Briti objavili Košice. Chcú investovať

Východ Slovenska začína byť lákadlom pre britské firmy pôsobiace v strojárskom priemysle. Podnikateľov láka najmä kvalifikovaná pracovná sila a produktivita práce tamojších ľudí.

mestské múzeum ocele, Košice
Britská obchodná komora otvorila pobočku v Košiciach. Investori vidia podobnosť medzi Sheffieldom (na snímke mestské múzeum ocele) a východom Slovenska.
Autor:

Nick Patrick, šéf Medzinárodného obchodného centra v Severnom Yorkshire, tvrdí, že práve východ Slovenska má z ich perspektívy veľký potenciál pre nové britské investície v oblasti technologických inovácií.

„Sheffield je pre Slovákov známy nielen ako mesto ocele a strojárskeho priemyslu, ale máme aj univerzity, ktoré vychovávajú budúcich zamestnancov pre fabriky s týmto zameraním. Východ Slovenska môže z nášho pohľadu, podobne ako Sheffield, vynikať v technologickej oblasti,“ hovorí Nick Patrick.

Výkonný riaditeľ Britskej obchodnej komory na Slovensku Christopher Plant vyčísľuje, že za posledný rok a pol sa vyše 500 firiem z Veľkej Británie zaujímalo o Slovensko z pohľadu nových investícií.

„Máme pobočku Britskej obchodnej komory v Bratislave, no mnohí sa nás dookola pýtali, kedy ju otvoríme aj na východe, npretože by potrebovali poradenstvo pri začatí biznisu v tejto časti krajiny. Preto sme dnes oficiálne otvorili aj pobočku v Košiciach, ktorá, verím, pomôže britským podnikateľom,“ hovorí Plant. Britský záujem o Slovensko narástol nedávno najmä po tom, čo britská automobilka Jaguar Land Rover ohlásila, že postaví závod pri Nitre.

Vzťahy sa naštartovali po kríze

Východu Slovenska najnovšie pomohlo spustenie tretieho priameho leteckého spojenia medzi Košicami a Britániou či historicky prvým leteckým spojením medzi východom krajiny a juhozápadným Anglickom.

Po novom aerolínie Wizz Air zabezpečujú letecké spojenie medzi Košicami a anglickým Bristolom dvakrát týždenne, vždy v utorok a v sobotu. Spolu s aktuálnou ponukou denného spojenia s letiskom Londýn-Luton a spojením s letiskami Miláno Bergamo a Doncaster Sheffield, obidve dvakrát týždenne, tak spoločnosť z Košíc ponúka v rámci zimného letového poriadku trinásť letov týždenne.

Obchodné vzťahy medzi Slovenskom a Veľkou Britániou pridali na intenzite len v posledných rokoch. Británia po kríze hľadá nové trhy, najmä v strednej Európe, kde by rozšírila svoje investičné aktivity.

Podľa dostupných údajov sa celková výška investícií Británie na Slovensku pohybovala za vlaňajšok na úrovni okolo 400 miliónov eur, čím sa Británia zaraďuje na 15. priečku spomedzi zahraničných investorov pôsobiacich na Slovensku. Naopak, v Británii aktívne pôsobí okolo 120 slovenských podnikateľských subjektov, a má to rastúci trend. Najviac ich pôsobí v oblasti IT sektora.

Máme sa čo učiť

Veľká Británia sa spamätáva z finančnej krízy oveľa lepšie ako európske krajiny. Jedným z dôležitých aspektov v tomto smere je podľa Planta fakt, že Briti sú lídrom v jednoduchosti založenia firmy a vybavovaní stavebných povolení, v získaní úveru, ale najmä vďaka vymožiteľnosti práva, priaznivému daňovému systému pre biznis a vďaka ochrane investorov.

Podľa neho je aj správne nastavený prístup k zákazníkom, inováciám, dodávateľom a partnerom. „Mnohé prekážky, najmä pre začínajúcich podnikateľov, spočívajú v nadmernej byrokracii a vo vysokých poplatkoch. V Británii sme sa preto snažili zjednodušiť založenie novej firmy a poplatky zminimalizovať. Pracujeme aj na európskej úrovni, kde sa snažíme o menšiu reguláciu, ktorá podnikateľov na jednej strane zaväzuje, a na druhej od podnikania odrádza,“ povedal pre Pravdu veľvyslanec Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska na Slovensku Andrew Garth.

Najväčšou výhodou je kvalifikovaná pracovná sila, ktorej je v Británii dostatok, pričom v tomto smere má krajina v celosvetovom meradle piaty najefektívnejší trh práce. Británia má takisto najkonkurenci­eschopnejší daňový režim v rámci vyspelých krajín G20.

Briti majú korporátnu daň na úrovni 20 percent. Na Slovensku bola do vlaňajška na úrovni 23 percent, tento rok sa znížila na 22 percent. Aj vďaka spomínaným faktorom je nielen lídrom v podnikateľskej sfére, ale aj siedmou najväčšou ekonomikou sveta s hrubým domácim produktom na úrovni približne 2,27 bilióna eur.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Chorvátske diaľnice

Parlament zamietol generálny pardon pre pokuty za diaľničnú známku

25.05.2016 12:26

Parlament zamietol generálny pardon pre pokuty za chýbajúcu diaľničnú známku, ako ho v novele zákona o diaľničnej známke navrhovali poslanci za SaS.

Euro, peniaze, graf, ekonomika

Villeroy: Eurozóna potrebuje ministra financií

25.05.2016 12:19

Eurozóna potrebuje zriadiť inštitúciu pre plnú koordináciu národných fiškálnych a štrukturálnych politík, tvrdí šéf francúzskej centrálnej banky.

diaľnica, D1, Hubová, Ivachnová, žeriav, stavba

Diaľnica v Liptove naberie sklz tri roky a bude až v roku 2020

25.05.2016 12:00

Výstavba diaľnice pri Ružomberku sa zrejme predraží približne o 100 miliónov eur.

lekáreň, lieky, lekárnictvo, farmaceutička,

Lekárnikom sa vidiek neoplatí

25.05.2016 13:00

Z menších dedín a odľahlých regiónov miznú lekárne. Dôvodmi sú nízke obraty. Vo veľkých mestách je situácia úplne opačná.

Britain Wikileaks Assange

Zatykač na Juliana Assangea je stále platný

25.05.2016 12:42

Švédsky súd potvrdil platnosť európskeho zatykača vydaného na Juliana Assangea. Informovala o tom agentúra AFP.

Chorvátske diaľnice

Parlament zamietol generálny pardon pre pokuty za diaľničnú známku

25.05.2016 12:26

Parlament zamietol generálny pardon pre pokuty za chýbajúcu diaľničnú známku, ako ho v novele zákona o diaľničnej známke navrhovali poslanci za SaS.

Euro, peniaze, graf, ekonomika

Villeroy: Eurozóna potrebuje ministra financií

25.05.2016 12:19

Eurozóna potrebuje zriadiť inštitúciu pre plnú koordináciu národných fiškálnych a štrukturálnych politík, tvrdí šéf francúzskej centrálnej banky.