Do servisov pôjde 26–tisíc áut Škoda

Celkovo 46-tisíc vozidiel koncernu Volkswagen, z toho 26-tisíc pod značkou Škoda, sa týka na Slovensku emisný škandál.

05.10.2015 08:00
Škoda Auto, autosalón Foto: ,
Spolu 26–tisíc áut Škoda z celkovo 46–tisíc vozidiel koncernu VW je na Slovensku zasiahnutých emisným škandálom.
debata (16)

Okrem škodoviek ide aj o dieselové volkswageny, seaty a audiny vyrobené zrejme po roku 2009. Vozidlá majú v motore softvér, ktorý skresľuje údaje o vypúšťaných emisiách. Koncern zatiaľ nepovedal, ako bude kauzu riešiť, slovenské ministerstvo dopravy však nevidí iné riešenie, ako najväčšiu zvolávaciu akciu do servisov.

V Česku, USA či vo Francúzsku už pre kauzu ľudia začínajú žalovať predajcov o náhradu škôd, keďže imidž áut je nalomený a ich hodnota klesla. Okrem toho takmer polovičný pád akcií VW obral o peniaze investorov a tí sa chcú tiež súdiť. Či sa chopia právnici žalôb aj na Slovensku, nie je jasné. Len v USA však Volkswagenu hrozí za 40-násobné prekročenie emisných limitov pokuta 18 miliárd dolárov. V súvislosti so škandálom odložil VW do rezervy 6,5 mld. eur.

„Podľa údajov od oficiálnych importérov by sa tento problém mohol na Slovensku týkať viac ako 46-tisíc  áut, ktoré si ľudia kúpili od oficiálnych predajcov. Toto číslo ešte nezohľadňuje počet áut, ktoré si ľudia doviezli individuálne zo zahraničia,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Slovensko čaká, ako sa k problému postavia schvaľovacie úrady členských štátov, ktoré udelili európske typové schválenie pre tieto vozidlá. Nemecký typový schvaľovací úrad KBA – Kraftfahrt Bundesamt – vydal osvedčenia pre VW, Audi a Seat a typový schvaľovací úrad Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska  VCA – Vehicle Certification Agency – pre Škodu. „V rámci spomínaných zvolávacích akcií schvaľovací úrad, ktorý udelil európske typové schválenie, rozhodne aj o tom, či tieto zvolávacie akcie budú povinné alebo dobrovoľné. Z celého problému je možné predpokladať, že pôjde o povinné zvolávacie akcie. Bolo by nelogické, keby sme konali inak ako v zhode so schvaľovacími úradmi, ktoré udelili európske typové schválenie,“ dodáva Kóňa.

Namočených je šesť modelov Škoda

Dovozca vozidiel Škoda zatiaľ neuviedol, či 26-tisíc áut Škoda pôjde do servisov. „Predmetné automobily nemajú žiadne funkčné obmedzenia a môžu byť bez obmedzenia používané. Volkswagen v súčasnosti pra­cuje na najvhodnejšom technickom riešení odstránenia odchýlky. O tom, kedy sprostredkujeme prostredníctvom našej servisnej siete nápravu, budú majitelia dotknutých vozidiel včas informovaní,“ reagoval za Škodu Auto Slovensko Roman Rajtár. Podľa neho ide o modely Fabia II, Roomster, Rapid, Octavia II, Yeti a Superb II s motormi označenými ako EA 189. „Nové, v Európskej únii ponúkané automobily značky Škoda s dieselovým pohonom s emisnou normou Euro 6 spĺňajú všetky zákonné požiadavky a predpisy v oblasti životného prostredia,“ dodal Rajtár.

Škandál s podvodným softvérom by sa mal po celom svete týkať 11 miliónov naftových štvorvalcov s objemami 1,2, 1,6 a 2,0 litra, ktoré koncern VW označuje písmenami TDi. Malo by ísť o najväčšiu zvolávaciu akciu na Slovensku. Naposledy tento rok zvolávali Toyota, Honda a Nissan spolu asi 7-tisíc áut do servisov pre vystreľujúce airbagy, ktoré spôsobili v USA smrteľné zranenia. Mnohé automobilky boli v minulosti po chybách obviňované, že tlačia neprimerane na náklady dodávateľov a tí znižujú kvalitu výrobkov. K podvodu sa priznal až teraz VW a pyká zatiaľ najviac.

„Najbližšie mesiace a roky ukážu, či sa táto kauza prejavila aj na zákazníckej dôvere. Kombinácia straty zákazníckej dôvery a plnenie sankčných povinností, ktoré nepochybne prídu, by mohli byť pre VW fatálne,“ hovorí Michal Šnobr, analytik J&T banky.

Škandál sa môže prevaliť aj na ďalšie značky

Emisný škandál, ktorý prepukol v USA, poukazuje na nedokonalosti testovania emisií vozidiel. Vlastné skúšky vykonal aj najväčší európsky autoklub ADAC, ktorý zistil, že vozidlá koncernu VW nie sú jediné s emisnými problémami. V testoch sa zameral na autá so vznetovými motormi, ktoré spĺňajú aktuálne platnú normu Euro 6. Ukázalo sa, že niektoré z testovaných vozidiel niekoľkonásobne prekračujú povolené množstvo oxidu dusíka. Norma aktuálne povoľuje 80 mg/km. Testy medzi hriešnikov zaradili Nissan X-Trail 1,6 dCi, Volvo S60 D4 alebo Renault Espace Energy dCi 160. Výsledky ADAC zatiaľ ešte nič nedokazujú, keďže výrobcovia trvajú na kvalite svojich áut. Napríklad Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) nedávno obvinila z nadmerných emisií aj BMW, ktoré to však odmietlo a prvotný pád akcií BMW sa zastavil.

Naftové motory s označením dCi pochádzajú z francúzskej výroby. Francúzsky minister financií Michel Sapin pred niekoľkými dňami vyzval, aby kontrolou prešli aj francúzske automobilky. V ich prípade sa žiadnych nekalých praktík neobával.

ADAC už v minulosti upozorňoval na to, že aktuálny európsky testovací cyklus NEDC je nevhodný, pretože nezohľadňuje podmienky v reálnej premávke.

Volkswagen čelí aj naďalej tlaku v mnohých krajinách sveta. Rumunsko dočasne zastavilo registrácie nových áut nemeckej značky, ktoré sú vybavené dotknutým softvérom. Opatrenie sa údajne dotkne približne 300 vozidiel, ktoré majú predajcovia vo svojich skladoch.

Vyšetrovanie sa rozbieha aj vo Francúzsku. Austrália hrozí nemeckému koncernu miliónovými pokutami. Uloží mu ich v prípade, ak sa dokáže, že VW vedome klamal miestnych zákazníkov. Okrem toho Európska komisia chce do konca tohto roka predstaviť plán na reformu európskeho systému na schvaľovanie nových modelov áut. Nové pravidlá by mali zjednodušiť spoluprácu a výmenu informácií medzi jednotlivými členskými krajinami únie. Reforma si vyžiada súhlas členských štátov a Európskeho parlamentu.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Auto #Volkswagen #emisie