Legendy obchodu majú problém

V hypermarketoch Carrefour či Tesco Slováci ešte pred niekoľkými rokmi žasli nad šírkou sortimentu aj nad cenami. Obrovské obchody s tovarom prezentovaným nanajvýš v reklamách rakúskych televíznych staníc boli odrazu tu. Situácia sa po rokoch výrazne zmenila. Populárne sú čoraz viac menšie supermarkety Lidla či Kauflandu.

12.10.2015 10:00
debata (2)

Tesco nedávno vyvrátilo pochybnosti o odchode zo Slovenska, ale čelí čoraz častejšie pokutám. Predajne Carrefouru sa zrejme buď premenujú, alebo ich niekto kúpi.

V bratislavskej predajni Carrefour nachádzajúcej sa v Polus City Center regály už niekoľko týždňov zívajú prázdnotou.

Špekulácie, že Tesco predá svojich viac ako 150 prevádzok na Slovensku, britský reťazec nateraz vylúčil len minulý týždeň a teraz má značka nový problém. Štátna veterinárna a potravinová správa SR uložila Tescu ďalšiu pokutu v sume milión eur za prevádzku vo Veľkých Kapušanoch. Kontrolóri sa do supermarketu vrátili po roku a na mušku si zobrali potraviny na pultoch a hygienu. V predajni našli výrobky po dátume spotreby a v sklade otrávené myši.

Regály Carrefouru v Bratislavskom obchodnom... Foto: Martin Kováčik, Pravda
Carrefour, reťazec, košík Regály Carrefouru v Bratislavskom obchodnom centre Polus zívajú prázdnotou.

„V tomto prípade máme o rozhodnutí kontrolórov veľa pochybností, a preto sme sa obrátili na súd, aby rozhodnutie kontrolórov preveril. Pretože spor o tento prípad bude pokračovať na súde, nebudeme ho v súčasnosti komentovať,“ vyjadrila sa pre denník Pravda Zuzana Lošáková, manažérka komunikácie Tesco. Potravinári uložili tento rok Tescu už štvrtú finančnú pokutu.

Britský koncern sa však zmieta v problémoch už od minulého roka po prepuknutí škandálu s falšovaním účtovníctva, keď došlo k prepúšťaniu a zatváraniu prevádzok vo Veľkej Británii. Komplikácie sa prejavili aj na burze, kde akcie sa firmy oproti ich aprílovému vrcholu prepadli až o 30 percent. V tichosti sa tak hovorilo o postupnom odchode predajcu, na ktorého si na Slovensku brúsili zuby viacerí kupci. Medzi nimi sa najčastejšie skloňovalo meno českého ministra financií a miliardára slovenského pôvodu Andreja Babiša. Do úvahy prichádzal aj investor blízky finančnej skupine J&T, ktorý je na Slovensku vlastníkom zoskupenia spoločností Terno, Moja samoška a Hypernova. Akcionári Tesca však nateraz rozhodli, že zatiaľ sa nič predávať nebude.

Vysoké pokuty pre obchodné reťazce zaviedlo ministerstvo pôdohospodárstva ešte v roku 2013. Za neprimerané podmienky môžu inšpektori potravinovej správy uložiť obchodom pokuty až do výšky 300–tisíc eur. Okrem toho môže ministerstvo pri opätovnom porušení uložiť peňažnú sankciu až do dvojnásobku jej hornej hranice, a to opakovane.

Analytik z prieskumnej agentúry Terno Ľubomír Drahovský si myslí, že Štátna veterinárna a potravinová správa SR si môže dovoliť uložiť pokutu len takým reťazcom, ktoré sú schopné ju aj finančne uniesť.

„Keby takú pokutu dala kontrola obchodníkovi, ktorý má ročný obrat od 10 do 15 miliónov eur ročne, tak ho spolu aj s časťou jeho maloobchodnej siete zlikviduje, a to si dovoliť nemôže. Nedostatky sa navyše dajú nájsť v každom obchode, je však otázne, do akej miery sú závažné,“ hovorí Drahovský.

To, že sú vysoké sankcie snahou vytlačiť reťazec z trhu, si však nemyslí, hoci firma stráca medziročne v obratoch. Podľa portálu FinStat vlaňajšie tržby spoločnosti klesli o dve percentá, na na viac ako 1,3 miliardy eur.

Aj poloprázdne regály v predajniach Carrefour dlhšie signalizujú, že v spoločnosti niečo nie je v poriadku. Najavo navyše vyšli komplikácie s platením dodávateľom. O predajne sa už v minulosti uchádzalo Tesco, ale Protimonopolný úrad tento predaj zakázal. Majiteľom prevádzok je firma Retail Value Store, pod ktorú spadajú hypermarkety Carrefour v Bratislave (2), Košiciach, Žiline a Trnave.

Pracovníci Carrefouru v bratislavskom Poluse zákazníkom tvrdia, že v obchodoch pripravuje remodeling, ale odborníci to vidia inak. „Ukazuje sa, že priestory hypermarketov sa naplno nevyužívajú, lebo v nich nie je sortiment. Sieť predajní navyše nie je veľká a navyše klesá záujem aj zo strany spotrebiteľov, čo môže znamenať postupný odchod reťazca,“ pokračuje Drahovský.

Prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR Pavol Konštiak si myslí, že súčasné problémy nemusia mať jednoznačne za následok to, že Carrefour zruší svoje predajne.

Kým hypermarkety Tesco a Carrefour sa snažia udrzať na trhu, spoločnosť Lidl vyhráva v prieskumoch zákazníckej spokojnosti. V minulom roku navyše zvýšila zisk o 16 percent a jej tržby vzrástli o 12 percent, na 890 miliónov eur. Rovnako sa darí aj Kauflandu, ktorý vlani zvýšil zisk o 16 percent a tržby reťazca sa zvýšili o deväť percent, na 813 miliónov eur.

Spoločnosti Lidl a Kaufland sú členmi podnikateľskej skupiny Schwarz Group, ktorú kontroluje jedna z najbohatších nemeckých rodín.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #obchod #reťazce