Telefonovanie a internet v mobiloch zlacnejú

Slovensko sa dočkalo štvrtého mobilného operátora pod názvom 4ka. Na trh prichádza dnes s lacnejším internetom a telefonovaním ako traja existujúci mobilní operátori Orange, Slovak Telekom a O2 Slovensko. Nový mobilný operátor vznikol ako spoločný podnik spoločnosti Swan a štátnej Slovenskej pošty.

05.10.2015 12:20
4ka, Swan, Slovenská pošta, mobilný operátor Foto: ,
Generálny riaditeľ Swanu Miroslav Strečanský (vľavo) a generálny riaditeľ Slovenskej pošty Tomáš Drucker. 4ka je spoločným podnikom Swanu a pošty.
debata (10)

4ka prichádza s jednoduchou ponukou 4 centy za minútu volania. To, ako sa trh posúva, možno dokumentovať na príchode tretieho operátora O2 v roku 2007, ktorý vtedy začal s cenou 6,6 centa za minútu (2 Sk). O2 až neskôr postupne presvedčil svojich nových zákazníkov na mesačné paušály a rovnako na to ide teraz aj 4ka.

„Medzi naše dve cieľové skupiny zákazníkov patria mladí ľudia surfujúci na internete a Slováci vyhľadávajúci lacné telefonovanie,“ povedal generálny riaditeľ Slovenskej pošty Tomáš Drucker. Za cenu 1 eura budú môcť zákazníci 4ky počas 30 dní stiahnuť v 4G sieti 1 GB dát. Produkt zameraný na telefonovanie sa spúšťa pri kúpe štartovacieho kreditu za 4 eurá. Noví zákazníci majú potom za cenu 4 centy jednu minútu volania v rámci celej Európskej únie. V rovnakej sume 4 centov bude aj spoplatnená 1 SMS a 1 MB stiahnutých dát. „Určite nejde o dumpingové ceny a naše služby neponúkame so stratou,“ ubezpečil Miroslav Strečanský, generálny riaditeľ spoločnosti Swan.

Každý z troch súčasných mobilných operátorov láka k sebe zákazníkov na zaujímavé akcie a výrazné individuálne zľavy získavajú ľudia pri prenose telefónneho čísla od konkurencie. Vybrať medzi nimi nie je jednoduché a nájsť najvýhodnejšie volania závisí od konkrétnych požiadaviek klienta.

Orange ponúka ľuďom napríklad 150 eur za prenos telefónneho čísla do jeho siete. Peniaze noví zákazníci nedostanú na ruku, ale v podobe 5-eurovej zľavy z jedného ľubovoľného hlasového paušálu. Zľavu si budú môcť uplatňovať každý mesiac za obdobie dva a pol roka. Slovak Telekom láka na prenos mobilného čísla do svojej siete aj telefonickým oslovením ľudí využívajúcich služby konkurencie. "Raz ráno mi volala pani zo spoločnosti Simio v obchodnom zastúpení Slovak Telekom. Za 9,99 eura mesačne mi na rok ponúkla neobmedzené volania do všetkých sieti,“ povedal Michal Mokroš z Bratislavy.

Ten na ponuku nereagoval, keďže mal neobmedzené používanie firemného telefónu. O2 k sebe dlhé roky zákazníkov láka na používanie paušálu bez viazanosti. Rovnako ako ostatní mobilní operátori aj táto spoločnosť sa snaží získavať zákazníkov na rôzne výhody. Na využívanie služieb O2 Fér má ľudí presvedčiť napríklad bonus v podobe bezplatného volania po prvej minúte do siete O2 Slovensko.

Využívaním O2 siete funguje na Slovensku aj Tesco mobile. Ten napríklad za 10 eur mesačné ponúka ľuďom 100 minút volania v rámci siete Tesco mobile, 100 minút volania do všetkých ostatných sietí a 100 SMS do všetkých sieti. Posledný FunFón vznikol vďaka spolupráci s Orange Slovensko. FunFón sa Slovákov snaží osloviť ponukou všetko za 7 centov. Volania sú za 7 centov/min., SMS a MMS za 7 centov/správa a net len za 7 centov/MB. Zároveň volania v sieti FunFón sú po prvej minúte zadarmo a za používanie internetu zaplatia zákazníci spoločnosti maximálne 40 centov za deň.

Achillovou pätou nového mobilného operátora môže byť slabšie pokrytie v porovnaní s konkurenciou. Aktuálne má 4ka vlastnou sieťou pokrytých viac ako 40 percent obyvateľov Slovenska, čo je viac ako 60 slovenských miest. "Našu sieť neustále rozširujeme a už do konca roka by sme chceli pokrývať viac ako 50 percent obyvateľov Slovenska,“ uviedol Strečanský. Zákazníci nachádzajúci sa mimo sieť 4ky využijú službu takzvaného národného roamingu. Ten štvrtému mobilnému operátorovi zabezpečuje, že jeho zákazníci v prípade, ak sa ocitnú mimo pokrytia 4ky, automaticky sa prepoja do siete konkurencie, ale naďalej platia ceny stanovené štvrtým mobilným operátorom. Ide o podobný prechod do siete konkurencie, s akým sa Slováci stretávajú pri cestovaní do zahraničia. Pri prechode do siete konkurencie musia ľudia počítať so spomalením, keď 4ka funguje väčšinou na 4G sieti a konkurencia jej poskytne pomalšiu 2G sieť.

Silnou stránkou nového operátora je predaj SIM kariet prostredníctvom pobočiek Slovenskej pošty. „Našich viac ako 1 500 pobočiek denne obslúži približne 200-tisíc ľudí,“ priblížil Drucker.

Pre štvrtého operátora nebolo jednoduché rozbehnúť predaj na slovenskom trhu. Už v októbri 2014 Swan oficiálne predstavil spustenie vlastnej siete v Trnave. „Stále nemáme s niektorým zo súčasných mobilných operátorov podpísanú zmluvu o sprístupnení národného roamingu. Možnosť plnohodnotného štartu od 1. decembra 2014 tak vnímam ako čisto hypotetickú,“ povedal vtedy Miroslav Strečanský, generálny riaditeľ firmy Swan.

Na sprístupnenie takzvaného národného roamingu potreboval Swan pokryť vlastnou sieťou minimálne 20 percent slovenskej populácie, čo zodpovedá vybudovaniu vlastnej siete v 10 najväčších mestách Slovenska. Tento cieľ splnil už decembri 2014, ale napriek tomu predaj SIM kariet sa rozbieha až dnes.

Zároveň súdy rozhodujú o viacerých sporoch požadujúcich odobratie licencií spoločnosti Swan. „Príchod novej konkurencie vždy vyvoláva určité otrasy na trhu. Pre nás je dôležité, že sme splnili všetko, čo požaduje zákon a naše služby budeme zákazníkom poskytovať dlhodobo,“ ubezpečil Strečanský.

Chrbticová sieť štvrtého operátora je založená na CISCO MPLS technológii. Na pripájanie základňových staníc k tejto sieti budú v prevažnej miere využívané radioreléové spoje. Technológiu dodáva jeden z piatich najväčších svetových výrobcov techniky slúžiacej na mobilnú komunikáciu, konkrétne čínska spoločnosť ZTE.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #mobilní operátori #Slovenská pošta #Swan #4ka