Zlepší sa komfort v ďalších vlakoch?

Medzi Bratislavou a Banskou Bystricou onedlho začne jazdiť nový prepravca. Cestujúci sa môžu pripraviť buď na súkromné vlaky, alebo štátneho dopravcu.

07.10.2015 13:00
debata (11)

Štát pripravuje tender na prevádzkovateľa diaľkovej osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme. Po liberalizácii trasy Bratislava – Komárno pôjde o druhú trať. Štát sa pri spojení do Banskej Bystrice chce vyhnúť chybám, ktorých sa dopustil pri spojení do Komárna.

Dopravca by mal predbežne zabezpečovať ročne dopravu v objeme 1,5 milióna kilometrov. „Zámerom štátu zostáva, aby dotoval súkromné spoločnosti len na takých tratiach, o ktoré je reálny záujem cestujúcich a kde majú štátne dotácie význam,“ hovorí Martin Kóňa, hovorca Ministerstva dopravy výstavby a regionálneho rozvoja SR. Do súťaže sa plánujú zapojiť súkromní dopravcovia ako Arriva alebo RegioJet, ktorý prevádzkuje vlakové spojenie medzi Bratislavou a Komárnom. Účasť zvažuje aj štátna Železničná spoločnosť Slovensko.

Cieľom ministerstva je výber na trati Bratislava – Banská Bystrica spraviť podľa hovorcu maximálne transparentne. Naráža pri tom na liberalizáciu trate počas úradovania predchádzajúceho ministra, ktorý vybral RegioJet priamym zadaním.

„Vyhlásenie tendra jednoznačne vítame. Svoju ponuku pripravíme a na výberovom konaní sa určite zúčastníme. RegioJet vždy podporoval výberové konania na prevádzkovanie objednávanej (dotovanej) verejnej dopravy,“ uviedol hovorca spoločnosti RegioJet Aleš Ondrůj.

„V prípade, že bude vypísaná verejná súťaž, určite sa budeme o zabezpečenie vlakového spojenia medzi Bratislavou a Banskou Bystricou uchádzať,“ uvádza aj Petra Heleczová, manažérka marketingu a komunikácie spoločností Arriva na Slovensku.

Nové dotované vlakové spojenie môže cestujúcim zlepšiť možnosti cestovať vlakom a zvýšiť komfort. RegioJet tvrdí, že na trase Bratislava – Dunajská Streda – Komárno stúpol počet cestujúcich od prevzatia trasy od štátneho dopravcu ZSSK o 250 percent.

"Cestovné bude atraktívne a nastavené tak, aby podporovalo pravidelných cestujúcich dochádzajúcich vlakom, ako aj príležitostné cestovanie – napr. za turistikou,“ dodáva Ondrůj.

Arriva sa ako súčasť nemeckej spoločnosti Deutsche Bahn spolieha na svoje skúsenosti. V prípade úspechu cestujúcim ponúkne bezpečnú a spoľahlivú dopravu. „Podrobnosti našej ponuky však budeme vedieť špecifikovať až vtedy, keď bude súťaž vyhlásená a my budeme poznať súťažné podmienky,“ dodáva Heleczová. Arriva v okolí Nitry prevádzkuje aj dotovanú prímestskú dopravu.

Ministerstvo dopravy verí, že konkurenčný boj prinesie pre štát výhodné podmienky. Zatiaľ nie je jasné, akou sumou bude štát nové vlakové spojenie dotovať. „V tomto prípade však musíme byť tiež „ostražití“, aby sme aj po vstupe nového dopravcu zachovali jestvujúcu tarifnú jednotu na celej železničnej sieti," dodáva Kóňa.

Štát v prvom polroku 2015 mesačne dotoval vlakové spojenie medzi Bratislavou a Komárnom sumou vyše 625-tisíc eur. Ministerstvo v súčasnosti túto sumu prehodnocuje. V čase spustenia spojenia ministerstvo uviedlo, že stimuly prepočítané na jeden kilometer sú v prípade RegioJetu nižšie ako dostávala ZSSK. Celkové dotácie sú však vyššie, keďže na trati je viac spojov, ktoré prepravujú viac cestujúcich.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #železnice #vlaky