Britské firmy prichádzajú na východné Slovensko

Britské firmy začínajú po rokoch objavovať aj východ krajiny. Dopomôcť k tomu môže aktuálne aj nové letové spojenie britských miest Sheffield a Bristol s Košicami. Celková výška investícií Británie na Slovensku sa pritom len za vlaňajšok pohybovala na úrovni okolo 400 miliónov eur, čím sa Británia zaraďuje na 15. priečku spomedzi zahraničných investorov pôsobiacich na Slovensku. Christopher Plant, výkonný riaditeľ Britskej obchodnej komory na Slovensku, v rozhovore pre Pravdu tvrdí, že britských investorov netrápi výška korporátnej dane či slabá vymožiteľnosť práva v krajine, oceňujú najmä slovenskú produktivitu práce.

13.10.2015 06:00
Christopher Plant Foto: ,
Christopher Plant, výkonný riaditeľ Britskej obchodnej komory na Slovensku, tvrdí, že východ krajiny skrýva obrovský doteraz nevyužitý potenciál pre biznis.
debata (31)

Zaujímajú sa britskí podnikatelia o Slovensko aj z dôvodu ohlásenia príchodu Jaguaru do krajiny?
Rozhodnutie spoločnosti takého významu ako Jaguar Land Rover prísť na Slovensko je podložené dôkladným prieskumom a kvalifikovaným názorom odborníkov na tematiku zahraničných investícií. Práve tento fakt pôsobí ako lákadlo pre ďalších. Už teraz k nám vďaka britskému ‚feel good‘ faktoru prichádzajú firmy, ktoré majú záujem o spoluprácu so Slovenskom. Krajina sa tak výrazne zviditeľňuje. Podľa našich doterajších skúseností to nie sú iba firmy pôsobiace v automobilovom sektore, i keď tie aktuálne prevládajú, ale i spoločnosti z iných oblastí ekonomiky. Záujem od britských firiem vidíme v rôznych sektoroch. Určite je to strojárstvo, výroba, ale aj poľnohospodárstvo.

Zrejme sa však britskí investori orientujú skôr na Bratislavu ako zvyšok Slovenska.
V poslednom čase vidíme, že sa britské firmy zaujímajú aj o iné časti krajiny, ako je hlavné mesto a okolie. Za posledných 18 mesiacov Britská obchodná komora na Slovensku poskytla pomoc viac ako 500 britským firmám, ktoré mali záujem o obchod so Slovenskom. Ukazuje sa, že už aj východ krajiny skrýva obrovský doteraz nevyužitý potenciál pre biznis. Aj preto sme sa rozhodli, že otvoríme novú pobočku Britskej obchodnej komory v Košiciach, čo považujem za dôležitý krok pre zvýšenie podnikateľských možností tak pre slovenské, ako aj pre britské firmy, zameriavajúce sa na zahraničný obchod. Naším cieľom je prispieť k rozvoju podnikateľského prostredia na východnom Slovensku, priniesť nové príležitosti do regiónu, a to takým spôsobom, aby z toho mali úžitok všetci. Navyše fakt, že Wizz Air teraz poskytuje priame spojenie medzi Sheffieldom, Bristolom a Košicami, tento náš cieľ len uľahčuje. Naša komora sa stále usiluje podporiť aj turizmus a spolupracovať so Slovenskou agentúrou pre cestovný ruch. Minulý rok sme prezentovali slovenské kúpele a turizmus v Londýne so slovenskou ambasádou.

Právna istota v Británii sa so slovenskou vymožiteľnosťou práva nedá porovnať. To ich od podnikania na Slovensku neodrádza?
Samozrejme, často dostávame otázky od britských spoločností, týkajúce sa právnych záležitostí, ale nikdy to nie je v zmysle, že by očakávali horšie podmienky na Slovensku ako doma. Skôr sa pýtajú, či existujú výrazné rozdiely. Sú spokojní s existujúcimi podmienkami. V prípade potreby právnické členské firmy našej komory sú vždy tu, aby zodpovedali otázky a poradili britským firmám. Čo sa týka napríklad daní, je stále priestor pre zlepšenie, tak ako v mnohých ďalších aspektoch. Vo všeobecnosti sme sa v našej praxi nestretli s názorom, že práve dane sú dôvodom pre obchádzanie Slovenska. (V Británii je korporátna daň na úrovni 20 percent. Na Slovensku bola do vlaňajška na úrovni 23 percent, tento rok sa znížila o jedno percento, pozn. red.)

Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Christopher Plant

Ako Briti vnímajú Slovensko?
Vidia Slovensko ako automobilovú veľmoc, ktorá so sebou prináša aj výhody z hľadiska nákladov na pracovnú silu. Tá je zároveň veľmi vysoko kvalifikovaná a produktívna. Fakt, že Jaguar Land Rover uvažuje nad Slovenskom, jednoznačne pomohol podčiarknuť túto informáciu v Británii. Na Slovensku sa vyrobí najviac áut na svete v prepočte na obyvateľa. Príchod tejto elitnej britskej automobilky túto už teraz výbornú štatistiku iba zlepší a Slovenská republika si vo svete upevní pozíciu automobilového lídra. V našom regióne je však niekoľko krajín, kde je pracovná sila lacnejšia.

Hovoríte, že pracovná sila na Slovensku nie je v porovnaní s krajinami v regióne najlacnejšia. Takže tým Britov nelákame?
Fakt, že cena pracovnej sily na Slovensku mierne stúpla, neznamená, že tým utrpí naša ekonomika v zmysle prílevu zahraničných investorov. Silná stránka slovenskej ekonomiky nestojí na lacnej pracovnej sile, i keď, samozrejme, i to zaváži, ale hlavne na jej kvalite. Slováci sú pracovití, vzdelaní, kvalifikovaní a dosahujú excelentné výsledky v oblasti produktivity práce, čo ich robí číslom jeden v regióne strednej a východnej Európy. Pracovná sila je stále lacnejšia na Slovensku v porovnaní so západoeurópskymi krajinami. Zvyšné štáty zase predbieha svojím výkonom.

Ešte v prvej polovici minulého desaťročia bolo Slovensko označované za stredoeurópskeho tigra. Dnes už je všetko inak. Vlani príjem priamych investícií spoza hraníc výrazne poklesol. Oproti roku 2011 je tento prepad viac ako šesťnásobný.
Slovensko skutočne bolo považované za „tatranského tigra“. Rast HDP vtedy dosahoval okolo desať percent medziročne. Napriek dočasnému poklesu sa Slovensko opäť stavia na nohy. Slovenská ekonomika vytrvalo rastie od roku 2010. Podľa odhadov odborníkov z Európskej komisie by mala v roku 2015 dosiahnuť finálny rast vo výške troch percent, v roku 2016 dokonca 3,4 percenta. Toto číslo by zo Slovenska spravilo druhú najrýchlejšie rastúcu krajinu v eurozóne a dokonca i v celej Európskej únii. Čo sa týka priamych zahraničných investícií, veríme, že i príchod Jaguar Land Rover spustí nový trend a inšpiruje ďalšie firmy k investovaniu na Slovensku. Ako som už spomínal, nárast záujmu možno badať už teraz.

Briti roky smerovali v biznise k Číne. Vidíme však, že druhá najväčšia ekonomika sveta bude tento rok rásť najpomalšie za posledných 25 rokov. Je aj toto dôvod na to, že Briti sa chcú viac orientovať na strednú Európu?
Spomalenie rastu ekonomiky tohto giganta nie je jediným dôvodom odklonu niektorých investorov. Región strednej Európy sa stáva čoraz viac lákavým pre zahraničné investície. Dopomáha k tomu nielen spokojnosť už etablovaných zahraničných firiem, ale i zlepšujúce sa podnikateľské prostredie a charakter pracovnej sily. Slovensko a ďalšie krajiny strednej Európy lákajú nových investorov nielen relatívne lacnou pracovnou silou, ale aj úrovňou jej kvalifikácie. Čína, naopak, pomaly stráca výhodu extrémne lacnej produkcie zabezpečenej nízkou cenou práce. Práve tu nastáva zlom a obrovská príležitosť pre Slovensko.

Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Christopher Plant

Briti majú dosť neosobný prístup – či už v súkromnom, alebo pracovnom živote, aj v štýle manažovania. Nestretávate sa s tým, že je to pre Slovákov problém?
Vo všeobecnosti sú síce Briti považovaní za individualistov. To však neznamená, že sa nezaujímajú o svojich zamestnancov a ich spokojnosť. Aj vo Veľkej Británii platí pravidlo – šťastný zamestnanec, dobrý zamestnanec. Fakt, že sa udržiava určitý odstup, nespôsobuje problémy. Naopak, nevytvára napätie spôsobené osobnými problémami a pomáha budovať a udržiavať rešpekt pri zachovaní dobrých a profesionálnych vzťahov. Podobne je to aj v Nemecku, kde som pracoval 15 rokov. Britskí manažéri komunikujú so svojimi zamestnancami zvyčajne nepriamym spôsobom. Niekedy to, čo sa zdá ako návrh, je v skutočnosti príkaz pre zamestnanca. Dôvodom je fakt, že Briti sú veľmi zdvorilí. Majú ľudský prístup k zamestnancom. Takisto britské firmy ponúkajú aj rôzne zamestnanecké benefity.

Britské firmy majú veľké rozdiely v platoch mužov a žien – Británia je v tomto šiesta najhoršia krajina v rámci štátov EÚ. Britská vláda chce v tejto oblasti až teraz robiť zmeny. Podobnú politiku uplatňujú britské firmy aj keď expandujú do Európy?
Na základe dát britskej Fawcett Society a ďalších štatistík je pravdou, že napriek legislatíve Equal Pay Act z roku 1970 ženy stále zarábajú menej ako muži. Pozitívna zmena je však badateľná – celkový rozdiel medzi platmi sa značne znížil, z 27,5 percenta v roku 1997 na 19,1 percenta v roku 2014. Ak sa pozeráme na pracujúcich na plný úväzok v Británii, rozdiel je menší, a to 9,4 percenta. Celkové číslo je o niečo vyššie ako priemer v EÚ, kde ide o 16,4 percenta. Zaujímavé je však aj to, že ženy vo vekovej kategórii 22–29 a 30–39 zarábajú viac ako ich mužskí kolegovia. Snaha o vyrovnané platy je silná a to môžeme očakávať aj zo strany britských spoločností rozširujúcich sa do Európy.

Christopher Plant

je výkonným riaditeľom Britskej obchodnej komory na Slovensku. Narodil sa vo Veľkej Británii, ale už viac ako 20 rokov pôsobí v Nemecku, Rakúsku a na Slovensku. Britská obchodná komora na Slovensku v utorok otvára svoju pobočku po Bratislave aj v Košiciach. Zintenzívňuje tak rozvoj britsko-slovenských podnikateľských vzťahov a podporu bilaterálnej spolupráce medzi Slovenskom a Veľkou Britániou, so zameraním sa na malé a stredné podnikanie.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #investície #Veľká Británia #Jaguar Land Rover #Christopher Plant