – 100-percentná dcérska spoločnosť PGK pôsobiaca na Ukrajine) z 22. 9. 2015.

Ide o opatrenie Ukrajinských železníc, ktoré bolo vydané v medzinárodnej preprave v zmysle príslušných medzinárodných predpisov. Spo­ločnosti PGK a PGK UA nie sú jedinými operátormi – vlastníkmi vozňov. Na trhu Ruskej federácie zatiaľ neevidujeme zákazy prepravy, vzťahujúce sa na vozne iných spoločností z Ruska,“ komentuje hovorca Carga Martin Halanda.

Ako dodáva, ukrajinské štátne železni­ce zatiaľ neprerušili spoluprácu s Rusmi, ale iba nepreberajú vozne s tovarom naloženým vo vozňoch spoločnosti PGK a PGK UA. „Vozne ostatných operátorov na sieti RŽD preberajú UZ bez akýchkoľvek obmedzení, preto nepredpokladáme ohrozenie dodávky surovín a tovarov na Slovensko,“ doplnil Halanda.

Vlani bolo z Ukrajiny a krajín Spoločenstva nezávislých štátov (medzinárodná organizácia združujúca väčšinu z bývalých zväzových republík Sovietskeho zväzu) vrátane Ruskej federácie sme­rovaných na Slovensko okolo 15,7 mi­lióna ton tovarov, z toho z Ruska a ostatných krajín na Slovensko a do tretích krajín bolo prepravených 5,3 milióna ton tovarov, z toho len z Ruska 4,1 milióna ton. Celkový objem tovarov smerovaných na Slovensko za osem mesiacov tohto roka z Ukrajiny a krajín SNŠ vrátane Ruska je 10,3 milióna ton.

„Drvivú väčšinu objemu tovarov z Ruska a ostatných krajín SNŠ predstavujú tovary z Ruskej federácie, teda suroviny – železná ruda, uhlie, polotovary a hotové výrobky metalurgického a chemického priemyslu. Pokiaľ ide o vývoz a tranzit do Ruska, v roku 2014 bol prepravený objem 226,7 tisíca ton. V tomto roku je do Ruska a ostatných krajín SNŠ plánovaný vývoz v objeme 126-tisíc ton. Za osem mesiacov tohto roka bolo prepravených 89,9 tisíca ton tovarov,“ doplnil Halanda.

© Autorské práva vyhradené

79 debata chyba
Viac na túto tému: #U.S. Steel #Ukrajina