Manažér VW: Za falšovaním emisií boli jednotlivci, nie firma

Za falšovaním údajov o emisiách naftových automobilov z koncernu Volkswagen pomocou špeciálneho softvéru boli iba jednotlivci, nešlo o firemné rozhodnutia. Povedal to vo štvrtok vyšetrovaciemu výboru amerického Kongresu šéf aktivít Volkswagenu v Spojených štátoch Michael Horn. Veľa členov výboru sa však podľa BBC na jeho tvrdenia pozerá skepticky.

08.10.2015 22:36
debata (15)

„VW sa nás snaží presvedčiť, že je to práca niekoľkých neposlušných inžinierov. Ja tomu neverím,“ vyhlásil napríklad kongresman Chris Collins.

Sám Horn pripustil, že je „ťažké uveriť“, že vedúci pracovníci Volkswagenu o softvéri pre falšovanie emisií nevedeli. Vyhlásil, že už vlani na jar vedel, že firma možno porušuje americká pravidlá pre emisie. Dodal však, že o samotnom softvéri umožňujúcom manipulovať s výsledkami merania emisií sa dozvedel až tento rok v septembri, keď Volkswagen priznal, že tento softvér inštaloval do približne 11 miliónov naftových áut po celom svete.

„Na jar 2014 som bol upozornený na možné nedodržiavanie pravidiel u emisií,“ uviedol Horn. „Bol som tiež informovaný, že naši inžinieri budú pri riešení tohto problému spolupracovať s úradmi,“ dodal. O softvéri umožňujúcom falšovanie emisií automobilka podľa Horna informovala amerických regulátorov tento rok 3. septembra. Americký federálny Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) potom túto informáciu zverejnil 18. septembra, píše agentúra Reuters.

„Rád by som vám ponúkol úprimné ospravedlnenie za používanie tohto softvéru,“ povedal Horn vyšetrovaciemu výboru amerického Kongresu. „Nemyslel som si, že je niečo také v skupine Volkswagen možné,“ dodal.

Horn tiež uviedol, že zvolávanie problémových automobilov k úprave by mohlo zabrať jeden až dva roky. „Vieme, že tieto vozidlá dokážeme upraviť tak, aby spĺňali emisné normy,“ vyhlásil. Upozornil, že úprava pravdepodobne bude mať „mierny vplyv“ na výkon automobilov, ktorých maximálna rýchlosť by tak mohla klesnúť o jednu až dve míle (zhruba 1,6 až 3,2 kilometra) za hodinu. Úprava každého vozidla si podľa Horna vyžiada päť až desať hodín práce.

V Spojených štátoch bolo softvérom umožňujúcim falšovanie testov emisií vybavených 482 000 vozidiel. Za každý z týchto automobilov pritom môže firma dostať pokutu 37 500 dolárov. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosiahnuť až 18 miliárd dolárov.

„Bolo to zopár softvérových inžinierov, ktorí sa z nejakého dôvodu rozhodli softvér nainštalovať,“ uviedol Horn. „Nebolo to firemné rozhodnutie. Nekonala sa žiadna schôdza vedenia, ktorá by to schválila,“ dodal.

Automobilka už skôr upozornila, že hoci bol softvér inštalovaný do zhruba 11 miliónov áut po celom svete, vo väčšine z nich nebol aktívny. V Európskej únii bol softvér inštalovaný do zhruba ôsmich miliónov automobilov. Podľa Volkswagenu ale zatiaľ nie je jasné, či softvér porušuje európske pravidlá.

Nemeckí vyšetrovatelia vo štvrtok v súvislosti s emisným škandálom Volkswagenu vykonali prehliadky na niekoľkých miestach vrátane centra koncernu vo Wolfsburgu. Pátranie malo za cieľ zabezpečiť dokumenty a zariadenia pre ukladanie dát, ktoré by mohli pomôcť určiť, kto sa na údajnej manipulácii podieľal a ako bola urobená.

Analytici zo spoločnosti UBS odhadujú, že Volkswagen bude musieť v dôsledku škandálu vynaložiť na pokuty, právne spory a zvolávania automobilov zhruba 35 miliárd dolárov. Škandál by naviac mohol mať negatívny dopad na predaj vozidiel Volkswagenu.

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #emisie